Av David K Andersen
Vi er nettopp i gang med test av nye Mercedes E-Klasse på Bil og Motorbloggen denne uka. Men da i sedan-utgave – den ettertraktede stasjonsvogna kommer ikke hit før i oktober. Den er det nok mange som venter på, og nå vet vi hva den kommer til å koste.
E 220 d vil fortsatt være den mest ettertraktede versjonen i Norge. Med nye E-klasse er denne motoren helt ny og yter 194 hestekrefter og 400 Nm. Prisen starter på 585 000 kroner, noe som er 55 000 høyere enn hva sedan med samme motor koster.
Påslaget er noe høyere enn man er vant til, men så får du også verdens beste stasjonsvogn. I alle fall om størrelse teller – med 670 liter er E-klassens lasterom 10 liter større enn i Skoda Superb. Legges setene ned tar den 1820 liter, og trenger du plass til flere, kommer den med to oppfellbare seter bakerst. De passer antakelig noe bedre for barn enn for voksne. Baksetet kan for øvrig skilte med best takhøyde og bredde i klassen.
I tillegg til 220 d, vil også 200 og 250 bensin være tilgjengelige fra starten av. Du kan kikke nærmere på tekniske data i bunnen av saken – merk at selv 200-motoren på 184 hestekrefter leverer sterke akselerasjonstall. Det er den motoren vi har på test akkurat nå, og den oppleves absolutt som rimelig sprek.
Senere i år og ut over neste år, vil de andre motoralternativene i tabellen bli tilgjengelige. Priser på disse er ikke klare ennå. Spesielt spennende er nye E 43 som kommer til å fylle tomrommet mellom den største standardmotoren og toppversjonene av AMG. Tenk Audi S.
Når det gjelder nye E-Klasse generelt, er det som vi vet teknologinivået som imponerer mest. Sikkerhets- og kjøreassistentsystemene på denne bilen er ekstremt avanserte. Her har du alt fra særdeles kompetent autobremsystem til crosswind assist som stabiliserer bilen ved mye sidevind.
Den kan også by på Drive Pilot hvor den kjører seg selv i tett trafikk, og du kan fjernstyre bilen utenfra ved hjelp av en app på telefonen. Smart om parkeringsluka er supertrang. Litt mindre smart når nabobilen som ikke har samme funksjon skal reise…
På utstyrssiden tas LED-Matrix til neste nivå – E-Klasse utstyrt med dette har hele 84 lysdioder. Den vil også komme med et helt nytt luftfjæringssystem som Mercedes sier inkluderer ny teknologi for denne klassen.
E 200 d
|
E 220 d
|
E 350 d
|
|
Motorvolum (cc)
|
1950
|
1950
|
2987
|
Ytelse
(kW/hk ved rpm)
|
110/150 at 3800
|
143/194 at 3800
|
190/258 at 3400
|
Dreiemoment
(Nm ved rpm)
|
360 ved 1600-2800
|
400 ved 1600-2800
|
620 ved 1600-2400
|
Forbruk (l/100 km)
|
4.2
|
4.2
|
5.4
|
CO2 utslipp (g/km)
|
109
|
109
|
140
|
Akselerasjon 0-100 km/t
(sek) |
n/a
|
7.7
|
6.2
|
Pris eks frakt og lev
|
n/a
|
585 000
|
n/a
|
E 200
|
E 250
|
E 400 4MATIC
|
E 43 4MATIC
|
|
Motorvolum (cc)
|
1991
|
1991
|
3498
|
2996
|
Ytelse
(kW/hk ved rpm)
|
135/184 at 5500
|
155/211 at 5500
|
245/333
|
295/401 at 6100
|
Dreiemoment
(Nm ved rpm)
|
300 ved 1200-4000
|
350 ved 1200-4000
|
245/333
|
520 ved 2500-5000
|
Forbruk (l/100 km)
|
6.2
|
6.2
|
7.9
|
8.4
|
CO2 utslipp (g/km)
|
138
|
138
|
180
|
192
|
Akselerasjon 0-100 km/h
(s) |
8.1
|
7.2
|
n/a
|
4.7
|
Pris eks frakt og lev
|
590 000
|
630 000
|
n/a
|
n/a
|