Opel Astra blir den første tyske el-stasjonsvognen, når den ankommer mot slutten av året. Nå vet vi også hva den skal koste.
Av David K Andersen
Nye elektriske Astra kommer selvsagt også som vanlig kombi, men vi kan ikke legge skjul på at det er stasjonsvognutgaven som er mest spennende.
For vi har mange el-SUVer å velge blant, men de rimelige er for trange for en familie, og de som er store nok, blir fort dyre.
Nå skal man aldri undervurdere folks ønsker om å kjøre SUV for enhver pris. Men at det er plass til noen romslige elektriske stasjonsvogner til fornuftig pris i det norske markedet, skulle man jo tro.
Du har allerede et alternativ fra MG, Peugeot 308 er et annet. Men Opel Astra blir altså den første fra Tyskland.
Et bagasjerom på 514 liter er helt på linje med hva man kan vente av en fullgod familiebil – tallet gjelder selvsagt oppunder bagasjetrekket. Vil man laste i høyden, og kanskje til og med legge ned baksetene, svelger Astra Sports Tourer 1 553 liter.
Opel sier at måten batteriene er plassert på under bilen, gjør at du ikke behøver å ofre praktiske egenskaper.
Elbiltingene
Bilen er utrustet med den oppgraderte Stellantis-drivlinjen som kommer i en rekke ulike modeller. Det betyr at batterikapasiteten er på 54 kWt brutto, og elmotoren som driver forhjulene leverer 156 hestekrefter.
Den har altså litt større batteri enn nye Opel Corsa som vi testet nylig – les mer om den her.
Rekkevidden er takket være høy effektivitet med forbruk ned mot 1,27 kWt per mil, opp til 418 km.
Hurtiglading skjer med effekt på opp til 100 kW, og det skal være mulig å lade 80 prosent av batterikapasiteten på 30 minutter.
Som vanlig i Opel, er komfort og ergonomi viktig, Astra kommer med AGR-seter og eget klimapanel med fysiske knapper. Det kombineres med doble skjermer på til sammen 20 tommer.
Head-up display, varme i ratt og frontrute, LED Matrix hovedlys og norsk stemmegjenkjenning er andre punkter du antagelig vil sette pris på.
–Introduksjonen av Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er et bevis på hva Opel mener når de snakker om «Greenovation» av mobilitet. Den er en viktig milepæl på veien mot å bli et helelektrisk merke i Europa. Vi tror norske kunder savner en ekte tysk stasjonsvogn i kompaktbilsegmentet, og Astra Sports Tourer Electric vil passe markedet perfekt, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
Dette koster den
Prisen er rett under 400 000 kroner, og Opel kjører kampanje allerede fra start, sånn at du får med ting som LED Matrix, 10-tommers navi-skjerm og ladeplate på kjøpet.
Det er ingen prisforskjell på fem-dørs kombi og stasjonsvogn, så trenger du plassen, er det lite å lure på.
De første bilene ankommer Norge nå, og vil være på plass hos Opels forhandlere i god tid før jul.