Av Vegar Bjørge
Paris-salongen nærmer seg og det merkes på nyhetene. Selvfølgelig er det ikke en sofa vi prater om, men høstens store bilutstilling i Paris. Den åpner 29.september, men vi får de fleste nyhetene i ukene før. Derfor blir dagene før Paris-salongen en mekka i bilnyheter og de fleste skal du få på bilogmotorbloggen.no. Vi starter i Munchen for BMW har alltid mye på gang, og særlig før en stor bilutstilling. Den store nyheten fra BMW er en ny småbil med 3 sylindret turbomotor, framhjulsdrift og el-motor som driver bakhjulene. BMW Concept Tourer er tenkt som en B-klasse konkurrent, og den kommer nok også til å ta noen kjøpere fra neste generasjon Golf Pluss. Bilen måler 435,3 cm fra fanger til fanger og er 183,4 cm bred. Regn med at denne skjønnheten? kommer til og bli en av BMW’s viktigste nyheter, slik X5 var på 90-tallet. BMW velger å satse i segmenter de ikke før har brydd seg om og kommende i3 eller 1-serie GT, som jeg tror konseptet til slutt blir kalt, blir en flerbruksbil med plass til 7 personer. Motoren kalles fra BMW’s side en baby six, som skal bety at den er en liten 6 sylindret maskin. Faktum er at 60 % av motoren er lik med de større 4- og 6-sylindrede motorene. 190 HK og et forbruk på lave 0,25 l/mil lover godt for både fører og miljø. Første inntrykket er positivt og bilen ser moderne og egentlig ganske produksjonsklar ut. Regn likevel med at interiøret blir noe nedtonet når produksjonsmodellen er klar.
Peugeot kommer til Paris med en ny sportsbil kalt Onyx. Den får en diesel-V8 på 680 HK plassert i baksete der alle ønsker å ha en motor. Familiebil er med andre ord langt unna virkeligheten for dette monsteret av et konsept og den kommer nok i produksjon, men drivlinja er spennende i denne dieselhybriden. 680 HK fra 3,7 liters volum i tillegg til en el-motor på 80 HK som kobles inn ved behov. En annen kul greie er framskjermene og dørene som er av kobber som forandrer seg over tid og får «patina».
I tillegg til Onyx jobber Peugeot også med en crossover versjon på 208-modellen. 2008 blir navnet og den kan komme allerede neste år. Ser man bort fra fargen, er konseptbilen nokså vellykket. Særlig taklinja er stilig, men følger tvilsomt med når produktet kommer til markedet. Bilen er 414 cm lang og vil få 5 dører. Den skal erstatte 207 SW og vil kanskje bli Peugeots første bensinhybrid.
Vi tar også med Peugeots oppdatering av RCZ som kom på markedet i 2010. Nå blir oppgraderingene små, en litt forandret grill og liten forandring på lyktene bak. LED blir standard på kjørelys og i tillegg får man en ny modell som skal kalles R. Dette blir Peugeots hittil sterkeste modell med 260 HK, og det kommer fra 1,6 liters turbomotoren.
Over til Kia, som skal vise 3. medlemmet i Ceed-familien i Paris. 3-dørs bilen Kia Pro Ceed er klar for massene, og selv om dette er en av markedets beste coupeer, vekker den ikke ha-begjæret som RCZ gjør. Likevel er det en viktig modell for Kia, som ønsker å fremstå som mer sportige enn de er. Kias designer lover kroppsliggjøring av følelser og energi tverrs igjennom, hva nå det betyr. Bilen overrasker ikke, enten man ser utvendig eller innvendig. Bakenden er mest vellykket med sin markerte LED-stripe i baklyktene. Motorvalget i bilen må vi vente med til Paris, men jeg tror Kia velger det konservative her og vi må nok ta til takke med de motorene resten av familien har. Det vil si 1,6 liters bensin og 1,7 liters diesel utgaver. Hybrid ligger nok ikke veldig langt frem i tid, og det kunne også vært interessant og sett en turbo motor fra koreanerne.
Nissan fortsetter å bygge crossover versjoner, og de kommer med et konsept til Paris som kanskje er neste Juke eller kanskje Qashqai. Terra FCEV er noen år unna produksjon og her er det både innovativ design og teknikk. Drivkraft får bilen via en el-motor drevet av hydrogengass. Dette er vektbesparende i forhold til store batteripakker, men det kreves en helt ny infrastruktur med hydrogenstasjoner. Nissan/Renault forventer at første hydrogenbil for massen vil være klar før 2020.
Mens vi er på konseptbiler med el-drift, tar vi turen innom Ssang Yong og modellen e-XIV. Størrelsesmessig havner den der Peugeot 2008 og Nissan Terra FCEV sikter seg inn, med sin 416 cm lange kropp. Her er det el-motor med rekkevidde forsterker, glasstak og solpanel på taket. Spennende med nedleggingstruede Ssang Yong. Det ser ut til at de begynner og få dreisen på design og da kommer kanskje salget opp på akseptabelt nivå.
Renault kommer til Paris med en RS versjon av nye Clio. Renault er kjent for å lage sporty versjoner av sine småbiler, og helt fra Clio Williams fra 90-tallet, og frem til i dag, er de markedsledende hva gjelder morobiler for vanlig folk. En 1,6 liters motor på ca 200 HK vil gi både VW Polo GTi og Peugeot 208 GTi tøffere levekår. Jeg gleder meg til vi får se den i Paris men under kan du se hvordan Teknikens Värld tror den vil se ut. De bommer nok ikke med så mye.
Mini kommer nå med sin 7. modell og denne gangen er det Paceman som skal produseres. Den 2-dørers Mini-varianten har vi allerede sett i lang tid, men nå er det altså klart. Den får sin premiere som produksjonsklar i Paris med motorer kjent fra resten av Mini-familien. Det betyr motorer fra 112 HK og opp til 184 HK i Cooper S utgave. Det kommer også en JCW utgave med 211 HK, men den drøyer til 2013. Bilen er en 4-seter og man får velge mellom 6 trinns manuell eller automatisk girkasse.
Det var nyhetene vi rakk i dag, men vi skal få med oss mer de neste dagene og ukene. Allerede i morgen dukker det opp mer nytt i lørdagssnacksen. Der blir det også rapport fra Rally Wales og DTM. Vi ses igjen da!