Av David K Andersen og Vegar Bjørge
Legenden BMW M5 er 30 år gammel og det feires med en jubileumsutgave. Den har hele 600hk og 700nm, og utrolig nok senker det 0-100-tiden helt ned til 3,9 sekunder. Det er samme tall som for Audi RS6 og Mercedes E63 AMG, begge med firehjulsdrift. Ganske utrolig at M5 klarer det med bare drift i bakenden. Til sammenlikning brukte første generasjon E28 M5 fra 1985, 6,5 sekunder. Jubileumsutgaven kommer bare i farge Frozen Dark Silver Metallic, og er akkompagnert av krommede svarte detaljer. Karbonfiberbremsene har gullfargede kalippere, og bakdekkene er i dimensjon 295/30-20. Inne i kupeen er det ulike merker som viser at du sitter i noe helt spesielt, og deler av interiøret er bygget i spesielle materialer. Bare 300 eksemplar skal bygges, så du bør selge huset raskt.
Fiat-Chrysler har hatt en stor uke, hvor toppsjef Sergio Marchionne har lagt frem fremtidsplanene for gruppens bilmerker. Disse består i Fiat, Lancia, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Dodge, RAM, SRT, Jeep og Chrysler. Spennende saker, for få sitter vel med en så spennende varemerke-kombo. Samtidig er fall høyden som alltid stor for alle disse merkene. Potensialet er der, men det er nok ikke lett å lykkes. Det viser også historien med enorme svingninger opp og ned. For ikke lenge siden overtok Fiat hele Chrysler-konsernet, og siden det går bra i USA, kan midler til utvikling av Europeiske modeller frigjøres slik at italienerne som sliter veldig med Fiat og Alfa for tiden, kan komme i gang med en mer moderne modellrekke. Vi venter jo alle på en 159-erstatter fra Alfa Romeo, og den er nå på veg, og til og med med bakhjulsdrift. Alfas produktplan ser du under. I tillegg har det kommet nyheter om at Maserati Alfieri skal bygges, samt diverse planer rundt de amerikanske merkene. Dessverre litt mer stille rundt Fiat, men ting kan tyde på at en liten sportsbil er på tur.
En spennende bil dukket opp godt maskert på nettet og bak de nette formene skjuler det seg en Aston Martin. Det er Aston’s Q-avdeling som står for designet og dette er avdelingen som gir Aston-kunder det lille ekstra. De sto også bak byggingen av 2 stk. SS100 Speedster Concept i 2013. Disse bilene ble levert til 2 rike kunder og derfor kan også bilen på bildene være et spesialbygge for en kunde. Det kan også være en Lagonda utgave, et modellnavn som Aston Martin brukte i 30 år på 60, 70 og 80-tallet. Uten tvil er det en sedan som ser nettere ut enn Rapid. Bilen på bildene har samme 5,9 liters motor som brukes i Rapid. Om effekten er den samme vites ikke. Blir spennende å følge med Aston Martin fremover for dette er bare et av flere prosjekter de har gående. Samarbeidet med Daimler fører til fornyelse av eksisterende modellprogram og vi kan vente oss at Aston Martin kommer med AMG sin V8-maskin etterhvert. I tillegg skal de ta del av den nye GL-plattformen som brukes til en Aston Martin SUV. Fremtiden er spennende for det tradisjonsrike engelske bilmerke og se ikke bort fra at de kommer med overraskelser i tiden som kommer.
Honda bygger sin lille roadster S660. Denne kommer ihvertfall ut på hjemmemarkedet men vi ønsker den også til Europa. Dette er en såkalt kei-car som er ekstra avgiftsgunstig i Japan. 2-seteren driver på bakhjulene og selvom det ikke er en erstatter for S2000, så har Honda med sistnevnte modell bevisst at de er gode til å bygge denne type bil. Så gjenstår det å se hvor stor forandringen blir i forhold til konseptbilen.
Tesla skal bygge batterifabrikk og da har de store planer. Når fabrikken er klar i 2017 vil de kunne produsere 500 000 batteripakker. Dette er en del flere enn det de trenger i dagens situasjon ettersom fjorårets salg var rundt 22000 biler. Det blir nok en del flere i år, men så mange som 500 000 er det ikke snakk om. Årets første kvartal ga et salg på rundt 6000 biler. Det skal komme en konkurrent til BMW 3-serie og denne skal bli billig ved hjelp av den super teknologiske nye fabrikken. De snakker om en bil som ikke skal koste mer enn en andre el-biler som Nissan Leaf, Ford Focus og VW Golf. Kina vil bli et viktig marked for Tesla og derfor er det nok ikke noen stasjonsvogn i planene. Vi i Norge har jo forelsket oss i store sedaner igjen (les: Tesla Model S).
Ferrari har kommet med sin fremtidsplan og den inneholder en ny modell vært år i de neste 5 årene og da skal de ha et komplett modellutvalg. Modellene skal ha en livssyklus på 4 år i tillegg til 2 år som M-utagave hvor M betyr Modificata. Dette har de gjort før med både F512M og 456M. Ferrari ønsker uansett ikke å bli en dusinvare og skal begrense sin produksjon til 7000 pr år. Om tilvekstland som for eks. Kina og Russland fortsetter å øke sin etterspørsel kan man øke produksjonen til 10000 i fremtiden. Det går som toget for Ferrari om dagen og med nye modeller kan de se lyst på fremtiden. Noe salg er ikke aktuelt for eier Fiat.
Noen andre som gjør det bra om dagen er Mitsubishi Motors og regnskapsåret som ble avsluttet i mars i år viste en gevinst på rekordstore 7 milliarder kroner, noe de aldri før har gjort. Dessverre legger de ned evolution modellen som bygger på Lancer, og dermed faller nok en del av tilhengerskaren av lasset. I Europa sliter Mitsubishi med i Asia er de på fremmarsj. I tillegg satser de stort på miljøvennlige biler og en del av suksessen skal nye Outlander Plug-in ha. I fremtiden kommer det flere plug-in varianter i tillegg til el-drevne biler. Kanskje vi også får se en sportsbil igjen fra produsenten som ga oss spenstige Starion og 3000 GSR i sin tid. Du hadde kanskje glemt de? Mitsubishi kunne før lage annet enn bare kjedelige biler….
Audi kommer med e-tron om ikke lenge og nå lover de at alle Audi-modeller skal også ha e-tron utgave. Det vil altså si at man har muligheter for å kjøre med el-drift fra den små A1 til de store Q7 og A8. Miljø selger og bidrar også til at bilfabrikantene kan satse på mindre fornuftige utgaver. Både Q6 og RS3 kommer under denne kategorien. Q6 skal bli mer luksuriøs enn Q7 i tillegg til at den skal være sporty så den kan ta opp kampen mot BMW X6. RS3 ligger nærmere i produksjon og skal istedet for en Turbo femmer få en Turbo firer under panseret. Det blir samme motor som sitter i konseptbilen Golf R400. I RS3 vil den også yte 400 hk. Premiere på Parissalongen i høst. Bilen er ute på veien for testing og Teknikens Värld har fått den på film.