Englands første elektriske supersportsbil kommer fra uventet hold, nemlig Lotus. Lotus Evija skal i tillegg være verdens sterkeste produksjonsbil. Det er i hvert fall Lotus sitt mål.
Med 2000 hk og 1700 nm skal det være effekt nok til å flytte den 1680 kilo tunge supersportsbilen til 100 på under 3 sekunder. Den litt mer krevende øvelsen 0 – 300 km/t skal gå unna på under… ja du gjettet riktig, 9 sekunder. Målene er 445,9 cm lang, 200 cm bred og 112,2 cm høy.
Det meste av bilen bygges i lettvektsmaterialer, da først og fremst karbonfiber. Fire elmotorer av 500 hk står for framdriften og batteriet skal kunne lagre opp 70 kWh, noe som er nok energi til og gi en rekkevidde på 400 km. Batteriet kan ta i mot ladeeffekt på inntil 800 KW. På en 350 KW-lader tar det 12 minutter og få 80% av batterikapasiteten og 18 minutter til fulladet batteri.
Lotus Evija har særegen design og aerodynamikken skal være med på å holde bilen på veien i høye hastigheter, samtidig som avkjøling av viktige komponenter blir tatt hånd om.
Innvendig sitter du fastbundet i sportsstoler av det faste slaget. Foran føreren er det en skjerm bak det racerbilinspirerte rattet med det meste av informasjon man trenger når man er ute å kjører hardt. Mellom fører og passasjer er det digital skjerm med justeringsmuligheter for klima og komfortdetaljer. En ledlysstripe går over dashbordet og rundt hele cockpiten i bilen.
130 biler skal bygges og prisen er beregnet til mellom 17 og 23 millioner pund. De krever en forhåndsbetalt beløp på nesten 3 millioner kroner om du vil være en av de 130 eierne.