Hjem Nyheter Nyheter: Ford Transit Connect

Nyheter: Ford Transit Connect

Av David K Andersen

Vi har tidligere vist et par bilder av den nye Connecten, men det var i personbilutgave. Nå har varebilutgaven blitt presentert og siden denne bilen kommer til å bli et vanlig syn på norske veier, tenkte jeg vi kunne se litt nærmere på den.

Disse små varebilene stammer opprinnelig fra Frankrike, hvor blant annet Citroen 2CV kunne fås med kasse i bakenden. I Norge begynte det å gå noen slike biler på starten av 90-tallet. Vi hadde Fiat Fiorino som først var en Panda med kasse og senere en Uno. Citroen solgte litt av sin C15, som var en Visa. Så fikk vi VW Caddy, som tidligere var en pickup, men som i 1996 ble kassebil med Polo i fronten. Opel Combo dukket også opp. Da begynte det å ta av, og da Citroen og Peugeot, som var de første med helt egne karosseri i denne klassen, kom like etter, hadde vi plutselig en ny varebilklasse som var rimelige å kjøpe og greie å kjøre. Historisk sett, er dette en fersk bilklasse, og det gjør det interessant å følge med når nye modeller kommer fordi forbedringene fra generasjon til generasjon er så store. Bare tenk hvor stor forskjell det var på Caddy fra 03 til den nye i 04, eller fra Ford Courier til Connect. Også Partner og Berlingo ble vesentlig bedre fra første til andre generasjon. Jeg kjørte selv en del Citroen C15 på midten av 90-tallet, og forskjellen fra den til en ny bil i denne klassen i dag er enorm og betydelig større enn for andre typer biler i samme tidsperiode.

Nå kommer altså andre generasjon Ford Connect og igjen ser det ut til at utviklingen har tatt et skikkelig byks fremover. Utenpå følger Forden den generelle design-trenden satt at Fiat Doblo for to år siden, samtidig som den inkorporerer tidsriktige designdetaljer fra andre Ford-biler. Jeg merker meg spesielt interiøret som ikke lenger ser ut som det sitter i en billig varebil, men i en hvilken som helst moderne bil i Golf-klassen. Markedsleder Volkswagen må nok snart tenke på en ny Caddy hvis de skal henge med. Dagens modell er snart 10 år gammel, så det begynner å nærme seg tiden for generasjonsskifte.