Av David K Andersen
At en aldri så liten revolusjon blant folke-elbilene er på gang, har du sikkert fått med deg. Renault er først ut.
Vi snakker selvfølgelig om rekkevidde. Enn så lenge er det bare Tesla du har kunnet velge dersom du trenger real life-rekkevidde noe særlig over 20 mil. Og selv om amcaren er rimelig i Norge sammenlignet med andre premiumbiler på samme størrelse, er det fortsatt en bil som koster mye å kjøpe.
Det blir det forandring på nå. Kommende Opel Ampera-e har vært mye omtalt i høst, og nå vet vi den får rekkevidde på 500 NEDC-kilometer når den kommer til våren.
At Renault skulle komme med en ny utgave av Zoe med 400 km, var vi imidlertid ikke klar over før teppet ble dratt av under bilutstillingen i Paris for ikke så lenge siden. Siden den kan bestilles allerede nå og leveres fra desember, vil den slå Ampera-e med flere måneder.
Når det er sagt, tror jeg faktisk ikke disse to bilene kommer til å slåss så veldig om kundene annet muligens litt det første året. Opelen kommer nemlig til å være større og dyrere enn Renaulten, så strengt tatt hører de til to forskjellige bilklasser.
Når Zoe 400 kommer til Norge, blir nemlig prispåslaget mot eksisterende modell på beskjedne 20 000 kroner. i Life-utgave starter bilen på 221 480 kroner. Opelen på sin side har ikke fått priser ennå, men vi tipper den havner noen få titusener nord for 300.
Renault sier Zoe er den mestselgende elbilen i Europa, og med nesten doblet rekkevidde, tipper vi det vil fortsette sånn en stund. Z.E. 40 heter det nye batteriet, og er utviklet sammen med LG Chem. Det er på 41 kWt.
Med høyere energitetthet enn tidligere, har man klart å øke kapasiteten uten at batteriet tar større plass. Det er noe tyngre, men visstnok ikke mye.
Et nytt system for luftsirkulasjon er også på plass og skal sørge for god kjøling når det er varmt ute, samt oppvarming om vinteren slik at batteriet kan yte maksimalt hele tiden. Effektiv oppvarming av batteripakken som ikke koster for mye energi er jo nøkkelen til lengst mulig rekkevide om vinteren her i Norge.
Også nytt på elbilfronten fra Renault i høst, er Z.E. Trip og Z.E. Pass. Førstnevnte er et nytt system for lokalisering av ladestasjoner og er integrert i bilens infotainmentsystem. Det interessante er at det viser tilgjengeligheten på ladestasjonene i «real-time» – altså kan du fra skjermen i bilen se om det er ledig plass på den laderen du skal til eller ikke. Smart.
Z.E. Pass er et nytt betalingssystem utviklet sammen med Bosch, hvor du blant annet kan bruke telefonen for å betale på ladestasjonene.
Disse to systemene har nettopp kommet i gang i Tyskland, og kommer snart til Norge. De er felles for en rekke land i Europa, noe som sammen med den nye rekkevidden, vil gjøre det mye lettere å reise på langtur.
En ny app som du installerer på telefonen din, kan samkjøres med navigasjonen i bilen slik at du for eksempel kan planlegge turen på telefonen før du reiser. Appen gjør det også mulig å navigere til fots: Når du kjører, er det bilens navi som viser veien, mens du kan la samme app i telefonen fortsette å guide deg til fots helt frem til døra.
Den samme appen gjør også at du kan lese av batterinivået uansett hvor du er, og du kan dessuten starte klimaanlegget på bilen slik at den er kjølig eller varm, alt etter som, når du tar setter deg inn. Lading kan også styres på denne måten.
En ny Bose-edition blir tilgjengelig sammen med batterioppdateringen, og inneholder ved siden av lydanlegg fra nevnte leverandør, skinnseter og mulighet for en ny og eksklusiv grå-farge.
Generelt får Zoe også noen mindre oppdateringer innvendig. Utvendig blir det mulig å bestille bilen med et par nye farger, men ellers er den mer eller mindre lik inneværende modell. Det gjør absolutt ikke noen ting, Zoe er en særdeles veldesignet bil.
Det blir spennende å se hvordan det norske markedet tar til seg denne bilen. De oppgitte 400 kilometerene, skal nok noe til å nå, dette tallet er jo i henhold til NEDC-standarden. Imidlertid burde 30 mil være fullt mulig, og det er en betydelig økning sammenlignet med hva andre folkelige elbiler kan by på.