Hjem Nyheter Nye Mercedes CLS

Nye Mercedes CLS

Av David K Andersen

Mercedes CLS kan ta oss med storm, for tredje gang på rad.

Det skjedde i 2003 med første generasjon. Noe sånt hadde vi jo aldri sett før. Den skapte rett og slett en ny klasse for store sedaner – med coupé-aktig form. I dag har den blitt akkurat passe gammel til at den ikke er fullt så kul, men den er samtidig et godt bruktkjøp for tiden, om du tillater avsporingen.

Neste mann ut kom i 2011, og skjerpet designen i fronten. Den fikk også slankere og tydeligere linjer. I tillegg lanserte Mercedes for første gang Shooting Brake-utgaven. Det var den som tak kaka den gangen.

Disse to bilene har inspirert nesten alt vi ser fra Mercedes i dag, jeg tenker blant annet på det synkende koffertlokket på alle sedaner fra CLA til S.

Og nå er det altså nå klart for tredjemann. Den ble vist på LA Motor Show, og i mars kommer den til Norge.

Som direktør i Mercedes-Benz personbil, Kjetil Myhre sier, passer CLS utmerket inn i merkets modellprogram: – Et betydelig antall norske kunder har forelsket seg i coupé-variantene til Mercedes-Benz, men enkelte har savnet de praktiske aspektene ved en sedan. Nye CLS Coupé er et perfekt kompromiss og representerer på mange måter den ultimate balansen mellom elegant design og praktiske egenskaper.

Du får selv bestemme hva du mener om utseendet, men jeg liker i alle fall dette meget godt. Spesielt den super-aggressive fronten – sjekk galleriet nederst i artikkelen.

Teknisk bygger CLS naturligvis på E-klasse, men den kommer også med spennende nyheter på motorsiden. Her er nemlig de nye rekkesekserne til Mercedes på plass i bortimot all sin herlighet (enda flere versjoner kommer).

Fra starten av blir innstegsmodell 350 d med 286 hestekrefter og 600 Nm. Neste trinn er 400 d med hele 340 hester og 700 Nm. Jeg har testet faceliftede S-klasse med den motoren tidligere i år, og den er eksepsjonelt kraftfull og raffinert.

LES VÅR TEST AV MERCEDES S400d HER!

For bensin-fansen er det 450 som gjelder, den byr på 367 hester og 500 Nm. Den har det nye 48-volts elektriske anlegget og generator som starter/dynamo, slik at den blir en slags mild hybrid. Med systemet følger EQ Boost som gir 200 Nm og 22 hester ekstra i korte perioder. 0-100 går unna på 4,8 sekunder for denne.

Alle kommer forresten med 4Matic.

Enda mer interessant for Norge, er 350 bensin, som kommer litt senere. Den har en to-liters firer, og samme EQ Boost-system. 300d er også på gang – her får den nye 2-liters dieselen vi kjenner fra E220d en ekstra turbo og ventes å ha rundt 245 hestekrefter.

Mest spennende blir Mercedes-AMG CLS 53. Den bruker samme bensin-sekser som 450, og ventes å kunne nå omtrent samme effekt – altså rundt 450 hestekrefter. På grunn av det milde hybridsystemet, og det faktum at dette er en av verdens mest moderne og avanserte bensinmotorer, er det lov å håpe på relativt snille utslippstall og dermed også en nokså levelig pris i Norge.

På utstyrs-siden vil det ikke uventet være mulig å kjøpe til alt man kan forestille seg. En nyhet er Energizing komfortkontroll, hvor du kan samkjøre klimaanlegg, stemningsbelysning, massasje i setene og duftfunksjoner for å skape ekstra velvære inne i bilen.

Vi gleder oss – jeg tror dette er en av de bedre nyhetene 2018 kommer til å by på!