Ford Ranger er en populær pick-up, og har fans over hele verden. Europa har måtte klare seg med standard vare fram til nå, men fra 2019 skal man også kunne kjøpe den tøffe Raptor utgaven.
Av Vegar Bjørge
Den fikk sin debut på Europas største spillmesse, Gamescom i Köln, og det viser egentlig hva dette er. En bil som passer best i bilspill hvor man kan kjøre over alt, og hoppe over det meste. Virkeligheten er litt annerledes, men det er liten tvil om ambisjonene til Ford. Ranger Raptor skal kunne kjøres på en tøff måte.
– Glem alt du tror du vet om pickuper. Nye Ranger Raptor tilhører en helt annen divisjon. Dette er en fullblods Performance-modell som leverer ekstrem ytelse samtidig som den hjelper deg med å få jobben gjort, selv med de råeste utordringer, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Under panseret sitter en biturbo-versjon av Fords 2,0-liter EcoBlue dieselmotor med effekt på 213 hk og dreiemoment på 500 nm. Fordeling av kreftene skjer gjennom Fords effektive og nøyaktige 10-trinns automatkasse.
Ford Performance står bak chassis-løsningen på Raptor, og man har brukt spesialstål for at chassiset skal tåle all den julingen en slik bil kan bli utsatt for. Hjulopphenget er også utviklet for å tåle terrengkjøring litt utenom det vanlige, uten at det går utover komforten på vanlig vei.
– Det helt unike med Ranger Raptor er at uansett hvor hardt presset den er, så er kjøreegenskapene helt fantastiske. Samtidig får du alle de svært gode egenskapene som har gjort Ranger til Europas mest solgte pickup med på kjøpet. Ranger Raptor er virkelig en helt enestående pickup, sier Per Gunnar Berg.
Raptor-modellen skiller seg ut med tøffere grill inspirert av Ford F-150 Raptor, nye led tåkelys og mer plater og skli på. Bilen som ble vist på Gamescom var lakkert i fargen Ford Performance Blue.
Innvendig lukter det også Ford Perfomance, og de forsterkede setene har fått ruskinnstoff og hard polstring slik at sittestillingen skal være best mulig. Blå søm går igjen i hele interiøret sammen med lærdetaljer i dører, dashbord og midtkonsoll. Hendler i magnesium bak rattet er en selvfølge, og rattet er også spesiallaget for modellen.
Det nye Terrain Managment System gir deg tilgang til 6 kjøremoduser, alt fra normal, grus og til det mer brutale «Baja-mode». Sammen med hjelpeassistenter som Veltestabilisator, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent, nedoverbakkeassisten og adaptiv lastekontroll skal turen både bli morsom og sikker.
Av annet utstyr kan også nevnes Fords Sync3-system med norsk stemmestyring, Satelitt navigasjonssystem og 8″ touchskjerm som man kan styre det meste gjennom.
Ford Ranger Raptor kommer til Europa i løpet av 2019, og Ford Norge har vært flinke til å ta inn spesielle modeller, så kanskje det dukker opp en test på bilogmotorbloggen.no om ikke så lenge. Du kan teste bilen selv i bilspillet Forza Horizon 4.