Hjem Klassikere RM Auctions microcar salg

RM Auctions microcar salg

Av Vegar Bjørge

Jeg er en liten fan av microcars og da Bruce Weiner skulle selge sin enorme samling av minibiler, var det med stor interesse jeg fulgte dette. Det var RM Auctions som fikk oppdraget og de måtte bruke 2 hele dager for i hele tatt få vist frem alle godsakene. Disse bilene er noe helt annet enn superbiler fra Ferrari, Porsche, Lamborghini og Bentley. De er noe helt annet enn vanlige Opeler, Forder og Toyotaer. Disse microcars, som betegnelsen er, ble ganske populære på 60- tallet, og mange har nok sett Isetta 600, Messerschmitt m fl. Fiat 500 var også en slik microcar. Japanerne har fortsatt en stor andel nysalg av det som de kaller kei-cars, biler som er under 340 cm lange og har en motor på under 660 ccm. De kan ha opptil 64 hk, men selv om de kan virke spartanske er de ofte fullspekka med utstyr. Slike biler kom rett etter 2. verdenskrig som micro-cars. Da var det enda strengere regler, og de fleste av disse små bilene er nå ettertraktede samleobjekter. Du som for noen få år siden hadde muligheter til å kjøpe en microbil for små penger bør kanskje ikke lese videre.

Verdens dyreste microcar ble solgt på auksjonen til RM Auctions og budene stoppet ikke før de nådde 280 000 $. Utrolig men sant, og det var bilen på bildet over som nådde en slik pris. Dette er en Messerschmitt Tiger, som er bygd på den mer vanlige Messerschmitt KR200. Tigeren hadde 4 hjul, 4 trinnsgirkasse og nådde en toppfart på 80 mph, ca 130 km/t, noe som var svært uvanlig i slik type bil. Denne ble det bare bygget 320 eksemplarer av og skulle du ønske deg en slik en er det bare å spare. Uansett var det flere Messerschmitter i samlingen til Bruce Weiner, og for den som ikke hadde milloner av kroner å bruke, kom den røde KR200Sport på bare 80 000 $.

De aller fleste var likevel overrasket over prisen på en slik Messerschmitt. Forventet pris lå langt under, og det var bare starten på galskapen utover i helgen. Den utrolig upraktiske Peel P50, som kun måler 134 cm fra støtfanger til støtfanger, gikk også under hammeren den første dagen.

Jeg vet ikke hva du kan tenke deg å gi for noe slikt? 100 000 norske kroner? Ja noen er vel gale nok til å legge 100 000 hardt tjente kroner i noe slikt, men det finnes faktisk de som legger 105 000 $ i en slik bil. 582 000 norske kroner! Peel P50 er fortsatt mulig å få kjøpt ny. To gale menn fant ut at dette er en bil som noen ønsker å kjøpe ny og derfor valgte disse gale mennene å tilby 50 kunder en Peel P50 slik den så ut orginalt. De hadde satt inn en bensinmotor i tillegg til en el-moto og i stedet for orginalens 4,2 hk var den nå downsized til 3,35 hk.   Når vi er borte i de mindre pene objektene tar vi med denne her.

Peel Trident, som ble solgt for 90 000 $. Penere og mer praktisk er da den neste bilen som i tillegg er en varebil. Kan kanskje ødelegge litt å sette grønne skilter på den, men den ville helt klart tatt seg fint ut i Oslo-trafikken.

En Goggomobile TL-250 Van fra 1963 med Dubble Bubble reklame og gangstercaps. Penere varebil skal du lete lenge etter, men jeg antar at den ikke svelger en europall bak i varerommet. Noen Remaposer vil nok uansett kunne plasseres bak der, og som handlebil ville nok denne vakt stor oppmerksomhet på parkeringsplassen. Aberet er selvfølgelig prisen på utrolige 115 000 $.

Goggomobile TL-400 fra 1958, nådde utrolige 150 000 $ og med Pez reklame og Mikke Mus på siden, er det så jeg nesten tror jeg leser eventyr og tegneserier. Fine er uansett disse varebilene selv om de ikke er veldig praktiske. Det var flere biler for håndverkere tilsalgs og neste er også en Goggomobile.

For de som trengte bil med plan, kunne man få en Goggomobile TL-400 Transporter Pick-up fra 1959. Coca-Cola reklamen holdt ikke akkurat prisen nede og budene sluttet på 120 000 $. Ikke like stilig, men likevel et syn var denne Isettaen, som også var en Pick Up.

Isettacarro Pick Up med plan i tre og noe mer plass enn Coca-Cola bilen. Carroen er fra 1957 og nådde småpene 85 000 $. For 5 000 $ mindre kunne du få auksjonens råeste microcar.

En Isetta Whatta Drag fra 1959. Den går nok verre enn det ser ut som. Og til slutt for de av dere som lurer: Politiet har også sin mulighet til å kjøre microcar:

Ettersom det er staten som betaler politiets regninger gikk denne 1961m. Isetta Policcar for bare 75 000 $.