Hjem Tester Test: Mercedes B180

Test: Mercedes B180

Mercedes B-Klasse har hatt sine fans, og det med god grunn. Forrige utgave solgte godt i Norge, og de siste årene fikk du den også som elektrisk utgave. Den nye er bedre på alle områder, men det koster.

Jeg har nok hatt mine tvil om småbilene hos Mercedes helt klarer å leve opp til premium-følelsen som Mercedes bør være, og etter noen dager bak rattet på nye B180, er følelsene litt blandet.

Premium?
Og la oss begynne med dette som kalles premium. Meningene er delte om hva som er premium, men likevel er de fleste enige om at Mercedes tilhører det øverste sjiktet blant bilprodusenter. Tyske produsenter som Mercedes, BMW og Audi klarer å lage biler der du opplever at du får noe mer. Likevel er min mening at disse nevnte produsentene ikke alltid leverer på like høyt nivå, og noen ganger kan man oppleve like god følelse av kvalitet hos andre produsenter.

Mercedes kaller sin nye B-Klasse for Sports Tourer. De er ikke alene om dette. Hvorfor det har gått mote i å kalle modeller for Sports Tourer og lignende, vet ikke jeg, men jeg misstenker at dette også gir assosiasjoner mot premium. Sport er mote. Sport er in. Sport gir noe ekstra. Om B-Klasse er sport nok, kommer vi tilbake til.

Innvendig høy kvalitet
Hvis vi holder oss til den testede B-klassen er det liten tvil om at materialkvaliteten er hevet et hakk. Likevel finner jeg noe å klage på. Girveksleren på rattet har en spinkel følelse. Noen knapper er ikke som jeg forventer i Mercedes, men så løfter jeg blikket opp på den fantastiske skjermen som nesten går i hele bilens bredde. Da er alt det andre glemt, og inntrykket løftes flere hakk. Samtidig lar jeg hendene utforske sømmer på stolen. Perfekt, noe også materialet i stolene oppleves. Innstillingsmuligheten av stolen er elektrisk og du finner den på dørsiden, noe som oppleves meget elegant og lettvint. Så havner høyrehånda på padden i midtkonsollen, og igjen tenker jeg at dette kan gjøres bedre. Jeg får ikke helt til bruken, men tror at man vender seg til den om man bruker den over lengre tid.

Stilig design
Etter en innvendig gjennomgang, må vi også ta med noen linjer om det ytre. Om design kan være premium, så er B-Klasses design nettopp dette. Den har blitt en del tøffere enn forgjengeren. Tøff grill og ditto frontlykter, sportslige luftinntak med AMG-stuk og elegante linjer bakover. Bakenden litt mer konservativ, men med potter i hvert hjørne og spoiler som avslutter taket. B-Klasse er meget vellykket og ser mer kompakt ut enn den faktisk er.

Romslig
B-Klassen er kompakt, men rommer mer enn man tror. De aller fleste finner seg til rette bak rattet fordi både stol og ratt har gode innstillingsmuligheter. Flytter du deg bak, så sitter passe store folk også godt her. Jeg har mer enn god nok plass bak meg selv, og i bredden går tre litt mindre kropper eller to store kropper. Sittekomforten for voksne er mer enn godkjent i baksetet. Helt bakerst får 455 liter med bagasje plass. Kanskje ikke bra nok for ferieturene, men holder til et weekend opphold.

Smart bybil
På vei inn i bilen igjen for å få noen kjøreinntrykk, og dermed finner jeg også litt ut av det avanserte og nydelige rattet. Med små touchpadder for hver tommeltott styrer jeg valg av informasjon jeg vil ha rett foran meg. MBUX-skjermen kan settes opp i uante muligheter, og ettersom jeg bare har en tilmålt tid, får jeg ikke utforsket alle valgene. Tanken slår meg at det vil nok også en del av eierne slite med.

Liten, treg og komfortabel. Liten i den forstand at den er enkel å kjøre i trange smug i byen. Treg i den forstand at automaten bruker litt tid fra stillestående. Jeg må faktisk planlegge igang setting inn i rundkjøringer. Komfortabel mye på grunn ratt og stol. B-Klasse har meget god ergonomi, og det er ikke bare på grunn av at stolen er bra tilpasset min kropp, men armlene i midtkonsollen passer også meg perfekt.

Kjøreopplevelsen
Når vi forflytter oss fra bymiljøet og ut på landeveien, forsterkes inntrykket av at den er litt treg og ganske komfortabel. Treg er naturlig i og med at dette er innstegsmotoren på 136 hk. Det blir ikke helt det store, men kan duge til daglig bruk. Understellet jobber godt over ujevnheter, og holder også bra på settingen i svingkombinasjoner. Jeg begynner å bli varm i trøya og setter opp farta et hakk. Da merker man også begrensningene med en slik bil. Den understyrer en tanke, men er lett å lese. Du vet alltid hvor hjulene er, og styringen har en fin motstand når hastigheten øker. Likevel gir understellet litt etter så man må slippe opp litt før enn man ønsker. Sports Tourer er mer en Tourer enn Sport, men som familiefar kan jeg leve godt med det.

Fjæringen oppleves ganske fast uten å være hard. Det komfortable har vært i føresetet, og dette er mer en familiebil enn noe annet. Derfor er det ikke overraskende at understellet svelger godt ujevnheter, både skarpe og store. Komforten gjenspeiler seg også i støynivået som er på et ganske lavt nivå. Dekk og vindstøy er til stedet, men absolutt ikke forstyrrende. Motorlyden forstyrrer litt ved gasspådrag, men det er ikke mer enn man kan  leve med.

Selvfølgelig kan du velge mellom flere kjøremoduser. For sportslig kjøring velger du Dynamic, uten at det blir sportsbilaktig. For den komfortable turen velger du ditto program, og om du ønsker å spare drivstoff er det et program for dette også. Ved sparsommelig kjøring vil to sylindre kobles ut for å gjøre drivstoffregningen enda lavere.

Utstyrsbombe
En moderne Mercedes har det meste av førerassistenter og sikkerhetssystemer, og B-Klasse er ikke noe unntak. Mye av det du finner i S-Klasse har også tatt plass hos B-Klasse. Bilen svinger selv, bremser om du ikke er oppmerksom, tar hensyn til syklister og fotgjengere, og hjelper deg så godt den kan med å holde riktig avstand til bilen foran. I tillegg har den førsteklasses automatiske lys, som gir deg det lyset du trenger til de gitte forhold.

Vingleassistenten har blitt standard hos de fleste biler, og hvordan den virker er forskjellig fra bil til bil. Hos B-Klasse er den merkelig irriterende, for hver gang jeg er på den hvite stripen, så bremses bilen opp og du blir styrt bestemt tilbake i kjørebanen. Dette vender jeg meg ikke til, og skvetter hver gang. Forstyrrende element, men trygt og sikkert. Det er vel det som er meningen.

Hey Mercedes
Hey Mercedes er et nytt stemmestyrt system som gjør det enklere å kommunisere med infotainmentsystemet. Hey Mercedes bytter radiokanaler for deg, finner kontakter i telefonene og ringer opp disse, finner fram favorittene dine på Spotify, justerer temperaturen i bilen og mye mer. Hey Mercedes gjør så godt den kan uansett hva du spør om, og det blir et problem om du ikke prater engelsk. Dette systemet blir kontinuerlig utviklet av Mercedes, og allerede nå synes jeg det fungerer bra.

Konkurrenter
Konkurrentene er det egentlig veldig mange av, og modeller som BMW 2-serie Active Tourer, Audi A3 Sportback og Kia Niro dekker omtrent de samme behovene som Mercedes B-Klasse. Ingen av disse konkurrentene kommer helt opp på samme nivå hva gjelder sikkerhetssystemer og førerassistenter. Min personlige mening er også at Mercedes er noen skritt foran hva gjelder interiør og infotainmentsystem. Det Mercedes mangler er muligheter for elektrisk motorbistand. Likevel er Mercedes B-Klasse nummer en blant sine konkurrenter. Fortsatt min meming.

Økonomi
Mercedes B-Klasse starter på 403 900 kroner om du kjøper B180. Du kan spare 5 000 kroner om du går for dieselutgaven. Alle B-Klasse har automatkasse som standard. Prisen havner likevel høyere, for selvfølgelig er det nær umulig å kjøpe bilen med frapris. Den eksisterer knapt. Testbilen har ekstrautstyr for 130 000 kroner, og dermed blir den ganske så kostbar.

Konklusjon
Det er nok ikke vanskelig å konkludere med at B-Klasse er premium, men dette skal ikke jeg legge mye vekt på. Jeg synes du får en klasseledende bil om du kjøper B-Klasse, men om du er opptatt av sport, ville jeg godt for litt mer motor enn B180.

Plassmessige er B-klassen stor nok for en liten familie, og med all den teknikken som B-Klasse nå er stappet med, er det en supertrygg familiebil. I tillegg er det enkelt å la seg underholde. Nerdene blant oss får også masse timer med underholdning i Hey Mercedes og annet snacks bilen er fylt med.

Kjøreegenskapene går mot det komfortable, men det er også sportslige gener i B-Klassen. Med muligheter for å kjøpe til omtrent det du måtte ønske av sportslig utstyr, kan den bli enda mer sportslig enn testbilen. Likevel hjelper det at B-Klasse er utstyrt med forskjellige kjøremoduser. Likevel blir nok de fleste milene kjørt i Komfort-modus. Lite støy og god førerplass forsterkes det komfortable inntrykket.

Prisen kan bli høy om du ønsker alt som står på tillvalgslisten, men likevel kan du også få en topp moderne bil uten å blakke deg helt. Testbilens ekstrautstyr koster 130 000 kroner, men da er den spekket med mye utstyr som forsterker premium-følelsen.

Alt i alt er nye Mercedes B-Klasse et fint bekjentskap og den setter nye standarder i klassen. Det er veldig lite å sette fingeren på, og bak rattet vil de fleste finne seg godt til rette. Valgmulighetene for individualisering er mange, og prisen blir også deretter.

Mercedes B180 Sports Tourer 
Pris fra  403 900 
Pris testbil  529 600 
Motortype  R4 Bensin 
Gir  A7 
Motorvolum ccm  1332 
HK v/omdr.  136 5500  
Nm  v/omdr.  200 1460 
Sek. 0-100 km/t  9,0 
Topphastighet km/t  212 
Forbruk blandet l/mil  0,54 
Utslipp CO2 g/km  123 
Egenvekt kg  1330 
Tilhengervekt kg   
Bagasjerom liter  455 
Lengde cm  441,9 
Bredde cm  179,6 
Høyde cm  156,2 
Akselavstand cm  272,9