Av David K Andersen
For ikke lenge siden skrev vi om Fiateide Alfa Romeo og problemene med å frigjøre midler til utvikling av nye modeller. Både Fiat og Alfa sliter, og et av problemene, spesielt for sistnevnte, er mangel på modellutvalg og nye spennende modeller. Fiat kunne hentet ut midler til utvikling av nye modeller fra Chrysler som de var deleiere i, men resten av eierne i den amerikanske kjempen ville ikke gå med på det. Nå har Fiat endelig klart å komme til en avtale med resten av eierne om å ta over hele Chrysler. UAW som er en gigantisk fagforening, representert gjennom VEBA, et helsefond, mottar 4,35 milliarder dollar av Fiat for resten av aksjene i Chrysler.
Dette er positivt for alle parter. En bilprodusent bør eies av en bilprodusent og ikke fagforeninger, pensjonsfond eller andre. Nå får man fritt spillerom til å utnytte alle former for stordrift, utviklingssamarbeid og ikke minst merkevarebygging. La oss håpe det er til gode for alle parter, vi trenger en spennende og sterk aktør til å utfordre de etablerte gigantene.
Men lett blir det sikkert ikke. Fiat, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Dodge, RAM og Chrysler er bilmerkene som nå alle eies av Fiat. Her er det mange bra varemerker, men få har klart å bygge dem videre og ta dem til suksess over tid. Vanskelig å si om det er mulig, men den idiotiske brandingen i Europa hvor Chryslerbiler får Lanciamerker i grill og ratt, må de iallfall kutte ut. Hva tenkte de egentlig på da de gjorde det? Alle sa at det ikke kom til å fungere allerede før de begynte, og det gjør det heller ikke. På andre fronter går det heldigvis bedre, og for oss vanlige bilkjøpere, kan vi jo håpe på mange spennende modeller mens de prøver å få dette til!