Hjem Nyheter Har alt: Jeep Wagoneer S

Har alt: Jeep Wagoneer S

Wagoneer er tilbake – denne gangen er den store Jeepen elektrisk, og ser ut til å by på alt du kan ønske deg.

Av David Kordahl Andersen

Du som kjenner igjen navnet, ser sikkert for deg den ultrakule 60-, 70- og 80-talls-SUVen fra Jeep. Gjerne med treimitasjon langs sidene.

Wagoneer ble nemlig presentert i 1963, og var verdens første luksus-SUV – 7 år tidligere ute enn Range Rover.

De senere årene har Wagoneer-navnet også vært i bruk – da i monster-SUVen med bokstaven L bak – en ren Chevrolet Suburban-konkurrent.

Riktig størrelse

Denne gangen er imidlertid L byttet ut med S bak Wagoneer, og bilen er helt ny – fra plattform og drivlinje til karosseri og interiør.

Dette er den første bilen ut på STLA Large-plattformen, den nye elektriske arkitekturen fra Stellantis.

Wagoneer S måler 4,9 meter på lengden og er dermed akkurat like stor som en Audi Q8 e-tron.

Størrelsen har vist seg å passe norske familier med et par kroner ekstra i lommeboken midt i blinken: Stor nok til å få plass til all bagasjen og levere glimrende baksetekomfort, men heller ikke upraktisk der det er trangt.

Så slår også Jeepen kraftig til på bagasjeplass, den skal ta hele 866 liter. Vel og merke er det et amerikanske tall.

Foreløpig er det nemlig de amerikanske utgavene av Wagoneer S som er vist, og der kan bagasjevolum måles på andre måter enn hos oss.

Bedre i Europa

Bilen er den samme uavhengig om det er amerikansk eller europeisk versjon, så det du ser på bildene er det du får.

Samtidig påvirkes drivlinjen, for bilen som er vist, har 400V system, 100 kWt batteri og rekkevidde på ca 480 km i henhold til den amerikanske målemetoden.

Som er fint nok, den skal for eksempel kunne lades fra 5 til 80 prosent på under en halvtime.

Men når denne bilen lander i Europa om noen måneder, har den faktisk enda større batteri, og ikke minst 800V system.

Hva det vil gi oss av tall er foreløpig ukjent, men her burde vi altså lukte på nærmere 600 km WLTP-rekkevidde og lynrask lading.

Med 600 hestekrefter skal bilen dessuten klare 0-100 km/t på bare 3,5 sekunder, som betyr at den er raskere enn Tesla Modell Y Performance. Porsche Macan Turbo derimot, er 0,2 sekunder raskere.

Terreng og luksus

Wagoneer S skal ikke overraskende kombinere merkets tradisjonelle verdier, med moderne elbil.

Med CD-verdi på 0,29 er dette den met aerodynamiske SUVen fra Jeep noen gang, men den slår ikke konkurrenter som Mercedes EQE SUV på det.

I terrenget derimot, kan vi vente at dette er en skikkelig råtass. Selec-Terrain kjøreprogramvelgeren lar deg ikke bare skifte mellom sport, komfort eller offroad, men også ulike typer underlag utenfor veien.

Firehjulsdriftssystemet fordeler kontinuerlig kreftene mellom de to motorenhetene med integrerte gir og styringsenheter.

Det er likevel luksusen som dominerer denne doningen, på innsiden finner du påkostede materialer, totalt 45 tommers skjermflate fordelt på fire stykker, og masse utstyr. Blant annet får du lydanlegg fra McIntosh med 19 høyttalere og 1160 Watt.

I den sammenhengen er det verdt å merke seg at de Jeepene vi ser mest av på veiene her i Europa, er mindre og rimeligere modeller som ikke nødvendigvis er særlig premium-fokuserte. Eller legenden Wrangler som er sin helt egne greie.

Wagoneer derimot, tilhører den delen av sortimentet som er påkostet på en helt annen måte, så uten å ha sittet i bilen, er det altså rimelig å anta at dette er noe du kan vurdere fremfor en BMW, Mercedes eller Audi.

Galleri: