Tekst og Foto: Vegar Bjørge
Mini Countryman har vokst og er nå en liten familiebil. Minibegrepet kan man se bort i fra, for Countryman er nå langt unna opprinnelig Mini-størrelse. Har størrelsen gått på bekostning av kjøreegenskapene og morofaktoren? Vi tok en tur for å sjekke hvordan Minis største modell oppfører seg.
Det første som slår undertegnede er at Countryman virker tung. I vognkort oppgis 1605 kg med fører, og det er ganske mye. Testbilen er fullastet med utstyr, stor stereo, automatkasse, og All4. Dette bidrar ikke til lavere vekt, så da er det bra testsjåfør holder en stram diett, og holder seg til anbefalte 75 kg.
Countryman er mer komfortabel enn sportslig, og man merker at man svever noen cm høyerer enn med en annen Mini. Den har lang nok akselavstand til at langsgående ujevnheter svelges på en god måte, og den er stiv nok til at man tørr å ta den med en tur ut på dårlige veier. Er du tøff nok, kan den kjøre på de aller fleste steder hvor en bil kan ta seg fram.
Etter hvert som man blir kjent med Countryman, finner man også noen sportslig gener. Med en presis styring og hjulene godt ut i hjørnene, liker den å bli bydd opp til dans. Den responderer godt på førerens ønsker, og tar svingene elegant i et godt tempo. Med McPherson oppheng foran og Multilink bak, har Mini et godt utgangspunkt for en allsidig kjøremaskin. Testbilen var i tillegg utstyrt med sportsfjærer, men man må likevel holde litt igjen, i forhold til hva man er vant med hos Mini.
Countryman kontrer med plassmuligheter man ikke finner hos andre Mini-modeller. Her imponerer testbilen og den er definitivt ikke så liten som den utbasunerer. 3 barn får greit med plass bak, og det har det vel aldri blitt sagt om en Mini før. Voksne sitter også helt greit bak, selv om sittedyna blir noe kort. Beinplassen er imponerende og det gjør også plassen opp til taket. Helt bakerst har man plass til 450 liter med bagasje, og baksetene er praktisk delbare i 40/20/40.
Kvalitetsfølelsen er prima, fra valg av materialer på stoler og gulv, til valg av hardplast, softplast og lister på dashbord. Knapper og brytere har kul finish slik vi er vant med hos Mini, men hvorfor så mye runde detaljer? Infoskjermen på dashbordet er mindre enn den ser ut. Dette kan de bedre!
Motor og girkasse er også av ypperste kvalitet, og den 8 trinns girkassen kan både opptre komfortabelt og sportslig. For ekstra inspirerende kjøring, kan girkassen styres fra hendler bak rattet. Motoren yter sine 192 hk på en utmerket måte, men jeg har opplevd denne motoren noe sprekere i andre modeller fra BMW og Mini. Kanskje den har for mye å drasse på?
Mini Countryman er utstyrt med det aller meste av førerassistentsystemer og sikkerhetssystemer. Her får du varsel om du vingler for mye i veibanen, bilen bremser for deg om du ikke oppdager de røde bremselysene på bilen foran, og den ser skilt så du slipper å følge med på dette. Å kjøre bil er som en lek, ikke bare i Mini, men i alle moderne biler. Glemmer du lommeboken eller mobilen din, gjør Mini Find Mate deg oppmerksom på dette, og Country Timer forteller deg hvor du har vært, om du skulle glemme dette. Mini Find Mate og Country Timer er koblet til Mini Connected, som gjør at du alltid er tilkoblet. Touchskjermen gjør at alt bare er en berøring unna. Du har også muligheter til å styre alt på skjermen fra kontrollen i midtkonsollen. Dette er en mer trafikksikker løsning.
Mini Countryman er ingen billig bil, selv om den starter på 338 100 kroner så blir det fort dyrt når man putter på utstyr og litt større motor. Testet modell koster 469 000 kroner uten ekstra utstyr, og testbilen har en del av dette. Ferdig utstyrt koster Mini Countryman Cooper S 658 000 kroner. Ingen liten sum for en av de mindre familiebilene. Nå er testbilen utstyrt med utstyr man ikke har så stort behov for. John Cooper Works Chili pakke til over 53 000 kroner er noe man kan plukke bort. Man kan også spare 6 700 kroner om man velger bort Head-Up displayet. Mini har bra noe instrumentering rett foran føreren, så tallet i vinduet er ikke helt nødvendig i denne bilen.
Etter å ha sett igjennom utstyrslista finne også jeg en del grunner for at Mini Countryman blir en forholdsvis dyr bil. Det er fristende å plukke på utstyr som gjør akkurat din Mini litt mer spesiell enn andres, og individualisering er Mini gode på.
Data:
Mini
Countryman Cooper S All4 |
|
Pris
fra |
469
100 |
Pris
testbil |
658
460 |
Motortype
|
R4,
bensin |
Gir
|
A7
|
Motorvolum
ccm |
1998
|
HK
o/min |
192 /
5000 – 6000 |
Nm
o/min |
280 /
1350 – 4600 |
Sek.
0-100 km/t |
7,4
|
Topphastighet
km/t |
225
|
Forbruk
blandet l/mil |
0,6
|
Utslipp
CO2 g/km |
137
|
Egenvekt
m/fører kg |
1605
|
Tilhengervekt
kg |
1500
|
Bagasjerom
liter |
450
-1390 |
Lengde
cm |
429,9
|
Bredde
cm |
182,2
|
Høyde cm
|
155,7
|
Akselavstand
mm |
267
|
Om du kjøper deg en Mini Countryman, får du en allsidig Mini med mye plass. Den har fine kjøreegenskaper, og gir deg også den lille ekstra oppmerksomheten som mange av oss liker. Du får også en bil som lar seg individualisere etter eierens ønsker og lommebok. Jeg hadde nok godt for en annen farge enn testbilens røde, men skjønner også godt de som velger kombinasjon rød bil med sort interiør. Min favoritt ser du under, og da kan jeg kanskje ikke klage på at testbilen var en tanke dyr?
Foto: Mini |
Foto: Mini |