Hjem Nyheter Elektrisk Fiat med bedre plass: 600e

Elektrisk Fiat med bedre plass: 600e

Synes du Fiat 500 er kul, men for liten: Her er løsningen – 600e beholder stilen men har plass til fem og bagasje.

Av David K Andersen

Fiat har hatt kjempesuksess med 500e, den slo til og med Tesla i fjor og ble Europas mest solgte elbil. I motsetning til forrige generasjon Fiat 500, er dagens utgave en moderne og avansert konstruksjon på dedikert elbilplattform, produsert på ny fabrikk i Torino.

Sånt betaler seg: Best rekkevidde i klassen, kul å se på, kul å kjøre, topp infotainmentsystem og konkurransedyktig pris.

Nå er neste kapittel klart, nemlig storebroren 600e. Selv om det er en crossover og ikke en tradisjonell småbil, går den rett inn i det som i realiteten er dagens B-segment.

Som ikke er noen liten begivenhet, dette er et segment Fiat i gamle dager nærmest dominerte, men som de siste 12-15 årene har glippet for italienerne.

Med det bakteppet er det om ikke overraskende, så verdt å merke seg at suksessoppskriften fra 500 på den tekniske siden, ikke er veien Fiat velger. I stedet for en videreutvikling av 500-arkitekturen, er nye 600 basert på samme plattform som resten av elbilene fra Stellantis.

Her er altså det som befinner seg under skallet, det samme som i Opel, Peugeot, Jeep, Citroën og DS.

Men det er snakk om 54 kWt batteri (brutto) og rekkevidde på rundt 400 km, pluss forhjulsdrift og 156 hestekrefter. Det er bra det, i denne klassen.

Og vi liker definitivt måten flere av Stellantis-bilene kjører på, så jeg håper Fiat-ingeniørene har klart å finne en kombinasjon av morsomme kjøreegenskaper og komfort.

500-temaet moderniseres

Etter så som så suksess med tidligere spinoffs av 500 (500L og 500X) er det på en måte overraskende at man fortsetter i samme gate, men på den annen side ser dette betydelig sprekere ut.

Spesielt fronten er skikkelig skarp i detaljene, og spennende fargevalg gjør sitt. Bare få dager før Fiat viste 600e, gikk de ut med meldingen om at de aldri skal levere biler i fargen grå igjen. Det er kult!

Innvendig er 500e-designen gjenskapt, og virker til å være enda mer rendyrket i sin tydelige og enkle stil. Igjen spiller farger og design en viktig rolle, dette fremstår virkelig som et friskt pust.

Skjermen i midten måler 10,25 tommer og har trådløs tilkobling av Apple Carplay og Android Auto. Bilen kommer også med app og online TomTom-kart.

600e ser for øvrig ut til å være godt utstyrt for segmentet, du får blant annet elektrisk bakluke og massasje i setene.

Den får dessuten godt bagasjerom på 360 liter, og har 15 liters oppbevarings-plass spredt rundt om inne i kupéen. Den samme midtkonsoll-løsningen som i Jeep Avenger med fleksibelt lokk over et stort rom, er på plass.

Fiat 600e er ventet til Norge på nyåret.

Galleri: