Tekst og foto: David K Andersen
Vi må vente til høsten før vi får prøve Kias nye kjøremaskin, men et visningseksemplar var nylig en tur innom Norge. Vi tok en nærmere kikk.
Sånne ting er kult, ikke sant? Midt oppe i elbiler, ladehybrider og jag etter lavere forbruk og utslipp, gjør Kia noe helt annet. De kommer med en ny bakhjulsdreven sports-sedan med twin-turbo V6 på 370 hester. Ikke istedet for elbiler og hybrider, men i tillegg til. Vi liker det!
Stinger ble vist i Detroit i vinter og på Genéve-utstillingen i vår, men der var ikke jeg. Derfor var det interessant å få en nærmere kikk på bilen da den var innom på Norges-besøk for litt siden.
Nå ser jeg en hel haug nye biler hvert år, og det er ikke alltid man lar seg imponere. Denne gangen, fikk jeg imidlertid et bittelite hakeslipp.
Med Optima stasjonsvogn i bakhodet (den gikk fra å være et sykt rått konsept, til å bli en veldig fin, men likevel ganske normal stasjonsvogn), tenkte jeg at Stinger kanskje ikke var fullt så rå i virkeligheten som på bildene. Der tok jeg altså feil.
Panseret er skikkelig stort, og det er flatt og sitter passe høyt. Bakenden er en slags blanding av Jaguar og Optima fra siden. Når Stinger i tillegg er lav og bred, blir den rett og slett skikkelig fet. Du skjønner liksom at dette er noe ut over det vanlige.
Den virker også ganske stor, nesten større enn den egentlig er. Helt sikkert fordi den er såpass lav og bred. I virkeligheten tilsvarer lengden på 4,83 en Ford Mondeo – altså rundt regnet 20 cm lenger enn en BMW 3-serie, men 10 cm kortere enn 5-serie.
Plattformen deles med Hyundai og Kias premium-merke Genesis – de lager jo bakhjulsdrevne biler. Den største motoren er en 3,3-liters bensin V6 med to turboer og 370 hestekrefter. Med hele 510 Nm i dreiemoment, tar den ekvipasjen til 100 km/t på 5,1 sekunder, og topper 270 km/t.
Mer folkelige varianter vil også komme, slik jeg forstår det, fra starten av nå til høsten. En ny 2,2-liters diesel med 200 hk og 440 Nm vil sannsynligvis passe norsk avgifter minst dårlig, og en 2-liters bensinturbo på 260 hester vil være tilgjengelig.
Alle kommer med 8-trinns automat, og du kan få firehjulsdrift om du vil.
Det mest spennende med Stinger, vet vi imidlertid lite om foreløpig: Hvordan den er å kjøre. Akkurat det har jeg faktisk unormalt store forventninger til. Kia ansatte i fjor en kar som heter Albert Biermann. Han var tidligere ansvarlig for utvikling av biler hos BMW M. Ryktene sier at han har hatt mer enn en finger med i ferdigstillelse og testing av Stinger. Spennende å se hva det kan bety.
Hva den kommer til å koste i Norge vet vi ikke noe om, men jeg tipper vi snakker et prisnivå som kan gjøre Stinger konkurransedyktig mot premium-merkene, og antagelig legge den på nivå med kommende VW Arteon og Opel Insignia (med største motor i de to tyskerne).
Av det jeg har sett foreløpig, ville ikke det være så galt. Jeg merket meg blant annet at interiøret, ved siden av å ha kult design, virket til å ha høyere finish og mer kostbare materialer enn noen Kia jeg har sittet i tidligere.
Neste kapittel kommer til høsten!