Hjem Nyheter Nyheter: Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace – fra varebil til...

Nyheter: Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace – fra varebil til flerbruksbil og firehjulstrekker

Av David K Andersen

Disse tre nye varebilene kommer til å ta Norge med storm. De kommer i en rekke ulike varianter, og flere er på tur. Vi kikket nærmere på dem på bilutstillingen i Genéve.

PSA (Citroën og Peugeot) og Fiat har laget varebiler sammen siden 90-tallet. For noen år siden kom også Toyota inn i samarbeidet. Nå kommer tredje generasjon Transporter- og Transitkonkurrent, Fiat forsvinner (går over til Renault/Opel for denne klassen), og Toyota er sterkere representert.

Volumet i Norge blir naturligvis de enklere varebilmodellene, men du får også påkostede personbilregistrerte versjoner.

Bilene kommer i tre ulike lengder og to akselavstander. Ikke unormalt i seg selv, men den korteste versjonen er en slags miniversjon – den er et halvt hakk mindre enn de minste konkurrentene i samme klasse. Resultatet er at du får et alternativ til klassen under (Caddy, Partner osv) som vil være mer komfortabel og kjøre bedre – bilene i denne klassen er tross alt mer avanserte og påkostede enn de minste varebilene. Smart for de som for eksempel kjører mye, men ikke nødvendigvis trenger veldig stort lasterom.

På motorsiden blir det hele fem varianter å velge på. Man starter med en 1,6-liters diesel med 95 hk, 210 Nm og 5-trinns girkasse. Den skal ha forbruk på 0,55 liter pr mil og vil også produseres med ETG6-automaten (robotisert manuell kasse). Vi vet ikke om den automatversjonen kommer hit.

Neste er også en 1,6, men nå med 115 hk, 300 Nm og 6-trinn kasse. Den får forbruk fra 0,51 liter pr mil, og jeg tipper den vil utgjøre mye av volumet på varebilsiden.

De tre neste motorene er to-litere og kommer med 122, 150 eller 180 hk. Dreiemoment 340, 370 og 400 Nm og forbruk fra 0,53 til 0,59. Konvensjonell 6-trinns automatisk girkasse blir tilgjengelig sammen med det største motoren.

Maksimal lastekapasitet er 1 400 kg og maks tilhengervekt 2 500 kg. Vær obs på at tallene over gjelder Toyota Proace – de vil også gjelde Expert og Jumpy, men jeg vet ikke om alle versjonene av dem vil bli importert til Norge.

I Geneve viste Toyota en Verso-variant og Citroën en SpaceTourer. Vi snakker altså personbilversjoner. Jeg kikket nærmere på Proacen, og lot meg imponere.

Designet er fint – den er mer kompakt og muskuløs enn tidligere. Det gjør at bilen mister det litt sånn typisk «billige» varebilinntrykket som fort rammer denne typen bil. Inntrykket opprettholdes i høyeste grad innvendig. Materialkvaliteten er flott for biltypen og sammensetningsarbeidet er det lite å utsette på.

Jeg har ikke kjørt noen av bilene ennå, men etter prøvesitting og fikling med knapper og infotainment, virker det som om kjøreopplevelsen kan bli god. Sittestillingen er nemlig fleksibel og romslig, og den føles ikke like bussaktig som i Transporter og Transit Custom. Dessuten er det fint at man har kostet på skikkelig infotainmentsystem og moderne aktivt sikkerhetsutstyr. Den har for øvrig nylig blitt tildelt 5 stjerner i Euro NCAPs krasjtest.

Toyota Proace kan bestilles med 25 mm økt bakkeklaring og et spesielt antispinnsystem som forbedrer fremkommeligheten samtidig som antisladdsystemet har spesielle innstillinger for kjøring på snø (opp til 50 km/t), gjørme (opp til 80 km/t) og sand (opp til 120 km/t).

Det interessante, er imidlertid Citroens smågale konseptbil Hyphen. Den er utstyrt med innkoblingsbar firehjulsdrift fra PSAs langvarige leverandør av «Trek»-versjoner. Det sies at alle tre merkene skal produseres i versjoner med trekk på alle fire mot slutten av året.

Det blir interessant å se om disse tre sammen kan utfordre VW Transporters voldsomme ledelse i det norske markedet. Etter første kikk på bilene, burde sjansene absolutt være til stede.