Hjem Nyheter Porsche 911 facelift med T-Hybrid

Porsche 911 facelift med T-Hybrid

Den første store oppdateringen for 992-generasjonen av Porsche 911, frontes av GTS-utgaven med T-Hybrid som kutter utslippene og øker ytelsene.

Av David Kordahl Andersen

992.2-generasjonen, som de fleste nok kommer til å kalle denne faceliften, kommer mest merkbart i GTS-utgaven, men gjelder også vanlige 911 Carrera. Det er disse to som er tilgjengelig først.

Og for å gå rett på den store nyheten, er den definitivt hybrid-systemet som monteres inn på nye 911 Carrera GTS T-Hybrid.

T-Hybrid

3-literen erstattes av det Porsche kaller en nyutviklet motor, den har både større slaglengde og boring, sånn at volumet økes til 3,6 liter. Alene yter bensinmotoren 485 hestekrefter (5 opp mot utgående GTS) og 570 Nm.

Bilen er utrustet med to elektriske motorer. Den ene er plassert mellom kompressor- og turbinhjulet inne i turboene, og sørger for umiddelbart ladetrykk ved behov. Det kule er at den også er en generator som kan gi opp til 15 hestekrefter effekt tilbake til hybridbatteriet i bilen.

Den andre elmotoren er større, og plassert inne i en forsterket utgave av PDK-kassen (automatkassen med dobbelt-clutch). Denne yter 55 hestekrefter og 150 Nm.

Begge motorene er knyttet til en høyvoltsbatteri på 1,9 kWt som ikke er større eller tyngre enn et konvensjonelt 12-Volts batteri. Hybridsystemet kjører 400V spenning, og så er 12V-batteriet erstattet med ett i lettvekt for å kompensere for nye komponenter i drivlinjen.

Flere funksjoner som AC-kompressoren, driftes nå av høyspennings-systemet, sånn at plass i motorrommet spares – samtidig som effektiviteten for bensinmotoren øker.

Til sammen oppnås systemeffekt på 541 hestekrefter og 610 Nm. 0-100 km/t tar 3 sekunder blank, og topphastigheten er 312 km/t. Bilen er 50 kg tyngre enn tidligere.

Også motoren i vanlige 911 Carrera oppdateres, men motorvolumet holdes her på 3 liter. Den arver imidlertid turboene fra forrige GTS og intercoolerne fra Turbo, og oppnår derfor 394 hestekrefter og 450 Nm.

Dermed er den 0,1 sekund raskere til 100 km/t, som nås på 4,1 alternativt 3,9 sekunder med Sport Chrono-pakke.

Utvendig

På chassis-siden får 911 GTS firehjulsstyring som standard, og PDCC (aktive stabstag), driftes av 400V-systemet. Det gjør det raskere og mer presist.

Over på hvordan dette ser ut, finnes det 7 nye felgdesign i 19/20-tommer eller 20/21. Blant dem er felger med carbon-blader for redusert vekt og optimalisert aero.

Alle versjoner får nye fangere i begge ender, men GTS-utgavene er foreløpig de mest iøyenfallende, med sine fem stående spiler på hver side. Fronten har aktive luftinntak som tilpasses etter kjøle- og aerodynamiske behov – blant annet disse spilene.

Frontlysene oppdateres om ønskelig med HD Matrix LED, som har 32 000 lyspunkter. Bak får du redesignet lysstripe og Porsche-navn i større fokus, ny grill og eksos-stusser integrert i diffuseren.

Interiør

På innsiden forsvinner baksetet fra standard-utstyrslisten, men du kan få din 911 Coupé som 2+2 uten ekstra kostnad om du vil.

For første gang i 911 erstattes vrideren som starter bilen med en vanlig knapp, den befinner seg selvsagt til venstre for rattet.

Og så blir instrumentskjermen rett foran deg helt digital. Displayet måler 12,6 tommer og kan settes opp etter eget ønske. Syv ulike visningsstiler er tilgjengelig, inkludert en som heter Classic og som imiterer de eldre generasjonenes fem analoge klokker.

I midten forblir skjermen på 10,9 tommer, men Porsche sier de har forenklet innholdet slik at det er mye enklere å nå funksjoner som førerassistentsystemene.

Som i nye Macan, er Apple Carplay integrert på høyere nivå enn i andre biler. Det betyr at du får visninger derfra også i instrumentskjermen rett foran deg.

Norske fra-priser for oppdaterte 911 ser du under, de første Carreraene kommer på sensommeren, mens GTS lander innen utgangen av året.

Galleri:

Norske priser:

911 Carrera  

1 909 404

911 Carrera GTS 2 441 314
911 Carrera Cabriolet 2 108 945
911 Carrera GTS Cabriolet 2 644 088
911 Carrera 4 GTS 2 552 397
911 Targa 4 GTS 2 760 999
911 Carrera 4 GTS Cabriolet 2 750 320