Elbilen i3 har tatt nordmenn med storm, og er en viktig grunn til at BMW har vært så høyt på salgstallene de siste årene. Over 15 000 elbiler har BMW så langt levert her til lands, og nå er det snart tid for et nytt kapittel. Her er BMW Concept iX3.
Av Vegar Bjørge
– I fjor leverte BMW over 100.000 elektrifiserte biler på verdensbasis, hvor det norske markedet bidro med nesten 10 prosent av volumet. Vi er et pionermarked for BMW’s elektrifiserte modellportefølje og deler vår erfaring med resten av verden. Nå kan vi også dele noen detaljer om den første helelektriske SUV’en fra BMW, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
Det er på Auto Show 2018 i Beijing som BMW viser frem sitt nye elbilkonsept. BMW Concept iX3 er en forsmak på elbilen som kommer i 2020. Den bygger på nye BMW X3, og er ganske lik den populære SUVen.
Fronten har likevel en litt annen grill, mindre luftinntak og annerledes frontspoiler. Støtfangeren bak er også redesignet. Det er også vanskelig og ikke legge merke til de spesielle felgene, og de skal, sammen med de nevnte forandringene, bidra til minst mulig luftmotstand, og lengst mulig rekkevidde.
Den mer enn 270 hk sterke elmotoren får strøm fra et høyspenningsbatteri på over 70 kWt, som er dimensjonert for 150 kW hurtiglading. Dermed blir ladetiden rundt 30 minutter for å få tilnærmet fulladet batteri. Rekkevidden er over 400 km etter WLTP-standarden.
Med smarte, skalerbare plattformer, vil BMW komme med flere elektrifiserte modeller i fremtiden, og heldigvis glemmer de heller ikke de som ønsker forbrenningsmotor. Derfor er plattformen laget slik at man kan kombinere forskjellig motorkonfigurasjoner, både for- bak- og firehjulsdrift og forskjellige girkasser.
I 2025 skal BMW tilby 25 elektrifiserte modeller, hvor 12 av de skal være helelektriske. iX3 blir klar i 2020, mens sedanen iNext kommer i 2021, og så kommer det til å gå slag i slag.
Foto: BMW