Av Vegar Bjørge
I Norge er ikke småbiler det helt store. Vi skal ha store biler, stasjonsvogner og svææære SUVER. Det er det som selger, og ettersom en del av oss bor i byen så selger også Golf og ditto størrelse biler også svært bra. I resten av Europa derimot er det småbiler som gjelder. Corsa er den mest populære Opel, Clio slår kock-out på andre Renault-modeller og Fiesta ligger ikke langt etter Focus i populæritet. Disse er likevel ganske romslige i forhold til små bybiler som VW Up!, Peugeot 107 og Renault Twingo. Det er likevel et rush av nyheter nå i dette bybil-segmentet. Geneve-utstillingen neste uke kommer til å være full av slike småtasser!
Vi har allerede vist dere Renault Twingo som kommer i ny utgave. Renault har prøvd å få oss til å kjenne igjen gamle Renault 5 og det er kanskje litt av den i Twingo? Kul ser den uansett ut til å bli og den kommer i friske farger både utvendig og innvendig. Renault viderefører formspråket i konseptbilen Tenault Twin-Z, men foreløpig blir bare nye Twingo og få med 3-syl. motorer og ikke el-motoren som sitter i Twin-Z. Renault lover at det etterhvert kommer en el-motor i Twingo, i tillegg til en GTI-versjon. Det som er unikt og spesielt med Twingo er at motoren sitter bak og i tillegg er den bakhjulsdreven. Dette kan bli en kanonkul bil å kjøre. Bilen kommer til å dele mye teknikk med neste Smart Four Two.
Peugeot kommer også med en ny utgave av sin minibil. Peugeot 108 erstatter Peugeot 107 og kommer i rett tid til å ta opp konkurransen med Renault Twingo. Selvfølgelig får denne også energisnåle 3-syl. motorer med 68 eller 82 hk. Du kan velge mellom 5-trinns manuell eller 5-trinns automatisk girkasse. Den 347 cm lange krabaten veier under 900 kg og noe bensinforbruk er det snart ikke prat om. Vi kjenner lett igjen fronten som kom med Peugeot 508 og som nå alle Peugeoter skal ha. Innvendig får den samme stil som storbror 308, og dette gir et mer ryddig inntrykk rundt førerplassen. Bilen kommer med 3 eller 5-dører og om man vil kjøre med vind i håret, finnes det et Canvastak å bestille til.
To franske og en igjen. Citroen kommer med helt ny C1, selvfølgelig på lik teknikk som Peugeot 108. Denne er 1 cm kortere en Peugoet 108 og veier bare 840 kg. Tøytak virker som er en selvfølgelighet i denne klassen og dette har da også C1. I tillegg har den en svingradius på 4,8 meter, noe jeg ikke helt tror på før jeg har fått prøvd det selv. Du kan altså snu i veien uten å måtte rygge eller ta en brekksladd. Utrolig kjedelig men ganske praktisk, om det er sant. Innvendig blir det likeheter med de større Citroen-modellen og her er selvfølgelig mulighetene store for tilkobling av alt mulig duppeditter du måtte ønske å ha med i bilen.
Fra Italia kommer det en ny Fiat Panda Cross som selvfølgelig har 4×4 system. Dette fungere så bra at denne kan du ta med deg på bærplukking en regntung høstdag. Forskjellen fra vanlig Panda er kun designmessige. Under panseret finner man enten 2-syl. 0,9 liters bensinmotor på 90 hk eller en 4-syl. 1,3 liters dieselmotor på 80 hk. Som standard får man spesielle 15″ alu-flg. skinninteriør og et spesielt infortainment-system. Panda har en Hill Descent Controll-funksjon som bremser bilen når nedturen blir for bratt.
Opel Adam er ikke like praktisk men absolutt tøff når den også setter på seg offroad-kostymet sitt. Minibilen fra Opel får tilleggsnavnet Rocks og plutselig har den noe til felles med Rolling Stones. Nytt i denne Adamen er motoren på 3-syl. og 1,0 liters bensin med turbo. I tillegg får den et tøytak som kan felles i 3 nivåer i løpet av 5 sek. Bilen får kun drift på fremhjulene så du kommer ikke like langt som Panda-føreren. 15 mm høyere markfrigang gir likevel bra fremkommelighet. Kanskje dette hjelper Opel i å få i gang salget av Adam.
Så spørs det da om det ikke kommer en ny utgave av VW Up!, kanskje noe spennende oppgraderinger på Ford Ka og selvfølgelig kommer også Toyota Aygo i ny drakt. Den deler teknikk med Peugoet 108 og Citroen C1. Vi kommer også til å se en ny Smart på Geneve-utstillingen. Minibilene blir å regne med i fremtiden og de fungerer godt til handlevogner i byen. For oss som handler mye finnes det heldigvis trikk og buss……..