Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota C-HR Hybrid

Prøvekjøring: Toyota C-HR Hybrid

Av Vegar Bjørge

Det er ikke så ofte vi får sjansen til å kjøre en helt ny bilmodell, så når Toyota ba oss med på tur til Madrid for å prøvekjøre nye Toyota C-HR, var vi ikke vonde å be. Nyheten er logisk som få og en hit i Norge før den når bilforhandleren. Logisk fordi det er en SUV eller Crossover, og en hit her til lands fordi det også er en hybrid. Som om ikke det er nok, er den også passe stor.

Navnet er ikke like logisk og minner mer om en modell fra Honda, og det er hos Honda en av konkurrentene befinner seg. HR-V er Honda sin bil i dette segmentet, og selv om den ikke er noen hit, er segmentet hot som aldri før. En annen og mer populær modell er Nissan Qashqai, og det er denne Toyota har siktet seg mot, for å lage en så god bil som mulig til kresne kunder.

Nå har du sikkert fått en liten formening om hvor i landskapet C-HR plasserer seg, og da er tiden moden for å fortelle hva C-HR tilfører segmentet. Hos Toyota er de stolte av sin hybride drivlinje som man finner i blant annet Rav 4 og Prius. Hos C-HR er drivlinjen den samme som i de nevnte modellene, og man har i tillegg muligheter for firehjulsdrift. Om man går for det hele Norge vil ha, nemlig trekk på alle fire, må man takke nei til det mange i Norge kjøper, nemlig hybrid. Toyota C-HR med firehjulsdrift har en bensinmotor på 1,2 liter og må klare seg uten elektrisk hjelp. Toyota Norge tror at omtrent 10 % vil gå for en slik løsning.

Designen er ny og den 436 cm lange Toyotaen stikker seg ut, slik også nye Prius gjør. Toyota våger og det er bra. Her har de bakt sammen mange designelementer som fort kunne blitt rot og rør, men virker mer som kaos satt i system. Vellykket og vågalt. Fronten har mye Toyota i seg, men i en moderne form. Sidelinjene toppes av den vågale C-stolpen, som også inneholder dørhåndtak til bakdørene. Dermed har de også klart og forsterke coupeformen. Det hele avsluttes med Honda Civic-lignende baklykter og sporty takspoiler.

Innvendig er det mye nytt, men likevel forsiktig, stilig og moderne. I sentrum finner man en 8″ touchskjerm som er forhøyet. Dermed kan selve dashbordet senkes noe, slik at føreren får maks utsyn foran bilen. Materialvalget går mot det softe og Toyota ønsker å nærme seg premiumsegmentet i kvalitetsopplevelse hos kunden.

Plassen bak rattet er fin. Stol og ratt er stillbare i de fleste retninger, og undertegnede har ingen problemer med å finne seg til rette. Bak er det litt mindre plass, men to voksne sitter helt greit om de ikke er for lange. Bagasjerommet har plass til 377 liter bagasje, uansett om man velger hybrid eller ikke. Hengervekt på hybriden er 725 kg, mens bensinmodellen kan dra på 1300 kg med manuell girkasse og 1100 kg med CVT-girkasse.

C-HR er god å kjøre, og vi kjørte den som er mest aktuell i Norge. Selvfølgelig handler det om hybridversjonen med 122 hk. Denne er koblet til en trinnløs CVT-kasse som fungerer greit. C-HR har et godt chassis og er meget fin å kjøre. Styreresponsen er presis, fjæringen er passe stram og støyen er lav. Motoren kunne vært sterkere, men likevel duger den bra til vanlig kjøring. Med den nevnte CVT-girkassen er det best å holde seg til komfortabel og rolig ferdsel, for den trinnløse girkassen blir fort masete ved aktiv kjøring. Manuell girkasse er tilgjengelig sammen med bensinmotor og firehjulstrekk.

Prisen for C-HR starter på kr 299 900,- for hybridutgaven, og kr 311 400,- for bensinutgaven. Ønsker man trekk på alle fire må man betale kr 356 900,-. Utstyrsvariantene er Active, Dynamic og Supreme. I tillegg kan man kjøpe til Tech-pack, Skinn-interiør og JBL stereoanlegg.

Toyota Norge har et salgsmål på 2000 biler i året, noe som bør være oppnåelig.