Hjem Nyheter Porsches elbil nærmer seg: Konseptet Mission E blir til Taycan

Porsches elbil nærmer seg: Konseptet Mission E blir til Taycan

Ikke bare ligger Jaguar og Audi godt an på elbil-fronten: Nå nærmer Porsche seg også produksjon. Vidunderet skal hete Taycan.

Av David K Andersen

I motsetning til Jaguar I-Pace, som vi nettopp har kjørt for første gang, og Audi E-tron, er ikke Taycan en SUV, ei heller en crossover av noe slag. Porsche kaller rett og slett dette en sportsbil.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE JAGUAR I-PACE HER!

Det var under feiringen av Porsches 70-års jubileum, at toppsjef Oliver Blume slapp det offisielle navnet på den kommende elbilen. Taycan betyr visstnok en «livlig, ung hest».

Med to synkrone motorer (en på for-akselen og en bak), som alltid er operative, er Taycan firehjulsdreven. Og det skorter ikke på krefter og akselerasjon. 600 hestekrefter skal sørge for 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Den skal også klare 200 km/t på under 12 sekunder, og Porsche understreker at bilen er bygget for å tåle en rekke maksimale akselerasjoner på rad. Muligens et lite stikk til Tesla der, altså.

Rekkevidden er foreløpig ikke oppgitt til annet enn minst 500 km i henhold til NEDC-standarden (som nå er på vei ut til fordel for den strengere og mer realistiske målemetoden WLTP).

Et kraftig hurtiglade-system skal gjøre det mulig å lade på 100 km på 4 minutter, og 80% på 15. Når det eventuelt er ferdig utbygd infrastruktur til noe sånt, vet vi ikke, men det vil naturlig nok kunne gjøre livet betydelig enklere for elektriske bilister.

Taycans tyngdepunkt er svært lavt, takket være batterienes plassering nesten helt nede på bakken. I motsetning til E-tron, som sitter på den elektriske plattformen C-BEV, og Volkswagens kommende ID-serie som har base i MEB, kommer Porsche her med konsernets tredje elbil-konstruksjon.

J1 heter den, og er beregnet på større, men lave og sportslige biler. Å tenke at den er en slags konkurrent til Tesla Model S, er nok ikke helt feil. Men samtidig, og med høy sannsynlighet, vil J1-baserte Taycan kunne tilby betydelig bedre kjøredynamikk enn hva den amerikanske konkurrenten byr på for øyeblikket.

For én ting er sikkert: Når Porsche sier at Taycan er en sportsbil, kan vi regne med at de mener det. Dette merket tuller ikke med det ordet.

Og når vi ser hva Jaguar har fått til med I-Pace, dabber ikke akkurat forventningene til Taycan. Tidligere Formel 1-fører Mark Webber, nå hos Porsche, har gjennomført betydelig banetesting på Weissach-anlegget, og er tydelig imponert. Han sier bilen er en «game-changer».

Selv er jeg mest spent på om Porsche klarer å ta med sjel og kjøreglede slik vi kjenner og elsker, over til elbilen. La oss håpe det er mulig, om noen skal klare det, er det dette merket.

Taycan blir offisiell neste år, og det finnes en spesiell reservasjons-løsning her i Norge. Selv om bilen ikke får engangsavgift, vil nok Taycan bli kostbar, sannsynligvis rundt 1 million kroner, men det hindrer ikke interessen her i landet fra å være stor.