Hjem Nyheter Stilig og kanskje billig: Mazda 6e

Stilig og kanskje billig: Mazda 6e

Rekkevidden når ikke forsidene, men med fantastisk design og god pris kan likevel Mazda 6e lokke mange.

Av David Kordahl Andersen

Uansett hva du mener om det du snart skal lese om denne bilens egenskaper, kan du ikke nekte for at det du egentlig tenker på når du leser denne artikkelen, er hvordan den ser ut.

Det skader selvsagt ikke at Mazda har latt den få sin sedvanlige røde, og særdeles lekre farge. Men selv uten den, kan alle se at denne el-sedanen er merkbart finere å se på enn vi er vant til.

Fronten minner om Cadillacs vellykkede elbilmodeller som dessverre ikke selges i Norge, mens bakenden kombinerer sedan og coupé på en måte vi ikke helt har sett før. Linjene og lyktene i bakenden setter prikken over i-en – dette er det vanskelig å ikke få litt lyst på.

Innsiden er ikke mindre attraktiv, på den ene siden ser det meget velbygget ut, utført i fine materialer. Og på den andre er det tatt i både på skjermer og detaljer.

Ikke all info er foreløpig sluppet, men infotainment-flaten måler 14,6 tommer, mens førerdisplayet er på 10,2. En interessant detalj er snømodus på skjermen: Når alt er hvitt ute, endres bokstavfargen for å sikre lesbarhet i skarpt lys.

Et 50-tommers head-up display, plasserer nødvendig informasjon midt i veien foran deg. Og den kommer med et påkostet lydanlegg.

To batteri-størrelser

Mazda 6e kommer foreløpig kun med bakhjulsdrift, men på batteri og drivlinje har du to valg:

  • 68,8 kWt med 479 km rekkevidde, 200 kW hurtiglading (22 min fra 10 til 80%) og 258 hestekrefter.
  • 80 kWt med 552 km rekkevidde, 80 kW hurtiglading (45 min fra 10 til 80%) og 244 hestekrefter.

Forbruket skal ligge på rundt 1,6 kWt pr mil, mens akselerasjonen fra 0-100 km/t skal ta 7,6 sekunder med det lille batteriet og 7,8 med det store.

Mazda 6e er nesten 5 meter lang, men bagasjerommet tar bare 330 liter. Heldigvis har den en stor frunk på 70, men dette er litt snaut med tanke på bilens lengde. Baksetet skal imidlertid ha god plass.

Lages i Kina = billig?

Prisene er ikke klare, de kommer i forkant av lanseringen i Norge på sensommeren.

Men denne bilen lages i Kina, og en kombinasjon av to ting, kan gjøre den billig i Norge.

Mazda trenger å selge så mange elbiler i Europa de bare klarer, for å komme nærmest mulig utslippsgrensen på 93,6 gram i gjennomsnitt som gjelder i EU fra og med i år.

I seg selv grunn til å selge bilen billig i Norge – hvor det er «lett å selge elbiler».

En annen faktor kan i tillegg påvirker prisen positivt for oss: Siden den lages i Kina, kan den få straffetoll i EU. Men ikke i Norge.

Når vi vet at den selges fra ca 220 000 kroner i Kina, og vi kan anta at det er ekstremt viktig for Mazda å selge mye av den i Norge, ligger mye til rette for svært god pris.

Som den kanskje også trenger, siden verken rekkevidden eller mangel på firehjulsdrift gjør ting enkelt.

Tesla Model 3 starter på 355 000 kroner – hva om Mazda kan gå enda lavere? Dette blir spennende.