I år er det 70 år siden Porsche startet sin bilproduksjon, og det må feieres. Med ikoniske 911 bygger har de laget et konsept som fører tankene tilbake til opprinnelsen. Uten tvil var det tøft før, men dette slår likevel det meste.
Av Vegar Bjørge
Linken til Porsche 356 Nr 1 Roadster er tydelig, bilen som kom ut av fabrikken 8.juni 1948, og fortsatt er enkeltheten i de første modellene, viktig for Porsche. Derfor handler 911 Speedster Concept mest om bil og fører, og om underholdning på veien.
911 Speedster Concept har fått en mer liggende frontrute, slik også tidligere speedstere fra Porsche har hatt. Den har også kuler bak de to stolene, og et lettvektstrekk over fører- og passasjerplass som settes fast med 8 haker. Trekket brukes i regnvær når bilen står parkert. For å få til den brede bakenden har man lånt karosseriet fra en Carrera 4 Cabriolet.
De 21″ store felgene er en moderne tolkning av klassiske Fuchs felger. Klassisk er også tanklokket som er plassert på panseret. Den todelte lakken i GT-sølv over hvit er inspirert av Porsche’s tidligere racerbiler.
Motoren er en 4,0 liters sugevariant, som man vanligvis finner i Porsche 911 GT3, og dermed er den som skapt for banekjøring. 500 hk og 460 nm hjelper bilen opp i en toppfart på 318 km/t. Sprinten til 100 går unna på 3,4 sekunder.
Interiøret er gjort i lettvektsmaterialer, men ser likevel luksuriøst ut. Stolene er laget i karbon og fått skinn i fargen Cognac 356. Navigasjon, radio og klimaanlegg er også tatt vekk for å redusere enda mer vekt.
Porsche har en plan om at denne konseptbilen skal være inspirasjon for fremtidige modeller, og om ikke så lenge kan vi vente oss en åpen 911 som er annerledes enn 911 Cabriolet. Kanskje vi får en speedster lik denne?