Hjem Tester Elbil: Stor Autobest-test – Audi imponerer, Tesla skuffer

Elbil: Stor Autobest-test – Audi imponerer, Tesla skuffer

Ecobest Challenge er den store elbiltesten fra Autobest. Resultatene fra 2024-utgaven med 13 biler på startstreken, er klare.

Av David Kordahl Andersen

Autobest er en europeisk organisasjon som kårer Årets Bilkjøp i Europa, tildeler utmerkelser i en rekke andre kategorier innen bilbransjen, og gjennomfører prosjekter som denne elbiltesten.

Juryen består av medlemmer fra 30 land, og ble opprettet i 2002. Undertegnede er norsk jurymedlem, og styremedlem i Ecobest Challenge-prosjektet – første gang gjennomført i 2018.

Juryen ønsker å sette en standard for testing av elbiler som gir forbrukere enkel og tydelig informasjon om hva som kan ventes av rekkevidde og lading under vanlig, europeisk bruk.

Testmetoden er beskrevet under, prosessen gjennomføres i sin helhet av uavhengige biljournalister og testingeniører. Bilprodusentene har mulighet til å være til stede og om ønskelig informere og besvare spørsmål.

Slik testes det

Testen gjennomføres i juni hvert år, og kjøres utenfor Milano i Italia. Førerne er jurymedlemmer i Autobest fra ulike land, og testen skjer i samarbeid med det italienske bilmagasinet/nettsiden Quattroroute, som bidrar med fasiliteter, testingeniører, logistikk og analyser. Testmetoden overses og er godkjent av Bureau Veritas.

Alle bilene testes samtidig, det kjøres to ruter/loops med start og stopp samme sted. Rutene er på henholdsvis 135 og 113 km, hvorav den andre kjøres om igjen så mange ganger som mulig for hver enkelt testbil.

Ruten på 135 km består av 58% landeveiskjøring, 27% extraurban (motorvei med ulike hastighetsgrenser) og 15% bykjøring. Tallene for ruten på 113 km, er henholdsvis 63%, 30% og 7%. Fordelingen gjenspeiler normalt, gjennomsnittlig europeisk kjøremønster.

Når testbilene ikke har tilstrekkelig gjenværende rekkevidde, kjøres de til fremdriften stopper på Quattroroutes testanlegg i Vairano. Anlegget har racingbane, highspeed-stripe og en rekke interne veier med ulike dekker (asfalt av ulik kvalitet, betong osv). Kjøremønsteret inne på testanlegget tilsvarer normal blandet kjøring som i de lengre rutene.

Førerbytte gjennomføres med frekvens på 20 til 30 minutter gjennom hele testen for å sikre seg mot avvik grunnet kjørestil.

Hastighetsgrenser og trafikkregler følges, det kjøres ledebiler (som ikke deltar i testen), med tre og tre testbiler bak seg. Dette for å sikre korrekt tempo og eliminere risiko for feilnavigering.

Det kjøres over tre dager. Altså er tre «kaldstarter» inkludert i resultatene.

Dataloggere er koblet til bilenes styringssystem. Innsamlet informasjon fra hele prosessen analyseres i ukene etter testen. Dette gjøres i hovedsak for å avdekke eventuelle avvik. For eksempel førerfeil, problemer eller avvik fra bilens side og lignende. Dette er også en del av testen som er nødvendig for å opprettholde Veritas-godkjenningen.

Bilene

Dette er resultatene – se helt nederst i artikkelen for våre kommentarer.

Sveip til siden for å se resultatlistene fra rekkevidde, lading, effektivitet med mer.

 

Kommentarer:

  • Testen ble avholdt i juni 2024, oppholdsvær og ca 30 grader utetemperatur.
  • Nytt av året er at pris for innstegsversjonen av deltakende bil ikke kan overstige 65 000 Euro før nasjonale skatter og avgifter.
  • Bilene som testes er nye/faceliftede modeller som ikke er testet her før. Enkelte merker ønsker ikke å stille, mens andre trekker seg i siste liten med ulike årsaker oppgitt som bakgrunn.
  • Klima-anlegg innstilt på 21 grader og auto
  • Normal kjøremodus utenfor by, B/regenerering på i by.
  • Fartsgrensene i Italia er høyere enn i Norge, både i by, på landevei og på motorvei.
  • Hyppig forekomst av rundkjøringer på landevei, i kombinasjon med høy fartsgrense, er energikrevende sammenlignet med norsk landevei.
  • Audi Q4 e-tron oppnår nesten 99% av oppgitt rekkevidde, det beste resultatet i testens historie.
  • Kia EV9 kan lade på 100 km rekkevidde på bare 7 minutter, men Volkswagen ID.7, Audi Q4 e-tron og BMW i5 har også svært gode ytelser på hurtiglading.
  • Småbilenes utvikling er god, både Opel Corsa og Mini Cooper viser hvor effektivt det er med mindre og lettere biler.
  • Bilene går stadig kortere etter at displayet viser 0% batteri for hvert år som går.
  • Honda e:Ny1 har lavest ladetap.