Av David K Andersen
Til Norge i høst: Nye Subaru XV får mer kjøreglede, avanserte sikkerhetssystemer og ikke minst er den klargjort for el/hybrid-løsninger.
XV ble en skikkelig suksess da den kom til Norge første gang i 2012. Nå står avløseren klar – den vises i disse dager på bilustillingen i Genéve.
Samme sted for ett år siden ble konseptbilen vist, og nå er altså produksjonsmodellen klar. I bunnen ligger den nye «Subaru Global platform», den samme som i nye Impreza (foreløpig ikke i salg i Norge). Fordelene med denne, ved siden av at det er en moderne fleksibel arkitektur, skal være at den gir en mer raffinert kjøreopplevelse. Ikke bare er kjøreegenskaper og dynamikk forbedret, den skal også by på bedre komfort med mindre vibrasjoner og støy, samt bedre fjæringskomfort.
Subaru har foreløpig ikke gått ut med så mange detaljer, men ifølge Autocar skal den ha 70 prosent stivere karosseri, og krenging skal ha blitt redusert med 50.
Samme kilde sier 2-litersdieselen blir oppdatert med litt mer effekt og lavere vekt – 80 prosent av delene skal være nye. Mest spennende for Norge er imidlertid den norske importørens melding om at bilen er klargjort for el. og hybrid-løsninger. Det er liten tvil om at en eventuell elektrisk eller hybrid-versjon vil bli en stor suksess i Norge.
Utseendemessig er forandringen mot den gamle relativt forsiktig – samme designspråk som tidligere blir brukt. Subaru lover fortsatt 22 cm bakkeklaring og sier nye XV er 1,5 cm lenger og 2 cm bredere enn utgående modell.
Førerassistent-systemet Eyesight gir autobrems, adaptiv cruisekontroll og filholder. Lysene vil dessuten følge rattbevegelsene.