Firehjulsdrift, kvass prising – og på sikt åtte års garanti. Men kombinasjonen 4×4 og stort batteri vil de ikke tilby. Dette er hvorfor.
Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad
EuroAirport er et artig konsept. Flyplassen som ligger like utenfor den franske byen Mulhouse er hovedflyplass for tre byer.
Det pussige? De tre byene er Mulhouse, Basel og Freiburg.
En i Frankrike, en i Sveits og en i Tyskland. Med EU- og Schengen-samarbeid er det en smal sak å håndtere overganger, logistikk og flyt på tvers av landegrensene.
Her lander vi en mai-formiddag for å stifte nærmere bekjentskap med en bil som har litt samme tankegang.
Peugeot e-3008 og e-5008 er bygget på det som kalles STLA Medium, en plattform utviklet og tatt i bruk av det enorme bilkonsernet Stellantis.
Med tiden skal plattformen brukes i en rekke bilmodeller, som kommer fra forskjellige land og verdensdeler.
Peugeot, Citröen og DS fra Frankrike, Opel fra Tyskland, Fiat og Alfa Romeo fra Italia, Jeep fra USA – det er nærmest symbolet på hvordan verdenshandelen er koblet sammen i et digert nettverk.
Dette er nytt
De to modellene det dreier seg om i dag – altså e-3008 og e-5008 – er i praksis samme bil.
Forskjellen er i all hovedsak at storebror e-5008 har fått strukket akselavstanden noen centimeter og forlenget hekken, noe som forsterker SUV-preget og samtidig gir plass til en ekstra seterad bakerst.
Noen viktige forskjeller mellom bilene (for noen)
|
Ellers er de mer eller mindre like, og med mindre det presiseres den ene eller andre modellen spesifikt gjennom teksten her gjelder kommentarene begge biler.
Første gang jeg stiftet bekjentskap med den nye generasjonen Peugeot-SUV var i fjor sommer, da bilen var helt ny.
Den store nyheten nå er en ekstra motor på bakakselen. En 112-hesters motor bak gir nemlig bilen firehjulsdrift – og påskriften «Dual Motor» på bakluka.
Samlet effekt er 325 hestekrefter. Ikke spinnvilt, men mer enn nok i en ydmyk familiebil med en rekke gode kvaliteter.
Ikke stort batteri og 4×4
Som forhjulsdreven utgave er de to modellene å få med to batteristørrelser: 73 og 97 kWt (netto).
Det gir opp mot 700 kilometer WLTP-rekkevidde for e-3008, og nesten 670 km for e-5008.
Dette batteriet er derimot ikke tilgjengelig i kombinasjon med 4×4. Og det står ikke på det tekniske.
Den nevnte STLA Medium-plattformen er mer enn fleksibel nok til å tillate en slik kombinasjon, og kommende Jeep Compass nyter godt av nettopp det.
For Peugeots del er det en «executive decision», hvor Peugeot-ledelsen har bestemt seg for at segmentene Peugeot opererer i gjør bilen mer attraktiv med det «lille» batteriet, særlig prismessig.
Og det er ikke slik at man må beregne ladestopp hvert kvarter med det minste batteriet. e-3008 og e-5008 får henholdsvis 490 og 467 kilometer WLTP-rekkevidde med 4×4.
Ladefart er oppgitt til 30 minutter fra 20-80 prosent – med makseffekt på 160 kW. Ikke klasseledende, ikke krise.
Aggressiv prising – og åtte års garanti?
Salgsstart på de nye 4×4-versjonene er noen uker unna – det samme er nøyaktige priser.
Men det er ingen tvil om at Peugeot ønsker å være aggressive i markedet. Dual Motor-modellene kommer til Norge som topp-utstyrte biler – hengerfeste, vinterhjul og andre metallic-farger enn lanserings-blåfargen (som er veldig pen, må sies) er eneste tillegg.
Indikasjonen på pris, inkludert frakt- og leveringskostnader:
- e-3008: 499.900 kroner
- e-5008: 539.900 kroner
I tillegg planlegger Peugeot å utøke garantien for sine elektriske modeller.
De har allerede rullet ut åtte års garanti (inntil 160.000 km) i flere europeiske markeder, og selv om det ikke er spikret, håper man på å lansere dette i Norge i løpet av året.
Garantien forutsetter service hos Peugeot-nettverket og forlenges med to år – eller 25.000 kilometer – inntil åtte år og 160.000 kilometer.
Ordningen minner dermed om det for eksempel Toyota (10 år/200.000 km), Zeekr (10 år/200.000 km) og Mitsubishi (8 år/160.000 km) har.
25 centimeter og 69 kilo
Men hvordan oppleves de to bilene ute på veien? Likt for likt er det lite kjøremessig forskjell på e-3008 og e-5008.
De 69 kiloene og 25 ekstra centimeterne med karosseri har bemerkelsesverdig lite å si for den største av de to – og personlig er det den jeg ville valgt. Bedre plass, flere seter og mer harmonisk utseende.
Det siste er naturligvis en smakssak.
Sammenlignet med de forhjulsdrevne utgavene er Dual Motor-bilene noe friskere i frasparket, men enda viktigere er det at de rett og slett føles langt mer plantet i asfalten når man gir litt ekstra pådrag ut av svingene – eller fra stillstand.
Man merker at motoren foran er kraftigst, for det napper litt i rattet om man prøver seg på såkalt «entusiastisk kjøring», men hjelpe-skyvet bakfra gjør at disse bilene plutselig blir mer interessante å ratte.
0-100-øvelsen i en slik bil er av mer akademisk interesse, men for e-5008 er tiden barbert med en tredel. Det gir den litt ekstra snert i hele akselerasjonsspekteret, og bilene drar fint til langt over norske makshastigheter.
På svingete veier i den tyske Svartskog – Schwarzwald – merkes det at de elbil-spesifikke dekkene bilen er utstyrt med, Michelin e-Primacy, er veldig støy-optimalisert midt i slitebanen.
Så fort man svinger litt og flytter vekten over på ytterkanten av dekkene kommer en distinkt hylelyd, på grensen til dekk-hvining selv i moderate hastigheter.
Bilen er ellers veldig godt støydempet.
Kjekt interiør – men bli kvitt svart-plasten!
Innvendig er det praktisk talt ingenting som er endret fra de forhjusldrevne variantene. En ny kjøremodus kalt «4WD» er lagt til, som tvinger begge motorene i aksjon hele tiden.
Interiørmessig betyr det et fortsatt lekkert interiør, med Peugeots særegne «i-toggles»: En liten skjerm med helt konfigurerbare snarveier til det aller meste. En genial løsning flere Stellantis-merker burde tatt lærdom av.
Finishen innvendig er jevnt over god, selv om den store, bakbelyste plaststripa som ligger midt i dashbordet på passasjersiden virker litt billig og kjip.
Kjip er også den utstrakte bruken av blank, svart plast. Slikt må vi bli kvitt, altså.
Stofftrekket brukt ellers i dashbordet er snedig og lunt, og jeg er hundre prosent i heiagjengen for det lille rattet Peugeot foretrekker, med utsyn til instrumentskjermen over rattkransen.
De to hovedskjermene, som omtrent smelter til én stor, er kurante nok. Stort sett raske i responsen, men grafikken syns jeg er i overkant rotete og lite fokusert.
Heldigvis finnes det flere layouter og konfigurasjoner å velge blant – noen litt mer dempet enn andre.
Stjernesmell i kollisjonstest?
For de som følger med på resultatene av kollisjonstestene til Euro NCAP vil kanskje fire stjerner for e-3008 og 3-5008 fremstå som litt rart.
Helt nye biler, og så klarer de ikke fem stjerner?
Forklaringen ligger blant annet i mangelen på aktiv fører-overvåking. I stedet for sensorer og kameraer som hele tiden overvåker føreren og hvor hen har blikket har disse bilene et passivt system, basert på førerens handlinger. Ratt- og pedalbruk, kombinert med kjørefeltassistenten avgjør hvorvidt føreren følger med eller ikke.
Det er ikke godt nok for Euro NCAP, og bilen trekkes en del poeng for dette – og generelt for førerassistanse-systemene.
Selve kollisjonssikkerheten vurderes som god, og de fire stjernene oppleves kanskje som en noe tabloid fremstilling av bilens sikkerhetsprestasjoner.
Det samme gjelder for øvrig Opel Grandland, som i stor grad er samme bil som e-3008/e-5008.
Konklusjon
Med en ekstra motor i hekken og attraktive priser bør de to Dual Motor-modellene til Peugeot være en solid måte for Peugeot å klatre litt på salgslistene i Norge.
Den største utfordringen til Peugeot er solide konkurrenter i markedet, med tilsynelatende minst like interessante spesifikasjoner og i varierende grad heftige rentekampanjer. Spesielt gjelder det e-3008.
e-5008 spiller i en litt annen liga, med sine sju seter og enorme bagasjeplass. Dette bør være midt i blinken for mange barnefamilier, og her er konkurranseflaten langt smalere.
Selv håper Peugeot-importøren på mellom 2.000 og 2.500 biler i året av de to modellene – det burde det være gode muligheter for.
Det burde nemlig ikke stå på produktet.
Tekniske data
Dual Motor | e-3008 | e-5008 |
Pris fra* | 499.900 | 539.900 |
Motortype | Elektrisk | |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift | |
HK | 325 | |
Nm | 343 (foran) + 166 (bak) | |
Sek. 0-100 km/t | 6,0 | 6,5 |
Topphastighet km/t | 180 | |
Egenvekt kg | 2.262 | 2.331 |
Tilhengervekt kg | 1.350 | 1.000 |
Bagasjerom liter | 470 | 201 (7-seter) 690 (5-seter) |
Lengde mm | 4.542 | 4.790 |
Bredde mm | 1.895 | 1.895 |
Høyde mm | 1.641 | 1.690 |
Akselavstand mm | 2.731 | 2.900 |
Hurtiglading | 160 kW | |
Batterikapasitet kWt | 73 netto | |
Rekkevidde WLTP km | 490 | 467 |
*: Priser er ikke endelige, blir etter planen bekreftet i løpet av juni.