Av Vegar Bjørge
Det ble solgt en god del biler også i april, faktisk 12 115, noe som er en nedgang på 13,4 % i forhold til i fjor. Nå er ikke det noen dramatikk for fjoråret var meget godt, og man ligger fortsatt foran om man tar årets 4 første måneder under ett. VW Golf troner øverst og det er kanskje forventet, selv om Tesla overrasket med ekstremt høyt salg i mars. Nå i april ble det solgte mer moderate 171 Tesla Model S, men holder fortsatt en 2. plass på årets statistikk. El-biler er hotte om dagen og på 3. plass finner vi Nissan Leaf.
El-bil og hybridbil andelen er ganske høy i Norge og dette har gjort at CO2-utslippet reduseres kraftig. Nå er gjennomsnittlig CO2-utslipp pr. bil solgt i 2014 på 110 g. Det er en reduksjon på 17 g på et år. Så får vi se om denne måneds tall for Tesla Model S er mer normale enn mars måneds 1493. Nissan Leaf har stabilisert seg rundt 400 biler pr måned og har godt av en miljøvennlig politisk ledelse. Nå er debatten i gang om det ikke snart er på tide å ta noen av el-bil godene vekk. Det vil nok forandre litt på Norges miljøvennlige salgsstatistikk.
Tall fra ofv.no
Går vi over fra modellstatistikk til merkestatistikk ser vi at det er mange som taper andeler i bilmarkedet. Volkswagen har redusert salget sitt med 8,1 % hittil i år mens Audi, som også er under Møller paraplyene, har 9,7 % lavere salg enn i fjor. Da er det godt at Skoda øker sitt salg med 16,4 %. Andre tapere i år er Opel, Hyundai, Honda, Volvo, Ford, Citroen, Mazda og Mitsubishi og for noen av disse begynner det å bli dramatisk. Vinnerne for uten Tesla og Skoda er BMW, Nissan, Peugeot, Suzuki og Renault.
Tall for i år | Tall for i fjor | Endring i % | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Denne mnd | Hittil | Denne mnd | Hittil | Denne mnd | Hittil | |||||
Bilmerke | Ant | % | Ant | % | Ant | % | Ant | % | % | % |
TOTALT | 12 115 | 100 | 48 607 | 100 | 13 988 | 100 | 47 684 | 100 | -13,4 | 1,9 |
1. Volkswagen | 1 893 | 15,6 | 6 354 | 13,1 | 2 200 | 15,7 | 6 912 | 14,5 | -14,0 | -8,1 |
2. Toyota | 1 229 | 10,1 | 5 523 | 11,4 | 1 645 | 11,8 | 5 733 | 12,0 | -25,3 | -3,7 |
3. BMW | 946 | 7,8 | 3 777 | 7,8 | 646 | 4,6 | 2 304 | 4,8 | 46,4 | 63,9 |
4. Nissan | 859 | 7,1 | 3 516 | 7,2 | 814 | 5,8 | 2 620 | 5,5 | 5,5 | 34,2 |
5. Volvo | 816 | 6,7 | 3 108 | 6,4 | 1 060 | 7,6 | 3 569 | 7,5 | -23,0 | -12,9 |
6. Ford | 803 | 6,6 | 2 628 | 5,4 | 950 | 6,8 | 3 095 | 6,5 | -15,5 | -15,1 |
7. Audi | 704 | 5,8 | 2 450 | 5,0 | 987 | 7,1 | 2 713 | 5,7 | -28,7 | -9,7 |
8. Skoda | 672 | 5,5 | 2 302 | 4,7 | 625 | 4,5 | 1 978 | 4,1 | 7,5 | 16,4 |
9. Peugeot | 531 | 4,4 | 2 290 | 4,7 | 444 | 3,2 | 1 921 | 4,0 | 19,6 | 19,2 |
10. Tesla | 171 | 1,4 | 2 227 | 4,6 | 1 | 0,0 | 2 | 0,0 | 17 000,0 | 111 250,0 |
11. Mercedes-Benz | 546 | 4,5 | 2 095 | 4,3 | 705 | 5,0 | 2 213 | 4,6 | -22,6 | -5,3 |
12. Mazda | 390 | 3,2 | 1 927 | 4,0 | 414 | 3,0 | 2 258 | 4,7 | -5,8 | -14,7 |
13. Mitsubishi | 498 | 4,1 | 1 898 | 3,9 | 648 | 4,6 | 2 165 | 4,5 | -23,1 | -12,3 |
14. Kia | 384 | 3,2 | 1 262 | 2,6 | 444 | 3,2 | 1 670 | 3,5 | -13,5 | -24,4 |
15. Suzuki | 237 | 2,0 | 1 164 | 2,4 | 163 | 1,2 | 662 | 1,4 | 45,4 | 75,8 |
16. Opel | 227 | 1,9 | 1 117 | 2,3 | 463 | 3,3 | 1 545 | 3,2 | -51,0 | -27,7 |
17. Subaru | 213 | 1,8 | 836 | 1,7 | 325 | 2,3 | 1 117 | 2,3 | -34,5 | -25,2 |
18. Hyundai | 200 | 1,7 | 823 | 1,7 | 454 | 3,2 | 1 553 | 3,3 | -55,9 | -47,0 |
19. Citroen | 164 | 1,4 | 789 | 1,6 | 279 | 2,0 | 939 | 2,0 | -41,2 | -16,0 |
20. Honda | 188 | 1,6 | 690 | 1,4 | 250 | 1,8 | 1 122 | 2,4 | -24,8 | -38,5 |
21. Renault | 144 | 1,2 | 517 | 1,1 | 80 | 0,6 | 225 | 0,5 | 80,0 | 129,8 |
22. MINI | 82 | 0,7 | 285 | 0,6 | 95 | 0,7 | 294 | 0,6 | -13,7 | -3,1 |
23. Land Rover | 43 | 0,4 | 282 | 0,6 | 29 | 0,2 | 209 | 0,4 | 48,3 | 34,9 |
24. Lexus | 43 | 0,4 | 191 | 0,4 | 40 | 0,3 | 152 | 0,3 | 7,5 | 25,7 |
25. Chevrolet | 25 | 0,2 | 181 | 0,4 | 35 | 0,3 | 133 | 0,3 | -28,6 | 36,1 |
Tall fra ofv.no
Er det da noe på gang som forandrer drastisk på disse tallene? Jeg tror nok at Tesla faller videre nedover salgsstatistikken og må nok være fornøyd med 170 – 200 biler solgt hver måned. Det kommer både en SUV og en litt mindre sedan, og disse har selvfølgelig Tesla store forventninger til. Noe som også vil påvirke norske salget er hvordan leveransen fra USA vil være. England skal satse stort på el-biler og har allerede en stor utbygging av ladestasjoner i gang i tillegg til store subsidierer for de som velger el-bil. Kanskje England blir det nye store satsingsområde til Tesla?
BMW har også en del spennende på gang og 2-serie Active Tourer er nok den det ventes mest av i tillegg til nye og el-drevne i3. Disse modellene gjør sitt til at det er ferskvarer lenge i utstillingen til tyskerne.
Mercedes setter stor lit til sin nye C-klasse og når den kommer i stasjonsvognsutgave vil nok salget ta av. Dette er en modell som uansett har tatt noen steg opp hva gjelder kjøreopplevelse og eleganse. Mer om dette senere på bilogmotorbloggen.no. En annen bil vi har testet er GLA og denne kommer også til å bli populær. Foreløpig er det et spørsmål om leverte biler hit til landet, og Mercedes kan fortelle om ganske lang ventetid på denne modellen.
Ford venter selvfølgelig på nye Mondeo og i løpet av sommeren får vi nok muligheter til å prøvekjøre den. I tillegg kommer det også en ny Focus i løpet av høsten og da skal det nok igjen koke hos Ford-forhandlerne. Vanskeligere er det for Opel-forhandlerne som ikke har all verden og glede seg over av nye modeller. En oppgradert Insignia selger måtelig greit, og Mokka finner også sine kjøperer om enn ikke så hyppig som ønsket. Adam er for liten for norske forhold og Zafira er glemt. Astra er det ingen som bryr seg om. Vi skal uansett ikke helt se bort fra at det blir litt liv hos Opel, for nå er en helt ny dieselmotor på 1,6 liter på vei. Dette er kanskje markedets beste 1,6 liter og vi har selv latt oss imponere etter en testtur med Zafira og den nye oljebrenneren. I tillegg ventes det en ny Corsa som kan spe på salget noe.
Franske biler har fått en ny vår og både Renault og Peugeot selger bedre enn i fjor. Renault Capture har slått til og har blitt en suksess i Norge. Peugeot 308 er også populær og er grunnen til at Peugeot øker sitt salg. I tillegg har de også fått levert mye 2008, som det har vært lang ventetid på og derfor ikke vært veldig interessant for norske bilkjøpere. Når vi i tillegg vet at 308 Stasjonsvogn er rett rundt hjørnet, skjønner vi at Peugeot kommer til å holde koken resten av året.
Hos Møller venter de på Golf Sportsvan og E-Golf. Disse vil bidra til å gjøre Golf til årets mest solgte bil også i 2014. Hos Audi handler det om en ny A4 som skal inneholde en hel del forskjellige utgaver. Audi leker også med tanken om en flerbruksbil. I tillegg er det en ny TT og en ny Q7 på gang. Vi har også sett planer på en ny A6, men det er tvilsomt om noen av disse modellene vil påvirke 2014-salget.
vegar@bilogmotorbloggen.no