Hjem Nyheter Familiens tur: Toyota bZ4X Touring

Familiens tur: Toyota bZ4X Touring

Toyota presenterer nye elbilmodeller på løpende bånd for tiden, bZ4X Touring er siste tilskudd: En lengre utgave med større bagasjerom. Les mer om den – og få totaloversikt over merkets elbil-program.

Av David Kordahl Andersen

Det norske folk ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om at Toyota bZ4X har mindre batteri enn konkurrentene, bilen er den nest mest registrerte etter Tesla Model Y så langt i år.

Og det er før den faceliftede versjonen med større batteri som ble vist i mars, har ankommet. Når merket samtidig er i ferd med å lansere den lille el-SUVen Urban Cruiser og den litt større C-HR+ som tetter rommet opp til bZ4X, lades det solid opp til sterk vekst for Toyota i Norge.

Det stopper ikke der, siste tilskudd heter bZ4X Touring, og burde bli en populær familiebil.

bZ4X Touring 

Dette er punktene du må vite:

  • 4,83 meter lang, betyr 14 cm lengre enn vanlige bZ4X og 4 cm lengre enn Tesla Model Y.
  • Bagasjerommet øker med 148 liter til 600. VW ID.4 tar 543 liter.
  • 74,7 kWt brutto batterikapasitet, 69 kWt netto gir opptil 560 km rekkevidde.
  • 150 kW hurtiglading, forvarming manuelt eller via navigasjon.
  • Forhjulsdrift med 224 hestekrefter eller firehjulsdrift med 380 hestekrefter (43 mer enn i faceliftede bZ4X).
  • 1 500 kg tilhengervekt, 70 kg taklast.
  • Samme oppgraderte førerplass med 14-tommers infotainmentskjerm som faceliftede bZ4X.
  • Kommer våren 2026.
Stort, men skiluke eller 40:20:40-deling mangler

Utseendet er ganske interessant, selv om bZ4X Touring faktisk er høyere enn den vanlige utgaven, fremstår den nesten som en slags krysning av crossover og stasjonsvogn. Årsaken er selvsagt det betydelig utvidede bakpartiet.

Designen fremstår for meg som vellykket og minst like godt proporsjonert som lillebroren – den minner dessuten litt om Subarus Outback-modeller i stilen og har definitivt et mer offroad-aktig preg.

Sammen med det gode firehjulsdriftsystemet som faktisk gir disse bilene fine offroadegenskaper, og kjørefølelse jeg antar er like god som i bZen vi allerede kjenner, samt skikkelig stort bagasjerom og bra tilhengervekt, er dette en lovende bil.

Eneste skjær i sjøen er rekkevidden: Batteriet er fortsatt merkbart mindre enn i rivalene. Hadde det vært 10 kWt større, ville grunnene til å velge denne, være enda flere.

Oversikt

Prisene er ikke klare, bilen er fortsatt forholdvis langt unna lansering, men når den kommer neste år, vil Toyotas elbil-utvalg i Norge se slik ut:

  • Urban Cruiser: 4,36 meter lang, 320 liter bagasjerom (estimert), 750 kg tilhengervekt (estimert), to- eller firehjulsdrift, opptil 61 kWt batteri, opptil 400 km rekkevidde, opptil 184 hestekrefter, pris fra: 293 000 kroner.
  • C-HR+: 4,52 meter lang, 416 liter bagasjerom, 1500 kg tilhengervekt, to- eller firehjulsdrift, 77 kWt batteri, opptil 600 km rekkevidde, opptil 343 hestekrefter, pris fra: Foreløpig ikke kjent.
  • bZ4X facelift: 4,69 meter lang, 452 liter bagasjerom, 1500 kg tilhengervekt, to- eller firehjulsdrift, 74,7 kWt batteri, opptil 573 km rekkevidde, opptil 343 hestekrefter, pris fra: Foreløpig ikke kjent.
  • bZ4X Touring: 4,83 meter lang, 600 liter bagasjerom, 1500 kg tilhengervekt, firehjulsdrift, 74,7 kWt batteri, opptil 560 km rekkevidde, opptil 380 hestekrefter, pris fra: Foreløpig ikke kjent.
Bz4X, C-HR+ og Urban Cruiser

Øvrige bilder Toyota bZ4X Touring: