Det er alltid noe sjarmerende med innstegsmodeller – og ekstra sjarmerende blir det om de kommer fra McLaren. Det er ikke så mange biler som kombinerer fart, utseende samtidig som du – forutsatt at du har et par millioner til overs – kan ha som din hverdagsbil. 570S er en slik bil.
Men – alle som har vurdert billigste utgave av en bilmodell – vet at det finnes alternativer.
Seriøst alternativ
Det er her McLaren Special Operations kommer på banen. De har gitt oss biler som MSO R og MSO HS – som begge er basert på 675LT.
Vanligvis snakker vi om bare en eller to biler – men denne gangen snakker vi om ikke mindre enn ti gateregistrerte biler, basert på 570S GT4 – og i samme farger som McLarens legendariske F1 GTR som de kjøre Le Mans med tilbake på nittitallet.
MSO X er navnet – og du trenger ikke å studere bildene lenge for å forstå at dette ikke er noe å leke med.
Likevel – McLaren ønsker at eierne av disse bilene skal kunne bruke dem på veien også – og dermed er den også utstyrt med parkeringssensorer, ryggekamera, klimaanlegg og mulighet for å heve bilen for å komme seg over fartsdumpene inne i boligfeltet.
Inspirert av legenden
MSO har gjort mye for å trekke linjene både til 570S GT4, og ikke minst legenden – 1997 F1 GTR Longtail. Det handler imidlertid ikke bare om at det skal se tøft ut – her er det form som følger funksjon.
De store luftinntakene er nødvendig for å gi nok luft til de to turboene som forsyner den 3,8 liter store V8-motoren, mens den gedigne vingen bak bidrar til maksimal stabilitet. Av andre godbiter finner du sportseksos fra MSO i Titanium og PZero Corsa dekk.
Innvendig er alle tepper og skinn vi kjenner fra 570S fjernet, og gjør at du tydelig kan se McLarens karbonfiber-Monocell 2. Mellom setene er det plass til enn hjelm, og McLaren Track Telemetry som finnes i 720S har fått kamera, sånn at du også kan se rundene dine når du kommer hjem fra banen.
Har du begynt å spare?
Vel – dessverre – ifølge McLaren er allerede alle bilene allerede solgt…