Skoda inntar kjente farvann med nye Elroq: Familie-SUVen byr på god plass for lite penger. Men hvor mye skal ekstra rekkevidde koste?
Av David Kordahl Andersen
Lag bilen litt større, samtidig som du tar litt mindre betalt, har vært Skodas suksess-oppskrift gjennom flere tiår.
Det prinsippet ble brutt med Enyaq, introdusert i 2021. Den er riktignok litt større enn konsern-broren Volkswagen ID.4, men ikke billigere. Og dessuten, og dette var jo ganske rart: Den er mer forseggjort og finere på innsiden.
Nå er imidlertid Skoda klare med en ny elektrisk SUV, og med den er det åpenbart at det gamle prinsippet igjen skal gjelde.
Elroq, heter nyheten, det er igjen snakk om en elektrisk familie-SUV. Plattformen den er bygget på, og akselavstanden, er den samme som i Enyaq, men bilen er med sine 4,49 meter, 16,9 cm kortere enn storebroren.
Det betyr at Elroq går rett inn i Europas mest populære segment, nemlig kompakt-SUV-klassen.
Til nå har utvalget vært begrenset – de fleste har i likhet med Skoda valgt å starte sine respektive elbil-satsinger med litt større SUVer. Men de er på gang, og denne bilens største konkurrent ut fra startgropa, er nye Ford Explorer.
Ulempen er selvsagt litt mindre plass, mens fordelen er mer levelig pris. Hele konseptet med kompakt-SUVen, er at en vanlig familie på budsjett, skal kunne klare seg med noe sånt.
Ekstra plass
For Elroqs del, ser det ekstra lyst ut. Den har nemlig på typisk Skoda-vis bedre plass en bilene som til nå har dominert dette segmentet i Europa (for eksempel Nissan Qashqai og Toyota C-HR).
Faktisk tar bagasjerommet hele 470 liter, litt bedre enn nettopp Qashqai. Når den store akselavstanden i tillegg leverer svært god plass i baksetet, ser dette lovende ut.
Forresten er det plass til hele 1 580 liter om baksetet legges ned, og så er bagasjerommet fyllt av smarte løsninger som hyller på siden, flyttbare stoppere som holder løse gjenstander på plass, kroker, og en hattehylle som kan brukes som etasje-skille.
Andre kjente Skoda-triks som paraply i døra, masse, fleksibel oppbevaringsplass på innsiden og så videre, er selvsagt også til stede.
Billig, men kort rekkevidde
Den første utgaven av Elroq heter 50 og har ganske beskjedent batteri på 52 kWt. Det gir rekkevidde for denne bakhjulsdrevne utgaven med 170 hestekrefter på 375 km.
Akselerasjonen er til tross for den beskjedne effekten fin, den fikser 0-100 km/t på 9 sekunder. Egenvekt under 2 tonn hjelper nok litt der.
Bilen koster bare 299 900 kroner, så selv om rekkevidden er beskjeden, er dette noe nytt. Det har ikke vært mulig å få en så romslig bil fra et kjent merke til dette tidligere.
Riktignok må du nok regne med å legge på et par utstyrspakker og kjøpe til varmepumpe, men den holder seg likevel under 350 000 kroner. Da er faktisk utstyr som varme i ratt og baksete, ladeplate, selvkjøring, 3 klimasoner, varme i frontruten og den store infotainmentskjermen på 13 tommer inkludert.
Tilhengervekten er på 1 000 kg, og du kan hurtiglade med 145 kW effekt. Som er ok – batteriet er jo ikke så stort.
To større batterier og firehjulsdrift
Snart kommer det også mer, men vi må vente litt før prisene er klare.
To batteri-størrelser til er på vei, den ene skal kombineres med bakhjulsdrift, 204 hestekrefter, 59 kWt og rekkevidde over 400 km. Den heter 60.
Her vil en del av utstyret du betaler ekstra for på 50, være standard. Prisene er klare senere i høst, så snart typegodkjenning er ferdig.
Den neste får 77 kWt-batteriet vi kjenner fra andre modeller, og heter 85 med bakhjulsdrift eller 85x med firehjulsdrift.
Den bakhjulsdrevne utgaven har lengst rekkevidde i programmet, den kan kjøre 560 km og har 286 hestekrefter.
Bilen du vil ha, er imidlertid 85x med ytterligere 16 hestekrefter, firehjulsdrift og 550 hestekrefter.
Begge 85-utgavene kan trekke 1 200 kg tilhenger, og hurtiglades med 175 kW effekt. Du må vente til midten av 2025 for å få x-versjonen.
Ny men kjent design
Av andre nyheter Elroq bringer til bords, er Skodas kommende designspråk «Modern Solid». Mest sentralt der er fronten, som Skoda kaller Tech-Deck Face.
Resten føles veldig kjent, men det er ingen uting: Enyaq ser bra ut, og det gjør også Elroq.
På innsiden er det også enkelt å se slektskapet til Enyaq, så ingen store forandringer på utseendet der heller, men merk deg at Skodas nye logo både har inntatt rattet og panseret.
Og når vi er på ratt: Skoda har beholdt de fine rullehjulene sine, fremfor å innføre berøringsfølsomme knapper. Det er lett å like.
Utenom det, preges interiøret som hos de fleste nye biler av at alt styres via midtskjermen – også klima-anlegget. Kanskje ikke heller særlig bra, er at den berøringsfølsomme rennen under skjermen styrer volumet også på denne bilen.
Miljøaspektet er som seg hør og bør også representert, blant annet via utstrakt gjenbruk i produksjonen av interiørmaterialene.
Kan bli tøff for konkurrentene
Mye avhenger av hva Skoda kommer til å ta betalt for utgavene med større batteri, men holder de seg i skinnet, kommer Elroq til å bli en tøff nøtt for rivalene.
Kia legger klassekameraten Niro på hylla i påvente av kommende EV3, men selv om den er betydelig mindre enn Elroq, er den merkbart dyrere. Men EV3s minste batteri er større enn Skodas, og gir 436 km rekkevidde.
Volvo EX30 er veldig mye mindre enn Elroq og ikke noe billigere, mens Ford Explorer snart kommer med mindre batteri – likevel med startpris 100 000 kroner over Skodaen.
Hyundai Kona med god rekkevidde til under 400 000 kroner, er nok sammen med Renault Scenic, Elroqens største konkurrenter om du jakter en god deal, så nå gjenstår det å se hva prisen blir med større batteri.
I mellomtiden er det ikke sikkert du trenger mega-rekkevidde, og da burde Elroq 50 stå på toppen av listen. I alle fall om den er like fin å kjøre, som den er interessant på papiret.
Flere bilder: