Hjem Nyheter Bilstatistikk: Toyota starter best i januar

Bilstatistikk: Toyota starter best i januar

Av Vegar Bjørge

Toyota har startet året godt. Auris Hybrid stasjonsvogn er en medvirkende årsak til dette.

Nissan Leaf var en favoritt for nordmenn siste halvår i fjor og den fortsetter å innta det norske folk. VW Golf har vært vår folkefavoritt i mange år, men det spørs om ikke den blir feid vekk fra tronen i 2014. Det har i hvertfall begynt tråere for tyskeren og i stedet får vi nå en japansk el-bil på topp. Toyota Auris har også sneket seg foran Golf og vi vil tro at det blir tøft for Golf å holde taket på de norske kundene. Det er uansett miljøbiler som vinner kundenes gunst, om dette er på grunn av pris eller om det er fordi vi er miljøvennlige lar jeg stå ubesvart, men jeg har en misstanke. Golf kommer i løpet av våren med en el-drevet modell.

Interessant er det at Nissan Qashqai ikke er på topp 20-lista. Det har ikke skjedd siden den kom på markedet, men heldigvis er den nye modellen rett rundt hjørnet. Det kan fort hende det blir litt Nissan på topp i listene i år. Mazda CX-5 fortsetter også å prege toppen av listene, og en 4. plass er sterkt. Skoda Octavia avslutter topp 5-lista.

1.
Nissan Leaf
650
5,7
2.
Toyota Auris
563
4,9
3.
Volkswagen Golf
465
4,1
4.
Mazda CX-5
406
3,6
5.
Skoda Octavia
378
3,3
6.
Toyota Yaris
351
3,1
7.
Suzuki SX4
314
2,8
8.
Toyota RAV4
282
2,5
9. BMW
3-serie
235
2,1
10.
Volkswagen Tiguan
231
2,0
11.
Volkswagen up!
218
1,9
12.
Volkswagen Passat
207
1,8
13.
BMW X3
186
1,6
14.
Peugeot 2008
183
1,6
15.
Mitsubishi Outlander
174
1,5
15.
Volvo XC60
174
1,5
16.
Volvo V70
166
1,5
17.
Peugeot 308
160
1,4
18.
Ford Kuga
152
1,3
19.
Audi A3
151
1,3

 Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk

Nissan Leaf er norges mest solgte bil og kanskje en av de kjedeligste?

Det er ganske stor andel suver på topplista og vi kan nok forvente at dette vil fortsette. Med flere nye modeller slik som Suzuki SX4, Peugeot 2008, Mitsubishi Outlander og Nissan Qashqai vil nok denne biltypen holde seg varm i lang tid. I tillegg har BMW oppgradert sin X3 og Mercedes en ny GLA som også kommer til å blande seg inn på lista. Lenger ned på listene er det også ganske godt salg av Renault Captour og Opel Mokka. Begge disse vil nok ha muligheter til å klatre på lista. El-biler blir det også flere av og det er ikke bare Nissan Leaf og Tesla Model S det handler om. Ford Focus Electic, VW e-Up! og VW e-Golf er andre el-biler som har blitt lansert på markedet og foreløpig ikke nådd toppen av sin salgskurve.

Når det gjelder merkesoversikten kan man se at Toyota tar ledelsen foran VW og noe overraskende BMW. BMW har hatt en salgskampanje med tilbud på sitt X-drive system. Dette hjelper selvfølgelig på salget og hos BMW selger de flere biler med 4-hjulstrekk enn uten. Nissan holder en fin 4. plass og det blir spennende å se hvor høyt de kan komme når salget av nye Qashqai settes i gang. Peugeot har klatret på listene takket være godt salg av 2008 og nye 308. Peugeot har også stasjonsvognutgaven av 308 og glede seg til og da vil jeg tro de klarer seg oppe blandt topp 5.

Renault håper Capture kan løfte merket til toppen av salgstatistikken.

Volvo avsluttet 2013 på topp og da er det ikke så rart at salget i januar er noe dårligere. 6. plass er uansett bra og i et tøft marked skal de slite med å komme høyere. I forhold til fjorårets januarmåned har Volvo mistet 23,7 % av salget og det er mye. Likevel er det verre for andre. Mitsubishi -35,7 %, Opel – 33,8 %, Kia -46,8 %, Hyundai -32,4 % og Citroen – 31,8 %. Den som likevel har tapt seg mest er Honda med over 60 % av salget. Da må det være en trøst at salget av Honda Civic Tourer snart er i gang og da vil de helt klart klatre oppover.

Vinneren i årets 1. måned er uten tvil Suzuki som har økt sitt salg med 127 %. Dette viser tydelig hva en ny modell har og si. 75 % av salget står nye SX4 for.

1.
Toyota
1 501
13,2
2.
Volkswagen
1 360
11,9
3. BMW
919
8,1
4.
Nissan
872
7,7
5.
Peugeot
661
5,8
6.
Volvo
654
5,7
7.
Audi
633
5,6
8.
Mazda
610
5,4
9.
Ford
601
5,3
10.
Mercedes-Benz
531
4,7
11.
Skoda
521
4,6
12.
Suzuki
401
3,5
13.
Mitsubishi
389
3,4
14.
Opel
263
2,3
15.
Kia
236
2,1
16.
Hyundai
217
1,9
17.
Citroen
187
1,6
17.
Subaru
187
1,6
18.
Tesla
132
1,2
19.
Honda
91
0,8
20.
Land Rover
79
0,7
21.
Renault
74
0,6
22.
Lexus
66
0,6
22.
MINI
66
0,6
23.
Chevrolet
47
0,4
24.
Fiat
31
0,3
25.
Porsche
26
0,2
26.
Jaguar
9
0,1
27.
Dacia
7
0,1
27.
Jeep
7
0,1
28.
Alfa Romeo
5
0,0
29.
Smart
2
0,0

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk

CO2-utlippet synker stadig og det er mest takket være inntoget av el-biler. Gjennomsnittutslippet er nå nede i 117 g/km. Nesten 10 % av alle biler som selges er 0-utslipps biler, og de selges ikke bare i store byer. I distriktet hvor jeg holder til har Nissan-forhandleren ikke hatt muligheter til å ha Leaf i utstilling før nå på grunn av stor pågang. Bensinbilers andel av CO2-utslippet er 123 g/km i snitt mens dieselbiler sin andel er 136 g/km i snitt.