Av Vegar Bjørge
Det er nok ingen dans på roser å være Honda-forhandler om dagen. En forholdsvis kjedelig modellflora med gamle Accord, nye men spesielle Civic og SUVen CRV er stort sett det de har å tilby. Det finnes også en liten Jazz i programet i tillegg til el-bilen Insight og sportsbilen CR-Z. I utgangspunktet burde dette holde for å selge brukbart med biler men slik er det ikke. I 2012 solgte de litt over 1700 biler og havnet på 19. plass på registreringsstatistikken. Hittil i år har økningen vært formidable 68 %, mye takket være en ny CRV. De øvrige modellene selger dårlig. Nå er det håp om at en Civic med stor bakluke kan gjøre vei i vellinga. Det kommer nemlig en etterlengtet stasjonsvogn i løpet av 1. halvår 2014. Civic har hatt en spennende form, men likevel solgt lite og da er det kjærkommet at stasjonsvogn utgaven av modellen igjen introduseres. Likevel er det nyheter på motorsiden som blir avgjørende for økt salg. Honda har i lang tid bygget gode motorer, men de begynner og bli noe umoderne. En liten 3-sylindret 1,0 liters motor og en 4-sylindret 1,5 liters motor blir de nye hjertene i småbilene til Honda. I tillegg kommer det en ny 2,0 liters V-Tec motor med turbo som skal gi nye Honda Civic Type-R friske prestanda. Ja Honda kommer med en ny Type-R i Civic kostyme og den skal ha 280 HK som gir Volkswagen Golf GTI og konkurrentene noe å tenke på. Denne kruttønna får premiere i 2015, og da håper vi også at en ny Honda Accord har kommet til forhandlerne. Honda kommer også til å videreutvikle sine miljømodeller med hybrid- og el-motor teknikk. Det er lyse tider i møte for de som holder ut.
Honda Accord Tourer er absolutt fin å se på men begynner og bli gammel. |
CR-V er storselgeren og med 1,6 liters dieselmotor er den rimelig priset. |