Hjem Tester Test: Citroen C3 PureTech 82 HK Exclusive

Test: Citroen C3 PureTech 82 HK Exclusive

Av Vegar Bjørge
Foto: Christoffer A Bjørge

Det har kommet mange nye småbiler de siste månedene, og foran oss har vi også noen spennende nyheter i klassen. Vi har prøvd nye Citroen C3 og lot oss sjarmere av folkelig interiør, god plass og fine kjøreegenskaper.

Citroen C3 har levd i skyggen av sin konsernsøster Peugeot 208, men det kan det bli en forandring på. Citroen har nemlig laget en spennende småbil med et design som stikker seg ut. Smaken hos kundene avgjør om de lykkes.

Undertegnede er begeistret for designet og lar de sære formene få toppkarakter. Fronten er typisk Citroen og har lykter i flere etasjer. Sentrert i midten sitter en passe stor grill. Hvite elementer på blå bil er med og forsterker inntrykket av en moderne design. Korte overheng både foran og bak gir også løfter om fine kjøreegenskaper.

Bilen vi testet var av enkleste utstyrsgrad og da får man ikke AirBumps på sidene. AirBumps er fordel på trange parkeringsplasser, men er enda mer et designelement som først kom på C4 Cactus. Vi får nok se det på enda flere Citroen-modeller de neste årene. Uten disse putene, blir bilen reinere langs sidene, men for all del, velg AirBumps!

Innvendig er det sparsomt men kult. Materialvalget går fra hardplast, via mykplast til fine stoffinnslag. Dette er moderne, bra og spesielt.

Man trives godt i C3 og med instrumentering som er logisk og lett å lære seg, får man mange fine timer bak rattet. Førerstolen og rattet har gode innstillingsmuligheter, og er man ikke for stor, finner man en fin sittestilling selv om sittedynen er noe kort. Positivt er også den gode sidestøtten i forsetene.

Foto: Citroen

Plassen er alltid begrenset i småbiler, og slik er det også med C3. Likevel vokser den litt mens man prøver den, og det som kan virke som et noe trangt baksetet, er stort nok for undertegnede til å sitte i selv om turen skulle ta noen timer.

Bagasjerommet er på 300 liter og det må sies å være godkjent i en bil på 3,99 meters lengde. Med 40:60 deling av baksetene har man også muligheter til å ta med lengre gjenstander. Det som trekker inntrykket ned er den høye lastekanten, og her er det fare for vonde rygger.

Ute på veien oppleves C3 som kvikk, selv om det bare er 82 hk under panseret. Den har god akselerasjon, men man merker på seigdragningsevnen at dette er en liten motor. Likevel er det nok sting i den til at det duger i hverdagen.

Komforten i småbiler har bare blitt bedre og bedre. C3 har godt avstemt fjæring og tar dumper på en fin måte. Selv om det innimellom kan bli litt stumpt, har den likevel imponerende komfort, tatt den korte akselavstanden i betraktning.

Det er likevel i svinger den imponerer mest, og her kommer det korte overhenget til sin rett. Med hjul i hvert hjørne får man litt gokart-følelse når man kjører C3. Man må bruke girkassa aktivt for å få det beste ut av motoren, men det er en del som liker å veive med rørepinnen. Heldigvis er rørepinnen koblet til en ganske tett og fin 5-trinns girkasse, og girvekslingene er smidige og fine. Litt mer motstand i kassa så hadde man virkelig fått den sportige følelsen.

Utvalget av motorer og utstyr er brukbart, og det begynner med en 68 hk bensinmotor til 169 900 kr med Trend utstyrspakke. Så går det oppover til 82 hk og 110 hk bensin med Style eller Exclusive utstyrspakker. Dieselmotoren på 75 hk kan du også få i Style utstyrspakke, og 100 hk diesel er valget om du vil ha det Exclusive utstyret. 110 hk bensin kan leveres med den noe tvilsomme selvgirende kassen EAT6. Prisene ligger mellom 169 900 kr og 232 900 kr for den 110 hk sterke bensinmotoren med automat og godt med utstyr.

AirBump får du med Style og Exclusive utstyrspakke, mens det tøffe dashbordet med grått stoff er standard i Trend, og koster noen tusenlapper ekstra om man kjøper de dyrere utstyrsvariantene.

Som tilvalg på Style og Exclusive kan man nå få Connected Cam. Dette er et kamera som sitter bak det innvendige speilet og tar opp det som skjer foran bilen. Du kan dele bilder og filmer på sosiale medier. Ekstrakostnaden for kameraet er 6 900 kr om du har Style og 3 900 kr om du har Exclusive.

Citroen har bygget en fin og morsom småbil som bør ha muligheter for godt salg. Den virker sikker og passe stor, har nok av sjarm til å ta svigermor med storm, og er i tillegg fornuftig nok for den gjerrigste lommebok. Man har også nok av muligheter til å personalisere sin bil, og interiøret oser av hjem og sofakos. Kjøreegenskapene går mot den morsomme retningen og den liker landevei like godt som bygater. Testbilen mangler AirBumps, og selv om jeg ikke dunker bort i noe, synes jeg den kler disse putene.

Foto: Citroen

Testdata: Citroen C3 PureTech 82 hk     Pris: kr 209 700,-

Motor: 3 sylindrer, 1199 ccm, 82 hk v/5750 omdr, 118 nm v/2750 omdr.
Mål: Lengde: 399 cm, Bredde: 175 cm, Høyde: 147 cm, Akselavstand: 254 cm, Bagasjevolum: 300 – 922 liter, Vekt: 1055 kg, Tilhengervekt: 450 kg,
Ytelse: 0-100: 13,7 sek, Toppfart: 167 km/t
Forbruk: 0,47 l/mil, CO2-utslipp: 109 g/km
Foto: Citroen
Foto: David K Andersen