Mercedes G 63 får ikke være i fred lenger: Land Rover Defender Octa har monster-V8 og kjøreegenskaper som matcher.
Av David Kordahl Andersen
Å montere en veldig sint V8 i en ekstrem offroader, er egentlig helt på trynet. Kanskje er det nettopp derfor alle elsker konseptet.
Mercedes klarer knapt å produsere nok av sin G 63-modell, til tross for at den er like dyr som en sentrums-leilighet.
Så hvorfor la dem holde på alene? Land Rover har tross alt en like legendarisk modell i sin Defender.
Maks hestekrefter
Og nå har det altså skjedd: En skikkelig hotrod-utgave er endelig klar.
Ikke at det har manglet muligheter så langt, sånn egentlig. Det finnes allerede en Defender med V8, nærmere bestemt med den gamle 5-literen med kompressor og 525 hestekrefter.
For denne nye Octa-utgaven, som for øvrig bare skal produseres i 1075 eksemplarer, holdt imidlertid ikke det.
Her har Land Rover hentet frem en helt annen motor, nemlig BMWs 4,4-liters turbo-V8.
Og ikke bare det – de har hentet ut hele 635 hestekrefter og 750 Nm fra den. Det er faktisk det samme som BMW selv tok ut – i den spinnville CS-versjonen av M5.
Dermed trenger Defender Octa bare 4 sekunder fra 0-100 km/t. Ikke så rent lite imponerende fra en stor SUV (den kommer bare i 110-utgave) med egenvekt på 2 510 kg. Det er dessuten 0,4 sekunder raskere enn nye G63.
Avansert chassis
Langt mer enn monstermotor, skjuler seg imidlertid under skallet på denne bilen.
Den er både høyere og bredere, og får det nye 6D Dynamics hjulopphenget fra Range Rover Sport SV. I tillegg til luft.
Partytrikset er adaptive, hydrauliske dempere. De er samkjørt mellom foran/bak, og til hver side, på en måte som eliminerer behovet for stab-stag eller andre tiltak for å kontrollere karosseriet.
Dette er samme demperteknologi som Porsche har begynt å benytte, og det hotteste på chassis-tech for tiden.
Poenget er ekstreme egenskaper både på og av veien. For dette er en Land Rover, så den skal ikke bare gå som et skudd langs en asfaltert vei. Eller på en racingbane.
Faktisk er Octa den mest ekstreme Defenderen så langt – også i terrenget.
Nye fangere gir økt angrepsvinkel i begge ender (40 grader foran og 42 bak). Bakkeklaringen øker med 2,9 cm til hele 31,9.
Videre øker vadedybden med 10 cm. Det betyr at denne bilen kan kjøres i 1 meter dypt vann. Det er helt kokko.
Samtidig som dette skjer, øker hjul-artikulasjonen merkbart, så å stå fast, skal litt til.
For å håndtere de forbedrede egenskapene, er det montert inn kraftigere bærearmer i hjulopphenget og tykkere beskytelsesplater under.
Rask også i terrenget
Raskere styring tar også plass, for enklere å håndtere bilen under banekjøring.
På kjøreprogram-siden er det nyheter – et Octa-mode gir launch control på løst underlag og andre utvidede offroad-funksjoner.
Egne All-Terrain-dekk er utviklet sammen med Goodyear, og montert på 20-tommers felgene. Som i seg selv bør nevnes: Dette er de tøffeste felgene jeg har sett på lenge.
Ønsker du å oppnå topphastighet på 249 km/t, må du velge 22-tommers felger med mindre ekstreme offroad-dekk.
Brembo bremser med 400 mm skiver skal få ned hastigheten effektivt, mens mer åpen grill også hjelper deg med å identifisere Octa-modellen.
På innsiden finner du helt nye sportsseter med integrert nakkestøtte. De vil snart bli å finne i andre nye sportslige Land Rover modeller også. Paneler og overflater er kledd i nye og røffe materialer.
Land Rover Defender Octa har offisiell premiere under Goodwood Festival of Speed nå i juli. Norske priser er ikke klare, men den starter på rundt 2 millioner kroner i Storbritannia. Med utslipp på 294 gram Co2 pr km, blir noen avgiftskroner på toppen.