Hjem Nyheter Bentleys luksus-fremtid: EXP 15

Bentleys luksus-fremtid: EXP 15

Bentley blander sedan, SUV og gran turismo når fremtiden forespeiles med EXP 15-konseptet.

Av David Kordahl Andersen

Det forsikres fra start om at denne konseptbilen er nettopp det, spesielt interiøret er nok en bit fra virkeligheten foreløpig. Men EXP 15, som Bentley viste fra sitt helt nye design-studio i dag, skal hinte tydelig om hva vi har i vente fra en helt ny modell som presenteres neste år.

Den mer enn fem meter lange konseptbilen er inspirert av den legendariske 3-seteren Speed Six Gurney Nutting Sportsman coupe fra 1930 – kanskje mer kjent som Blue Train.

Med barsk og rett grill, i kombinasjon med hva Bentley selv kaller endeløst panser, og en tilbaketrukket kupé, er det ikke vanskelig å se likhetene.

At et nytt element av SUV er blandet inn, er egentlig ikke så lett å se før du vet om det. Eventuelt ser den i virkeligheten om sjansen skulle by seg.

Men det er sikkert smart, folk vil jo i sin villfarelse ha litt SUV – selv i det ypperste som er å få på fire hjul.

Poenget er imidlertid at dette er noe av det mer spennende vi har sett fra et super-luksus-merke på en stund.

Du kan godt plukke opp et billig poeng om BMW-aktig front, som jeg ser allerede florerer i sosiale medier, men hvis det er inntrykket ditt etter å ha sett disse bildene, ville jeg vurdert å vektlegge andre organer som hørsel, over syn.

Linjer, proporsjoner, stance og detaljer kommer sammen på et nytt nivå i denne bilen. De voldsomme hjulbuene bak, klassisk og moderne i ett, arv. Dette var overraskende og spennende.

Det er nesten så jeg blir bekymret for hva Jaguar har tenkt å komme opp med nå, etter å ha sett denne.

På innsiden er det mer radikalt enn utvendig, det er spesielt et par ting som er verdt å merke seg.

Bilen er en 3-seter. Bentley sier at de ytterst få som vil kunne unne seg noe som dette, skal få enda mer plass å boltre seg på.

Ikke alt kommer via ubegrenset benplass for hovedpassasjeren, et finurlig element av flerbruksbil, gir fleksibilitet vi ikke tidligere har sett fra en sånn type bil.

Siden mye dreier seg om å ta seg godt ut i de superrikes verden, vinkles passajsersetet ut når døren åpnes, slik at hovedpersonen kan stige ut på mest mulig stilig vis. Gode paparazzi-bilder er viktig.

Midtdelen av taket åpnes forresten også når dørene går opp, slik at passasjerene om ønskelig kan reise seg opp i stående før utstigningen skjer.

Skal det være en pause med et glass langs landeveien, finnes piknik-seter og champagne-kjøler i bakluka.

Setekonfigurasjonen gir dessuten god plass til hundeburet – Bentley har selvsagt designet et som passer inn.

Samtidig som all luksus lever sitt eget liv, er det interessant å merke seg at Bentley begrenser skjerm-hysteriet. Jeg tenker ikke på de tradisjonelle knappene for vindusheiserne, men hva som ser ut til å være en mengde vrihjul med tilhørende tilfredsstillende følelse.

Det største av dem kontrollerer infotainmentsystemet – la oss håpe dette er en trend som tas opp av flere. Bentley selv, sier kundene deres kjeder seg ved synet av en hel masse skjermer, og heller ønsker eksklusiv, mekanisk balanse i en bil som dette.

Om drivlinjen og andre detaljer vet vi foreløpig lite, men det er naturlig å dro at bilen er bygget rundt noe med utgangspunkt i Volkswagen-gruppens SSP Sport-plattform som Porsche for tiden jobber med i forbindelse med K1-modellen som skal bli Cayennes storebror.

Men elektrisk, er den nok ment å være. Ikke at det spiller særlig rolle hva drivstoffet er i denne bilens tilfelle – her er det mer enn nok annet å snakke om.

Galleri: