Stellantis ruller ut sin elektriske hot hatch drivlinje i stadig flere biler. Nå har turen kommet til Opel Mokka, som ikke uventet får tilnavnet GSE.
Av David Kordahl Andersen
GS har for Opel vært som GT for andre, forskjellen er at S-en står for sport og T-en for Turismo eller Touring. Helt siden 1967, den gang på Commodore, har bokstavene vært i sving.
Litt GS-historie
Like etter, begynte toppmodeller fra enkelte merker å få innsprøytning i stedet for forgasser, så akkurat som at Mercedes la til bokstaven E for Einspritzung, gjorde Opel også det da Commodore fikk løsningen for første gang i 1970. Utskrevet GS/E for å være presis. Monza kom også som GS/E.
Siden den gang har e blitt skiftet ut med i, uten at betydningen endrer seg, og det er GSi de fleste forbinder med sportslig Opel – for første gang i Manta B med 1,8 liters 105-hester i 1983.
Kadett, Corsa og Astra ble også GSi. Astra F med 2-liter 150-hester er for øvrig den GSi-modellen jeg selv tenker litt over snittet mye på for tiden.
GS/E på sin side, ble til GSe for noen år siden, da Opel fant ut at ekstraeffekten som kom via ladbar hybrid-teknologi kunne tildeles sportslighet også. Der står e-en for elektrisk. Såklart.
Nå er tiden inne, i denne litt morsomme og veldig tyske bokstavleken, for at liten e blir til stor E.
Det skjer ved at den helelektriske drivlinjen først brukt i Alfa Romeo Junior Veloce ikke bare sprer seg til Abarth 600e og nye Peugeot 208 GTI, men også til Opel – som tar den i bruk i Mokka.
Elektrisk GTI. Eller GSE da.
Det er snakk om 280 hestekrefter, 345 Nm, akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder og kanskje viktigst: Mekanisk Torsen-diff.
Som vi kjenner fra Alfa Romeo Junior, tilfører den kjøreopplevelsen betydelig mengde mekanisk følelse. Som i høyeste grad er nødvendig for å få en elektrisk bil til å bli morsom å kjøre.
I tillegg har Opel i følge seg selv dratt nytte av 100 år i motorsport – ferdighetene er overført til chassiset på Mokka GSE som er oppgradert for å håndtere kreftene og levere kjøreglede.
Egne 20-tommers felger med Michelin Pilot Sport EV-dekk sikrer godt grep, og det er gjort styling-endringer for å understreke hva bilen handler om.
På innsiden får Mokka GSE sportsseter med Alcantara-trekk og gule sømmer. Også skjermene får GSE-design på innholdet.
Mer vet vi foreløpig ikke, så detaljer og skikkelige bilder må vi vente litt med – det samme gjelder prisen.
Med det sagt starter Alfa Romeo Junior Veloce på 430 000 kroner i Norge, og Opel pleier sjeldent å være dyrere enn Alfa, så da har vi kanskje en pekepinn på hva denne moroa kommer til å koste.
Bildene: