Av Vegar Bjørge
På 70- og 80- tallet var det ikke mange hårete Rolls Royce. De aller fleste som kjøpte engelsk finbil var stort sett statsledere eller hadde en eller annen form for blått blod. De trengte ikke vise seg frem noe særlig og derfor var en Silver Spur tingen. Det var stort sett en litt kjedelig bil med lite bling, og det nærmeste man kom noe sært var Rolls Royce Camargue. Fantastisk coupe som ble produsert i kort periode.
I dag har man gjort om litt hos Rolls Royce, og det merkes at tyskerne er litt mer vågale enn engelskmennene. I tillegg har de vendt seg mot andre kundegrupper, slik som musikerer, fotballspillere og filmstjerner. Skal du likevel ha noe oppimpet så det holder, er det Mansory som gjelder. En Rolls Royce Dawn er ganske vågal til å være Rolls Royce, allerede fra fabrikk, og for de som er grodd fast i 80-tallet, kan nok Dawn virke gyselig. Om du er av disse vil du kanskje klikke når du ser Mansory-utgaven. Kanskje du også er av de som mener at ingen har noe med å gjøre om på Rolls Royce sine eksklusive biler. De er bra nok som de er. Heldigvis finnes disse tøffe tunerne som gjør alt slik de selv vil, og bryt seg ikke om det så er kongen selv sin bilfabrikk.
Utvendig har den fått litt forsiktig oppgradering og man ser det særlig i fronten. Hjulene har også vokst til 22 tommer. Selv om Rolls Royce er standarden hva gjelder luksus i interiøret, har Mansory også tatt seg noen friheter her. Børstet aluminium, karbonfiber, tre og polert pianolakkerte overflater glir fint i sammen og er av høyeste kvalitet. Det samme gjelder skinnstoler og tepper som er håndlaget for det beste resultat.
Motoren er trimmet, og originalens 570 hk er skremt opp til 740 hk. V12eren på 6,6 liter har et dreiemoment på 1000 nm mellom 1500 og 5500 omdreininger. Sprinten til 100 tar 4,5 sekunder og man kan holde gassen i bunn til man når 285 km/t. Pris er vi vel ikke så opptatt av……