Av Vegar Bjørge
Dacia er et bilmerke fra Romania vi bilinteressert aldri trodde vi skulle se i Norge. De var mest kjent for å lage Renault 12 på lisens og den bygde de til lagt inn på 2000-tallet. Men så kjøpte Renault merket og nå blomstrer det som aldri før, og går fra umoderne og gamle biler til litt mindre umoderne og litt nyere biler. De er i tillegg ganske tøffe. Duster, som er først ut i Norge, kommer til å selge nettopp på utseendet sitt. Den er dårligere enn konkurrentene på omtrent alt untatt pris. Du må likevel regne med å betale 259 900 kroner for en greit utstyrt 1,5 cdi med 4-hjulstrekk og det er samme pris som for Nissan Qashqai med en mer moderne diesel motor og bedre kvalitet men med drift foran. Nå skal ikke Nissan skryte på seg så veldig bra kvalitet, men Dacia vil være et billig merke og det merkes innvendig. Motorgruppen og Renault står for salget og i første omgang er det 21 forhandlere som skal gjøre sitt for at Dacia blir et kjent merke. Kanskje de en gang får oppleve populariteten som Skoda har fått?
I Norge gjelder 5 års garanti eller 100 000 km, det som inntrer først, men rustgarantien er bare 6 år og det er dårligst i klassen. Vi må forvente 12 års garanti mot rust, slik alle konkurrenter har. Dette er dårlig Renault! Dacia har valgt å kalle vår Duster for North Edition, og det vil si standard utstyr som ESP, radio med bluetooth, aircondition, varmeseter, skinnratt, automatisk kjørelys, fjernbetjening av dørene og fullsize reservehjul. Dette er absolutt ikke vanlig å ha som standard på en Dacia, men vi i nord forventer slikt utstyr og derfor er det standard. Motoren på 1,5 liter yter 109 diesel hester og har et dreiemoment på 240 nm ved 1750 omdr.
Bilen er 431 cm lang og 182 cm bred, noe som vil si at den går inn i småsuv klassen der også Peugeot 2008 og Opel Mokka kommer til å havne. Fra før har vi Skoda Yeti, nevnte Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX og min favoritt, Mazda CX-5 i klassen. Jeg tror ikke Dacia kunne fått det tøffere og salgsmålet på 500 biler skal holde hardt. Vi skal nok se mye reklame både i aviser og TV den nærmeste tiden skal målet nås. Jeg er likevel betenkt for dette er samme organisasjon som ikke klarer å selge Renault til sterkt reduserte priser. Håper jeg tar feil, for det er moro med nye bilmerker.
Dacia Duster kan selges på at den er billig, men husk at det er en grunn til det. Dårlig rustgaranti og ikke like moderne teknikk som det nyeste fra Renault. Den vil også kunne få kjøpere som er ute etter en tøff bil med riktig offroad utsendet. Her er det ikke snakk om noen jålete suv, men mer en moderne Lada Niva som man forventer finner seg turer ut i skogen. Kanskje til og med på egenhånd. Dette er ingen bil du skryter av at du har på gårdsplassen men med sine 21 cm bakkeklaring kan det være en av få biler som kommer opp de aller værste skogsveiene og kanskje dette blir en hit blant friluftsfolk.
Terrengegenskapen forsterkes ved korte overheng både foran og bak. Den tåler 30 grader foran og 36 grader helning bak. Dette er klasseledende og kan også være et kjøpsargument. Du kan også låse den i 4-hjulstrekk modus i tillegg til at den har et lavt 1. gir. 5,79 km/t ved 1000 omdr. sier sitt. Bagasjerommet på 408 liter er heller ikke så værst, men innlastingen er forholdsvis høy. Det går plass til 2,65 meter lange gjennstander om man feller ned bakseter og forsete. Vil du flotte deg litt er det både tona ruter, ekstra store felger (16″) og skinn seter og få kjøpt ekstra. De har også en sportspakke, noe som for meg høres veldig lite lurt ut. Sporty blir nok aldri Dacia Duster. Konklusjonen før vi har prøvd bilen, må nok bli at dette er en ganske smart terrengbil for de som trenger det.
Det kan nok tenkes at vi osgå får se resten av modellprogrammet til Dacia, som består av småbilen Sandero og Sandero Stepway, videre er det flerbruksbilen Lodgy med 7 seter, og arbeidsbilene Logan Pick Up og Loga Van.