Av Vegar Bjørge
En av de viktigste nyhetene i år, for de som er godt stilt, er denne store suven. Range Rover kommer i sin 4. generasjon, og nå er det bare å se opp for konkurrentene. Det er bare det at de finnes vel strengt tatt ikke. Mercedes har sin ML og GL, sistnevnte var kanskje et alternativ for de som går å funderer på å kjøpe Range Rover, men ikke nå lenger. Range Rover kom i 1970 og har siden det vært nummer en blant verdens suver. I hvertfall hva når det gjelder off-road kvaliteter. Der hvor Mercedes eierne må parkere sin ML eller GL kjører lorden i Range Rover videre. Og i mange år var i grunnen Range Rover så stygg at det gjorde ikke noe om den ble litt herpa av kjøring utenfor allfarvei. Nå er det ikke slik lenger og vi kan si at Range Rover har blitt meget tøff og fin. Derfor er det også en av de mest populære suvene på markedet. Den er likevel litt større, dyrere og kostbarere å ha enn alle andre suver, og vi må vente på Lamborghini, Bentley og Aston Martin før vi kan håpe på noen i samme liga.
Men la oss gå over 40 år tilbake i tiden. Land Rover hadde lenge ønsket seg en større og mer luksuriøs modell over sine ordinære modeller og eksprementeringen startet tidlig på 50-tallet. 1970 sto det ferdige produkt klart og engelske lorder og godsherrer kunne nå bytte ut Rolls Roycer og Jaguarer med en suv. Range Roveren var helt klart mer passende kjøretøy i den meget spennende revejakten som kom hvert år. Det var plass til både gevær og jakthunder i bilen, og det ble sett på som litt tøft å kjøre den selv. De første årgangene var ganske spartansk utstyrt med skai seter og plastikk dashbord. En del evolutioner senere har bilen blitt til det den er i dag. Første generasjon av Range Rover ble bygget helt til 1996, og selv om de siste bilene var en del annerledes enn de første, var det i grunn samme bil gjennom alle 27 årganger. Det er ikke mange bilmodeller som overlever så mange år, og dette er en av grunnene til at Range Rover oppleves som et ikon og det er først og fremst Bobla, Porche 911 og Mini i sine opprinnelige utførelse, som har samme «heltestatus» som den engelske statusbilen. Motorer var V8 fra 3,5 og opp til 4,2 liter. I tillegg kunne man få diesel seksere 2,4 og 2,5 liter. Lengeden på bilen var forholdsvis beskjedne 447 cm, mens den var like høy som den var bred, 177,8 cm, noe som er ganske unikt. Man fikk den i både 3 og 5 dørs utgave.
I 1994 kom generasjon 2, og den var en liten evolusjon fra siste oppgradering av eneren. Den fikk firkantede lykter i stedet for runde, den ble noe større, men Range Rover genene var der fortsatt. Motorer var fortsatt V8 fra Rover i tillegg kunne man nå også få en 2,5 liters diesel motor fra BMW. Bilen hadde blitt klart mer luksuriøs og nå var den i tillegg staselig stor. 471,2 cm lang, 189 cm bred og 181,9 cm høy. Nå var bilen bredere enn det den var høy, og om du ser en 1. generasjon Range Rover så legg merke til at den ser fryktelig høy ut, eller veldig smal ut. Den er altså ikke noe høyere enn generasjon 2 men selvfølgelig noe smalere. Range Rover i 2. generasjon ble målestokken for de fleste andre som ville inn på suv-markedet, og det ble en del etter hvert.
Så kom generasjon 3 i 2002 og nå ble Range Rover gedigen. Om man syns Porsche Cayenne er stor føles Range Rover av 3. generasjon enorm, men den skulle enda vokse mer. Nå var bilen nesten 5 meter lang, og det var i samme gate som luksusbiler fra BMW, Audi, Mercedes og Jaguar. I tillegg var Range Rover så mye høyere og føltes ganske mye bredere. Målene for generasjon 3 er lengde 495 cm, bredde 192,3 cm og høyde 186,2 cm. Den vokste noe frem til 2012, da en ny generasjon skulle se dagens lys. Nå var toppen nådd, særlig med tanke på vekt. Den veide nå inn på over 2,5 tonn og den burde egentlig ikke selges, skal man tro naturværnere verden rundt. Greenpeace med flere har også gjort sitt for å stoppe salget av kolossen fra England. Motorene hjalp heller ikke noe særlig på humøret til naturvernerne med tørste V8 på 4,4 eller 5,0 liters volum. Man kunne også få diesel-motorer fra Ford på 3,6 liter og senere oppgradert til 4,4 liter. Frem til 2006 var også BMW-dieselen på programmet.
Veien videre for Range Rover er spennende og det er godt og se at de har vært en tur innom en slankefarm. 450 kg er borte og det er godt gjort. Bilen er større enn den noensinne har vært, men likevel, takket være bruk av aluminium, kan man levere et lettere produkt. Greenpeace skal sikkert ikke ha den som firmabil, ikke enda ihvertfall, men det er mye spennende på gang, så en dag skal man ikke se bort fra at miljøaktivister kjører Range Rover. Vi kommer tilbake til dette senere.
Nye Range Rover har fått noen nye linjer selv om man kjenner igjen det gamle. Den har helt ny front, som virker inspirert av den mindre Evoque, selv om de ikke er like. Baklyktene har nå forflyttet seg fremover langs siden. Om det er helt heldig vet ikke jeg, men jeg synes de gamle lyktene var finere. Det var pirking, og etterhvert blir nok den gamle mer eller mindre glemt. Motorer i Range Rover er en helt ny Diesel V6 på 3,0 liter. LR-TDV6 3,0L er navnet og den er utstyrt med det nyeste innen Turboteknologi, dieselteknologi og har selvfølgelig start/stopp for å gi best mulig drivstofføkonomi. Motoren yter 280 HK og 600 NM, og girkassevalget er ZF’s eminente 8 trinns automat. For de som synes det er i minste laget er også den gamle 4,4 TDV8 med 335 HK og 660 NM tilgjengelig. De som ønsker å kjøre i byen på kalde vinterdager har 2 bensinmotorer å velge i. Begge er 5,0 litere med eller uten kompressor. 370 HK eller 503 HK er valget og dreiemomentet er også bra her selv om det ligger 30 % lavere enn diesel-utgavene. I løpet av kort tid vil også disse motorene forsvinne til fordel for en ny 3,0 liters kompressor maskin. Regn med at den går gått under literen på mila og at du får mer enn nok krefter i maskinen.
Range Rover kan kjøres nesten overalt. Den skal like seg godt på autobanen, du kan trygt kjøre den på svingete fjellveier, innimellom bør den ut i terrenget for å få lekt seg litt og du trenger ikke å stoppe før vannet står mer enn 90 cm opp på bilen din. Altså en bil til alt slags bruk, også på en regnværsdag i Bergen. Det slår meg at om Noah, båtbyggeren, skulle hatt bil, ville nok det blitt en Range Rover.
Land Rover-organisasjonen må tenke miljø og der i gården er man ikke ukjent med klimakvoter. I løpet av kort tid vil den nye Range Rover bli å få i hybridversjon, som ikke skal være noe mer miljøversting enn det Toyota Prius er. Det blir en plug-in hybrid som forurenser 89 g co/km, noe som er utrolig tatt størrelse i betraktning. I Norge bør nok det kunne bli en bestselger, om man kan si det om noen Range Rover-modeller. Jeg gleder meg til å se bilen på veien og håper jeg en gang i ikke altfor overskuelig fremtid, får prøve en. Det skal også komme en ren eldriven Range Rover, men regn med at du må vente en stund på den.
Utvendig er det som nevnt nye lykter med LED-teknologi både foran og bak, i tillegg til ny grill. Ellers er det kjente design element som gjelder. Juksespjell på siden som er der for at bilen ikke skal se for lang ut, tak som stikker ut litt bak, og mye glassflater. Stolpene imellom vinduene er nå av pianolakk. Dette sammen med sortfarget eller sølvfarget tak, som er ekstra utstyr, viser at Range Rover tør å gjøre bilen individuelt tilpasset for kunde. Innvendig er skinn og tre i mengder, og mest sannsynlig finner du ingen bedre stol å sitte i. Du kan velge mellom en 4-seters versjon med enorm plass for de bak, eller en 5-seters versjon med enorm plass til barna dine. Du får også plass til all den bagasjen du skulle trenge. 909 liter sier sitt og feller du ned baksetene får du plass til over 2000 liter rot. Ivar Kamperad er nok sikkert fornøyd om parkeringsplassen foran Ikea blir full av nye Range Rover i fremtiden.
Mest imponerende med Nye Range Rover er vektreduksjonen på over 400 kg. I nær fremtid vet vi at det kommer en Range Rover Sport, og den vil vel kanskje leve bedre opp til Sport enn noen annen suv, med vektreduksjoner på opptil 400 kg. Regn med at Sporten også vil bli mer sporty utformet enn det den er i dag. Kanskje litt mer lik BMW X6? Etter sporten vil også en lang Evoque få ta del i plattformen som er utarbeidet til Range Rover. Freelander er og vente i nytt opplag 2014 før Discovery og Defender kommer året etter. Da er hele modelprogramet til Land Rover/Range Rover fornyet, og alle deler samme plattform som har gjort Range Rover 450 kg lettere. Blir gøy å kjøre engelske…., hm indiske mente jeg, miljøbiler i fremtiden. Skulle vi få muligheten til det får du selvfølgelig lese det her på bilogmotorbloggen.no.