Er du på jakt etter bilen som kan alt – uten å stikke seg ut – har du kommet riktig. Men diskré, fossil luksus, koster.
Tekst og foto: David K Andersen
Denne bilen kan selvsagt handle om seg selv. Altså hva denne helt nye generasjonen GLC er for noe, hva den kan, og hvor bra eller dårlig den er på forskjellige ting. Og jeg skal fortelle om det.
Men egentlig handler en fullutstyrt GLC med dieselmotor til 1,2 millioner kroner, om noe helt annet. I alle fall i 2023.
Faktisk, kårer jeg den herved til årets «gamle penger»-bil.
For dette er ikke noe for deg som vil vise verden hvor rik du er. Ikke stikker designen seg ut (selv om bilen ser knallbra ut, den er virkelig fet og dynamisk i uttrykket sammenlignet med den gamle), ei heller lar tilhørere seg nødvendigvis imponere av tekniske opplysninger.
Nei, her kan du stikke deg unna uten å bli oppdaget. Som i gamle dager, da du bestilte din W124 300E 4Matic uten modellbenevnelse på bakluka.
Få visste hvor rå bil du egentlig kjørte. Og få vet hvor kapabel, komplett, komfortabel og luksuriøs denne GLC 220 d-en er heller.
Komplett frihetsfølelse
Det kanskje viktigste punktet som skiller deg fra mengden, selvsagt uten at verden rundt deg oppfatter det, er rekkevidde. En nærmest forbudt luksus i 2023, men som du i kraft av å kjøpe en mellomstor, lett anonym SUV til en ikke ubetydelig penge, selvsagt skal unne deg.
Og som GLCen leverer her! Med oppgitt forbruk på 0,52 liter per mil, som den i realiteten klarer fint, kan du kjøre 1 192 km på en tank.
Trekker du tilhenger er det enda bedre. Ikke bare er GLC perfekt til formålet med tilhengervekt på 2,5 tonn, luftfjæring og firehjulsdrift, den bruker knapt nok drivstoff da heller. Jeg hektet biltrallen på, satt en bil på den, og kjørte. Forbruk? 0,72 liter per mil, som gir 890 km rekkevidde.
Så utnytter du selvsagt ikke dette i hverdagen, men ved siden av å gjøre lange turer og tunge lass til en behagelig opplevelse uten behov for lading, skal ikke frihetsfølelsen undervurderes. Selv de dagene du ikke er i nærheten av å trenge rekkevidde i det hele tatt.
Plass til alt og alle
Vil du ikke dra på en tilhenger, går det selvsagt fint. Det er nok plass inne i bilen. For her er det altså ingen batterier eller elmotorer under gulvet.
Det betyr at bagasjerommet er gigantisk. 620 liter tar den. Skulle lastehøyden være et problem, senker du bare hele bilen på luftfjæringen via en knapp i bagasjerommet. Som jeg allerede har antydet: Dette er en bil med attributter ut over det normale – selv om ingen vet det.
Videre får du komplett komfort i baksetet. Ikke sløsende benplass, bare normalt god. For voksne. Men med god plass til hodet, og komfortabel sittestilling, siden mangelen på batteri i gulvet ikke plasserer det så høyt at du får knærne i skulderhøyde. Fantastisk.
Kvalitet og muligheter på førerplass
Hva luksus- og kvalitetsfølelse angår, får du selvsagt også her, mer enn i mye annet. Der de elektriske EQ-modellene fra Mercedes firer en anelse, kjører GLC ekte vare hele veien.
Dashbord-designen er merkbart bedre enn i EQ uten Hyperscreen, i dette tilfellet belagt med buede trepaneler, og piffet opp av bakgrunnsbelyste, triple luftdyser med design og følelse resten av bilen verdig.
De to skjermflatene gir uante muligheter for oppsett, justering og innstilling av både seg selv og bilen. Det kan ta litt tid å få full oversikt, men når du lærer deg, vil du nyte måten dette er lagt opp på.
Ikke alt er perfekt, de berøringsfølsomme flatene i rattet fungerer som de skal, men vinkelen og plasseringen av de doble spilene er ikke optimal. Jeg savner dessuten volumhjul enten i ratt eller midtkonsoll.
Setene derimot, er det ikke noe å utsette på. De store sitteputene uten særlig sidestøtte er laget for ubegrenset antall timer i full komfort, mens ryggstødet holder deg på plass i svingene uten å skvise.
Sittestillingen er litt mer rett-opp-og-ned enn i enkelte konkurrenter, men bare litt. Som er greit – det hører liksom med hos Mercedes – med sin røffere og rikere SUV-arv, sett opp mot konkurrentene.
Alltid maksimal komfort
Sist men ikke minst, handler dette om komfort og kjøreegenskaper på høyt nivå – uavhengig av underlaget.
Luftfjæring i dette segmentet er ikke vanlig, men gjør din verden til gjenstand for misunnelse. Å sveve langs veien uten å miste bakkekontakten, er selvsagt noe annet enn å erfare hver eneste ujevnhet du møter på.
GLC er tung, men ikke overvektig som en elbil, så hjulbevegelsene er enklere å kontrollere her. Spesielt når du har luft. Dermed kan den også omgjøres fra bare komfortabel, til lett sportslig, men fortsatt komfortabel – ved å velge Sport fremfor Comfort – med flaten nede til venstre under midtskjermen.
Da er den kvikkere i bevegelsene og responderer mer direkte på dine kommandoer. Underholdende å kjøre på svingete veier, blir imidlertid GLC ikke. Men den takler alt du kaster etter den uten å miste fotfestet.
Mercedes sier offroad-egenskapene er utmerkede, blant annet gir et eget kjøremodus for slikt, relevant informasjon om bilen og dens tilstand i terrenget.
Forresten er det et hint av mekanisk tilfredsstillelse å hente fra drivlinjen – om sånt skulle glede deg i samme grad som undertegnede.
2-liters dieselen med 197 hestekrefter byr på voldsomme 440 Nm. Pluss 23 hestekrefter og 200 Nm i boost fra det milde hybridsystemet. Drivlinjen jobber seg diskret og effektivt opp i hastighet via 9-trinns-automaten – det er minst like tilfredsstillende å oppleve nå som før.
Konklusjon
Hadde det ikke vært for at elbil er det som gjelder, ville langt flere lagt merke til nye GLC. Den er nemlig et stort fremskritt i sitt segment, og leverer S-klasse-lignende opplevelser hva komfort, luksus og funksjonalitet gjelder. Bilen er usedvanlig harmonisk, og nærmest perfekt gjennomført i alle ledd. Prisen er høy for en mellomstor SUV med firesylindret diesel, men har du lyst og råd, er tiden inne og bilen klar. GLCens diskrete fremtoning sørger for at få oppfatter at dette faktisk er en diesel – og ikke en elbil.
GLC selges i Norge i denne diesel-utgaven, samt de to ladbare hybridene GLC 300 e og GLC 300 de – begge med 31,2 kWt batteri og elektrisk rekkevidde på henholdsvis 130 og 128 km. De tre modellene har lignende prisbilde. GLC kommer også som Coupé.
Galleri:
Data:
Mercedes GLC 220 d 4Matic | |
Pris fra | 923 625 |
Pris testbil | 1 209 458 |
Drivlinje | 9A 4WD |
Motortype | R4 diesel turbo |
Motorvolum ccm | 1 993 |
HK o/min | 197 3 600 (+23 hk boost) |
Nm o/min | 440 1 800 (+200 Nm boost) |
Sek. 0-100 km/t | 8,0 |
Topphastighet km/t | 219 |
Forbruk blandet l/mil | 0,52 |
Utslipp CO2 g/km | 136 |
Egenvekt kg | 2 000 |
Tilhengervekt kg | 2 500 |
Bagasjerom liter | 620 – 1 680 |
Lengde mm | 4 716 |
Bredde mm | 1 890 |
Høyde mm | 1 640 |
Akselavstand mm | 2 888 |