Hjem Nyheter Nye Audi A4 er A5

Nye Audi A4 er A5

Audi bytter navn på A4: Nå heter den A5 og sitter på helt ny plattform. Hit kommer den imidlertid ikke.

Av David Kordahl Andersen

30 år etter at Audi lot 80- og 90-modellene erstattes av A4, skifter BMW 3-serie-konkurrenten navn på nytt.

Denne gangen hopper den bare opp et hakk, og tar A5-navnet. Tidligere brukt til 2- og 4-dørs coupé-utgaver av A4.

Årsaken er at Audi fra nå av kommer til å reservere partalls-modellene til elbiler. Oddetall, betyr bensin eller diesel.

Ny plattform

Nye Audi Q6, som vi testet for første gang nylig (les om den her), er sammen med Porsche Macan første bil ut på den nye PPE-plattformen (Premium Platform Electric).

Parallelt med den, er det utviklet en ny plattform også for fossilbiler, den heter PPC. Bokstavene står for Premium Platform Combustion.

Audi sier hjuloppheng, fjærer, dempere, styring og alt som hører til, er ytterligere forfinet basert på selskapets etter hvert omfattende erfaring med å utvikle biler i dette segmentet.

2- og 4-dørs coupé-utgaver utgår, du kan nå velge mellom sedan eller stasjonsvogn. Det skal imidlertid nevnes at sedanen blander inn coupé-linjer mye mer enn før, så den dekker sikkert deler av behovet. Særlig siden den kommer med kombi bakluke.

En av de store nyhetene PPC bringer med seg til denne modellen, er betydelig lengre akselavstand. Det kombineres med at alt er skikkelig lavbygd – dette skal være bilen for deg som absolutt ikke vil ha SUV – snarere tvert imot.

Hva designen gjelder, er det verdt å merke seg at Audi finsliper sitt tradisjonelle utseende ytterligere med nye A5. Begge utgavene er så Audi i uttrykket, de kan få blitt.

Tech fra Q6

Flere detaljer følger naturligvis på fra nye Q6, for eksempel finner du også her de digitale OLED-lysene bak. De har 60 segmenter i hvert OLED-panel og blir dermed et slags display som kan endres etter ønske eller behov.

En imponerende lys-hilsen ved låsing, utloves også.

På innsiden minner dette om Q6 – ikke så rart, skjermsystemet er det samme. Nærmere bestemt MMI panoramic display med buet OLED-skjerm.

Flaten består av 11,9-tommers virtual cockpit rett foran deg, og 14,5-tommers MMI berøringsfølsom skjerm i midten til infotainment.

Passasjeren for også sin egen skjerm, den er på 10,9 tommer. I tillegg er head-up displayet betydelig oppgradert med nye funksjoner.

Kvalitetsfølelsen skal være som man er vant til fra Audi, de kaller stilen interiøret er utformet i, «Material Driven Design». Det sier jo sitt.

Mildhybrider

Foreløpig er det ikke presentert ladbare utgaver av nye A5, men det ryktes at de kommer, og at rekkevidden vil ligge på ca 100 km.

48V mildhybridsystem er imidlertid på plass. Det skal i hovedsak gjøre det mulig å skru av motoren så ofte som mulig, idet bilens kontrollorganer driftes elektrisk og ikke direkte av motoren.

Batteriet lades ved bremsing som på en elbil, og så kan motor-generatoren også levere noen ekstra hestekrefter til fremdriften (24). Det skal dessuten være mulig å kjøre bilen bare på strøm, om enn veldig kort. Det er uvanlig til mildhybrid å være.

A5 kommer fra starten av med to bensinmotorer og én diesel.

Alle er 2-litere, det hentes ut 150 eller 204 hestekrefter av bensinmotoren, og 204 av dieselen. De to 204-hesterne kommer om ønskelig med quattro ultra (frakoblingsbart firehjulsdriftsystem).

I tillegg får du denne bilen i S5-utgave, hvor den har en 3-liters bensin V6 på 367 hestekrefter.

Alle variantene leveres med S-Tronic dobbeltclutch automatgir.

Ikke til Norge

Skulle du få lyst på nye Audi A5, kan du glemme det, denne bilen kommer ikke til å importeres hit.

I Tyskland har den imidlertid en startpris på rundt 530 000 kroner, om du skulle få lyst til å importere et eksemplar.

Det som imidlertid kan skje, er at en kommende RS5, kanskje vil komme hit. Men det forutsetter for det første at Audi faktisk kommer med en sånn bil, og at den norske importøren beholder dagens politikk med å importere RS-biler selv om de ikke er elektriske.

Galleri: