Av David K Andersen
Ny Ford Mondeo. Denne nyheten er interessant, både fordi det er en av de vanligste bilene vi ser på veien, og ikke minst fordi bilen har vært klasseleder i hver generasjon. Det store spørsmålet er derfor om Ford igjen vil klare å levere den beste store familiebilen. Det er i år 19 år siden den første Mondeoen kom og erstattet Sierra. Det var en revolusjon. Faktisk en av de største snuoperasjonene som er gjennomført i bilverden. Mens Sierra var en gammeldags drittbil (unnskyld Sierra-fans), var Mondeo ikke bare en helt ny bil som var best i klassen, den satte en ny standard på nesten alle områder. Den var romslig, driftsikker, rask og ikke minst hadde den et understell som både sørget for komfort og kjøreegenskaper konkurrentene fra Opel og VW bare kunne drømme om. Når neste generasjon kom i 2000, hadde vi, med Focus, vent oss til at Ford leverte det beste som var å få for pengene og den nye Mondeoen skuffet ikke. I 2007 hadde VW endelig klart å komme på Fords nivå når det gjaldt kjøreegenskaper, men da kontret den nye Mondeoen med å i tillegg levere en ny standard for romslighet. Bare et design som er så motsatt av tidløshet man kan få det, har trukket ned for modellen opp gjennom.
Over til den nye. Eller hvor ny er den egentlig? Ligner den ikke mistenkelig mye på utgående modell? Jo, den gjør jo det. Basisplatformen er da også den samme som før, men ellers er alt nytt ifølge Ford. Spesielt fremheves bakhjulsopphenget som er nytt. Den får også elektrisk servostyring. Den største nyheten på den mekaniske siden er at bilen vil bli levert med Fords 3-sylindrede turbomotor med bare 1 liters sylindervolum. Det lover godt med tanke på norske avgifter. Ford har også en ny 1,5 liters diesel på gang. Toppmodellen får sannsynligvis samme to-liters bensinfirer som i dag med 240hk.
Designmessig synes jeg Ford har vært litt på utur i det siste, blant annet med Focusen som jeg mener er overdesignet og fort kommer til å gå av moten. Mondeoen ser heldigvis ut til å gå en mer nedtonet vei og ser temmelig stilig ut med sine fine linjer. Ikke minst er interiøret tonet ned og det ser ut til at det meste av den ekle sølvfargede hardplasten fra tidligere modell er borte. Bilen kommer hit høsten 2013.
Ford har også mer på gang. Når den mellomstore SUVen Edge, fra det amerikanske markedet, kommer i ny versjon i 2014, vil den også bli solgt her i Europa. Vi vet ikke noe om bilen, men den ser unektelig bra ut sammeliknet med en del trauste konkurrenter.
Vi gir oss ikke der. I forbindelse med sitt Go Further-event denne uken, presenterte nemlig Ford sitt mest offensive produktprogram noen gang. For eksempel kommer en ny 6-trinns to-clutch kasse i Fiesta som får facelift og i B-Max. Den er 15kg lettere enn den gamle og skal gire lynraskt og veldig mykt. Såklart.
Fiesta får facelift og ny twinclutch girkasse. |
Å neida. Slipper ikke unna Ford ennå. I 2014 kommer en SUV basert på Fiesta. Altså mindre enn Kuga. Den skal hete Ecosport og er i utgangspunktet utviklet for Sør-Amerika, men skal også passe inn i vårt marked. Det er dog usikkert om den får firehjulstrekk hos oss.
Så er det vel på tide at ukens andre store nyhet, Golf 7, slipper til. Viktigst, foruten at den i seg selv er en veldig viktig bil, er at den blir betydelig lettere selv om den blir større. Det, i sin tur, skal gjøre forbruk og utslipp mye lavere og sette en ny standard for klassen. Faktisk er enkelte modeller opp til 109kg lettere og basisversjonene skal bare veie 1050kg. Det er helt utrolig.
Et par dager etter at bildene kom, slapp VW info om hvilke motorer som blir å få også. Her er det bensinturbo på 1,2 liter/86hk og 1,4 liter/140hk. Senere kommer også en kraftigere versjon av den lille og en svakere versjon av den store motoren. Den gamle motoren fra GT med både turbo og kompressor forsvinner, men det ryktes at en ny 1,8 liter på 180hk er på gang. På oljebrennersiden kommer en lett forbedret 1,6/105hk og en kraftig forandret versjon av toliteren, som nå vil gi 150hk, alternativt 180hk i GTD. Det ryktes også at en R-diesel er på gang. Den vil få to turboer og rundt 225hk.
Når man ser på bildene, er det vanskelig å tro at dette er en helt ny bil. Men det er det faktisk. VW burde nesten fått en pokal for å lage en ny bil som ser omtrent akkurat ut som den gamle. Når det er sagt, skal de ha for det nye designet innvendig, som etter min mening endelig, etter snart 40 år på markedet, bryter med kjedelig-tradisjonen og leverer et førerorientert dashbord ala BMW før i tiden. Størrelsesmessig, er den 5,6cm lenger, 1,3cm bredere og 2,8cm lavere enn Golf 6. Det skal gi mer plass til de som befinner seg i bilen, særlig i skulderhøyde bak.
Girkassene blir ganske like de gamle, men får et system som kobler ut driften når man «triller» for å spare drivstoff. Mer interessant, men ikke bekreftet, er at den vil komme med to ulike hjuloppheng. Ett med torsonsfjæring bak for de rimelige modellene, og ett med multilink oppheng for de mer påkostede versjonene. Greit nok, men litt trist etter min mening. Golf 4 var den siste uten multilink i bakenden og den var ikke akkurat noen kjøremaskin. Det blir veldig spennende å se hvordan denne bilen er i praksis. Den kommer tross alt til å bli Norges mest solgte bil i en årrekke.
Tyskerne elsker å vise alle generasjoner av klassikere, i sølv, på rekke. |
Mitsubishi, som nylig presterte å legge ned sin mer eller mindre eneste positive side, sports- og racingavdelingen Ralliart, bekrefter sin tragiske posisjon som leverandør av middelmådige kjøretøyer når de på Parismessen senere denne måneden, presenterer sin nye småbil. Det er usikkert om den kommer til å hete Mirage eller Colt, og samme kan det være, for dette tror jeg er den tristeste bilen jeg har sett på lenge. Mitsubishi sier det er en artig liten bil å kjøre, og det kan den gjerne være, men ikke tro at den blir noen suksess her i Europa med det sidrumpa japselooket der.
Mazda derimot, som vi snakket om forrige, da vi viste bildene av nye 6, har bedre ting i gjære. Denne uken kom bilder av Mazda 6 stasjonsvogn. Looking good!
BMW får nye sparemotorer som sikkert passer fint til norske avgifter. Først ut er 114d, som får en nedtrimmet versjon av 1,6 literen i 116d på 95hk og greie 235nm. Den blir også å finne i 3-serien. Samtidig kommer en EfficientDynamics 320i, nedtrimmet til 170hk og 250nm. Den skal gjøre 0-100 på 7,6 og bruke 0,53 pr mil. Også 316i kommer omsider hit og den får 136hk og skal klare sprinten til hundre på 8,9 sekunder. Det gjør den i praksis, og for første gang, kanskje til en brukbart motorisert bil. Den har imidlertid ikke lavere utslipp enn 320 ED og vil derfor antakelig koste fint lite mindre her i Norge.
Peugeot 208 har fått greie omtaler hittil og nå bekrefter PSA den kommende GTI-modellen, som de håper vil nå samme høyder som klassikeren 205 GTI. Den blir som seg hør og bør lavere og bredere, og får (big surprise) en 1,6 liters turbomotor på 200hk. 0-100 skal gå unna på under 7 sekunder. Det er heller ikke umulig, den er nemlig hele 165 kg lettere enn 207 GTI, og veier «bare» 1160kg. Bilen er på plass i løpet av våren 2013. Hvis Peugeot har tenkt å selge den i Norge vel og merke.