Av David K Andersen
Fredagsrapporten er tilbake etter en liten ferie. Poenget er det samme som før; du skal kunne klikke innom oss hver fredag og kunne se hva som har skjedd på nyhetsfronten den siste uken. Vi trekker ut de viktigste nyhetene, her kan du for eksempel se de første bildene av kommende bilmodeller.
Ny 6 på vei, men Mazda sliter.
Ser man på hva Mazda tilbyr om dagen, kunne man kanskje tenke at det går bra for den «lille» japanske produsenten. Dessverre er det ikke slik. Etter at Ford måtte selge sin andel i Mazda i 2008, har firmaet stått på egne ben, og det er ikke lett i en tid hvor marginene er så små at det nesten er umulig å utvikle nye modeller uten å kunne dele platformteknologi. I tillegg gjør yen-kursen at det er umulig å selge biler produsert i japan utenfor landet lønnsomt. Mens Honda og Toyota lager de fleste modeller som selges i Amerika i USA, lager Mazda altfor mange av sine biler i Japan og da forsvinner marginene. Mazda selv sier at de skal klare seg på egenhånd blant annet ved hjelp av smart strukturering av selskapet, men jeg har mine tvil. De tapte 1,4 milliarder dollar siste regnskapsår, og det går ikke i lengden. Fiat-Chrysler sjef Sergio Marchione er på utkikk etter enda en partner og det ryktes at Mazda kan være den rette. Forsåvidt har samarbeidet allerede startet i og med at neste generasjon Mazda MX-5 og Alfa Romeo GTV, utvikles sammen, men om noe skjer på eiersiden vet vi ikke ennå.
Uansett, ser det ut til at Mazda har mye bra modeller på gang. Ikke minst SUVen CX5 som allerede er i salg og som kanskje er den beste bilen i klassen. Nå kommer ny 6, den ser også lovende ut. Mazda skiftet ut den dørgende kjedelige 626 med modellen 6 for drøyt ti år siden. Første generasjon 6 var kjempebra og det er også den nå utgående andre generasjon, men den har likevel ikke blitt den helt store suksessen. Nå ser Mazda ut til å endre designspråket til noe mer annerledes og tøffere. Håper det virker! Mazda bygger nå bilene sine på en ekstremt fleksibel platformteknologi de kaller SkyActiv. Den er modulbasert og skal være basen for alt fra 3 til den store SUVen CX9. 6 er den andre bilen på platformen etter CX5. Foreløpig er en bensinmotor på 165hk klar og dieseler på 2,2 liter med 150 eller 175hk. Uvanlig lave utslipp utloves, blant annet ved hjelp av et nytt system som samler energi ved bremsing. Denne energien vil i sin tur for eksempel bli brukt til å trekke AC-systemet og elektriske funksjoner når stopp/start-systemet slår av motoren på rødt lys. i-Eloop kaller man systemet. Bilen blir vist i sin helhet på Moskva-messen og som stasjonsvogn på Paris-messen i september.
Cadillac ATS, BMW 3-serie utfordrer.
Amerikanerne kan hvis de vil. Det har Cadillac vist oss i flere år nå. Borte er forhjulsdrevne, søvndyssende hvalrosser og inn er bakhjulsdrevne sports-sedaner i premiumklassen. I A4/3-serie/C-klasse-segmentet har imidlertid amerikanerne manglet en seriøs utfordrer. De laget en stund BLS, som var en Saab 9-3 med Cadillac-grill, men den er heldigvis ute. Inne er nye ATS, og den byr på motor på langs og bakhjulsdrift, slik det skal være. Man har jobbet hardt med å få ned vekten, og lyktes. Den veier bare såvidt over 1500kg. Motormessig finner vi en 2,5-liters firer på 202hk, en 2-liters turbofirer på 272hk og en 3,6-liters V6 på 321hk. Manuell eller automat, begge med 6 trinn. Firehjulsdrift kan også velges. Bilen har nå nådd motorjournalistene og de rapporterer om en overraskende kompetent bil. Ikke dårlig, konkurransen tatt i betraktning. Tror denne bilen blir en suksess, jeg hadde gjerne tatt en slik fremfor et av standardvalgene i klassen!
Toyota HiAce er tilbake!
Det spørs om ikke Toyota-folket får vondt både her og der, for nå er HiAce tilbake, og det i form av en Peugeot Expert/Citroen Jumpy med Toyota-merke i grillen. Den hadde jeg faktisk ikke ventet, men det selvfølgelig er det sense i det siden Toyota allerede fra før har et samarbeid med PSA om bybilene Aygo/107/C1. Toyota skal bidra i utviklingen av neste generasjon, så den kan sikkert ventes å være litt mer japanifisert, men i mellomtiden blir det altså Toyota-logo i grillen på de eksisterende bilene. På minussiden kanskje vi kan forvente et lite hakk ned hva gjelder driftsikkerhet, men plussiden er sterkere. HiAce blir jo nå faktisk en konkurransedyktig bil som er (relativt) fin å kjøre.
Mercedes GLA
Det er ikke grenser for modelleksplosjonen hos Mercedes om dagen. Nå kommer også en SUV basert på nye A-klasse, GLA. Suksess blir sikkert også den. A-klassen går for tiden varm, så denne uken har det svirret rykter om at Valmet i Finland også skal produsere A-klasse for å klare å følge etterspørselen. Valmet Automotive er ingen nybegynner, de har tidligere blant annet produsert Saab 9-3 Cabriolet og Porsche Boxster.
Ny Honda CR-V.
FolkeSUV-klassikeren kommer nå i sin fjerde generasjon. Bilen er litt lavere, men ellers større på alle kanter. 150hk under panseret fra starten, enten du velger bensin eller diesel. Neste år kommer Honda med sin helt nye 1,6-liters diesel og med den motoren og bare forhjulstrekk, lover de 99 g/km for nye CR-V. Mazda CX5 får med andre ord konkurranse og Toyota bør ha en skikkelig bra RAV på gang, skal de henge med disse to, for dette ser ikke dårlig ut!
Citroen C3 facelift.
Denne bilen lever en temmelig anonym tilværelse i Norge. Nå får andre generasjon C3 en oppdatering. Det er ikke snakk om de store forandringene, ny front og noen interiørdetaljer er hovedpunktene. Antakelig ikke nok til å dytte bilen til toppen i sitt segment, men dette er på ingen måte noen dårlig bil. Det er bare det at det finnes så mye annet bra og kanskje litt bedre.
Opel Adam
Fiat 500, Mini, VW Up og co får konkurranse fra Opel Adam. Oppkalt etter Opels grunnlegger som altså het Adam. Dette synes jeg virkelig ser ut til å være en kul liten bil. Flott å se en helt ny designretning fra Opel. Kanskje kan formspråket smitte over til andre kommende modeller? Også innvendig ser det spenstig ut og det er deilig å se nytt design etter Insignia og Astra som har HELT like interiør (zzzz). Motorene er på 1,2 og 1,4 liter og har fra 70 til 100 hk. Infotainment-systemet er av siste generasjon og skal fungere optimalt sammen med Iphone og Android. Kul bil Opel!