Av Vegar Bjørge
Nissan Leaf er en suksess, ikke bare i Norge, men i hele verden. Første generasjon er solgt i flere enn 283 000 eksemplarer siden 2010, og nå kommer det en ny versjon.
Men hva gjør man når man skal fornye en suksess? Man hører på hva kundene sier, og hva de ønsker. Dette har Nissan gjort og derfor har de stor tro på nye Leaf. Etter at vi har fått prøve den en dag på Tenerife, er vi også ganske sikre på at Leaf fortsatt kommer til å selge i stort antall.
Kan bli Norges mest solgte
12 000 bestillinger i Europa allerede, uten at noen har fått sett den i virkeligheten, og mange av disse bestillingene kommer fra Norge. Om man får levert i tide, kan Nissan Leaf bli Norges mest solgte bil i 2018, uten at det er et uttalt mål hos Nissan. Likevel er det litt historisk over dette, for det begynner å bli noen år siden Volkswagen Golf ikke var på toppen.
La oss likevel la dette ligge, for det er lang tid til nyttår, og de som har fulgt med, vet at det kommer fort noen kjepper i hjulene når det gjelder levering av elbiler. Det har Hyundai, Opel og Tesla med flere fått opplevd, men Nissan er optimistiske og mener de er godt rustet for stor pågang. Leaf kan nemlig produseres i flere verdensdeler, og for Europa er det fabrikken i Sunderland som gjelder.
Lenger rekkevidde
Men la oss ta deg med på vår første reise med nye Nissan Leaf, for nå lurer du sikkert på hvordan den fungerer. I bunn er det fortsatt den samme plattformen som ligger til grunn, og det er greit, for den har fungert bra og kundene vil ikke bry seg mye om plattformen er ny eller ikke. Det er hva som plasseres på plattformen som vil være av betydning, og her er det nå et nytt batteri med 40 KWh kapasitet. Dette betyr lengre rekkevidde.
Men hvor lang rekkevidde? Nissan oppgir 270 km ved blandet kjøring etter den nye WLTP-syklusen(378 km etter den gamle målemetoden).
Nissan er den første som oppgir kjørelengde etter denne syklusen, og dette målet er nok ganske så konservativt.
Vår kjørerunde var på 160 km, hvor de første 65 km var stigning på 2400 meter. Ikke akkurat elbilens styrke, men på ruten opp til plattået ved vulkanen Teide, bruket vi omtrent halvparten av batterikapasiteten. På de 95 km ned igjen til havhøyde, brukte vi nye 3 % av batteriet, og sto etter 160 km variert kjøring igjen med 47 % av batteriets kapasitet igjen. Dette bra, men vi vet enda ikke hvor langt nye Nissan Leaf går på en lading ved mer normal kjøring. Det må vi få teste når vi får tilgang på bilen i Norge.
Kjappere enn forgjengeren
Om rekkevidden var ganske imponerende, var også kjøreopplevelsen solid. Nye Leaf er komfortabel å kjøre, med et snitt av sportslighet. Understellet er noe stivere og den ligger fint i svingene, noe det var mengder av på vår testrute. Styringen er ganske nøytral, og har sine begrensninger når det går som fortest, men gir likevel noen fordeler ved bykjøring.
Med en 150 hk/320 nm sterk elmotor, har man god nok effekt til å holde tritt med trafikken. Faktisk skal sprinten til 100 avvikles på respektable 7,9 sekunder. Forbikjøringer skjer også mer enn kjapt nok, og i forhold til utgående modell, oppleves den meget kjapp.
Støy er ikke noe stort problem i elbiler, men i nye Leaf går roligere enn foregående modell, og eneste du opplever av støy, er når du lar bilen strekke ut litt på høyhastighets motorveier. Toppfarten er bare av akademisk interesse, (sjelden jeg skriver dette når toppfarten i virkeligheten er 155 km/t), men om du skal ligge i slike hastigheter, vil batteriet brukes opp fortere enn distriktsnyhetene på NRK. Det er mer fornuftige å finne et tempo som om man er turist på bilferie og man skal se alt som er langs veien. Kanskje man da kan kjøre nær de 415 km som er teoretisk mulig etter WLTP city kjøresyklus.
Plassen bak rattet duger for de fleste, og selv om ikke rattet har muligheter for tilt, så er førerplassen overraskende fleksibel. Vi sitter også ekstra godt i baksetet, og det er uten tvil mulig å sitte her for godt voksne over lengre tid.
En pedal
Med førerassistentsystemer som ProPilot og ProPilot Park, har man hjelp til å holde konstant avstand til bilen foran og parkeringshjelp. Begge deler fungerer meget bra, og ProPilot fungerer også ved køkjøring.
e-Pedal er også en ny teknologi på nye Leaf, og den fungerer som på noen andre elbiler. Man bruker gassen til både gass og brems. Så fort du slipper gassen, bremser bilen med ganske god bremsekraft, og dette bidrar til å øke batterilading mens man kjører. Dermed kommer man enda noen kilometer lenger enn om man kjører uten e-Pedal, for selvfølgelig kan man velge dette selv. Vi kjørte mye av testruten med e-Pedal, og synes dette fungerer meget godt.
Man kan si mye positivt om nye Leaf, men kanskje den største forbedringen har skjedd med designet. Undertegnede har egentlig aldri likt første utgaven av Leaf, men nå ser den meget bra ut. Fronten er mer lik allerede eksisterende Nissan-modeller, og bakenden har fått konvensjonelle baklykter, i stedet for de som går langs hele C-stolpen. Dette gir en mer elegant og dynamisk form.
Flere ladepunkter
Dette fortsetter innvendig, og kvalitetfølelsen er merkbart bedre. Testbilen var utstyrt med skinnseter, og et enestående infotainmentsystem med musikkanlegg fra BOSE. Selvfølgeligheter som Apple CarPlay og Android Auto er også på plass. Man kan også stille inn klimaanlegget, slik at det aktiveres på et bestemt tidspunkt for å varme opp eller avkjøle bilen. Dermed kan man gjøre dette gjennom strømnettet istedet for å la bilen gjøre jobben etter at man har startet på sin reise. Rekkevidden blir selvfølgelig lengre om man setter seg i en bil som har ønsket temperatur før man kjører.
Ladepunkter er et viktig tema for Nissan, og i dag har de over 4 700 CHAdeMO-hurtigladere installert i Europa, og flere skal det bli. Nye ladepunkter vil plasseres ved motorveier og i viktige europeiske byer.
Nissan tar også sitt samfunnsansvar alvorlig, og i samarbeid med teknologiselskapet Eaton, har de utviklet xStorage-enheter som skal kunne gi muligheter for oppsamling av energi fra vindmøller og solceller. Disse enhetene er en del av et pilotprosjekt som skal bidra til bærekraftig energi til lokalsamfunn i utviklingsland.
Vi burde også skrevet mye om Nissan Energy Solar, men kan nevne at dette er noe som kommer først i Storbritania, og gir muligheter for å koble bilens batteri til strømnettet. Etterhvert kommer flere land til å få slik løsning, og vi kommer tilbake med mer informasjon ved en senere anledning.
Fra 245.900 kroner
La oss til slutt hoppe over til det som er mest interessant for norske kunder, nemlig hvor mye de må ut med for å få en ny Leaf. Startpris for utstyrsversjonen Visia er kr 245 900,- mens toppmodellen Tekna, med det aller meste utstyr, koster kr 293 900,-. Om du skal ha skinnseter, ProPilot Park og perlemorlakk, så må man legge på kr 20 000,- på prisen. Mye bil for pengene er konklusjonen.