Hjem Nyheter Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale

Endelig kan Alfa Romeo vise sin nye kompakt-SUV, Tonale. Kommer som ladbar hybrid med sportslig fokus.

Av David K Andersen

SUVen som går i strupen på konkurrenter som BMW X1 og Volvo XC40, er en etterlengtet nyhet for både Alfa-tilhengere og bilprodusenten selv.

Vi kan være så store fans av sports-sedaner vi bare vil, og at Alfa Romeo har en av de absolutt beste på markedet i Giulia, er det ingen tvil om. Men salgstallene er klare: Det er biler som dette folk vil ha, ikke kule sedaner.

Og når jeg sier endelig, så er det ikke bare på høy tid at Alfa entrer dette segmentet i 2022, de skulle egentlig allerede vært på plass med denne bilen.

Etter at FCA og PSA slo seg sammen og Alfa Romeo fikk ny sjef i form av eks PSA-topp Jean-Philippe Imparato, skal Tonale-prosjektet ifølge ryktene ha stoppet opp på grunn av utilstrekkelig rekkevidde på den ladbare versjonen.

At den biten er ordnet til nå, tyder det meste på. Tonale Q4, som blir toppversjonen og er en ladbar hybrid, skal ha minst 60 km rekkevidde på strøm. Batterikapasiteten er 15,5 kWt. Det er bra for dette segmentet.

Q4-utgaven får 1,3-liters turbo bensin-motor og elmotor på bakakselen. Den har systemeffekt på 275 hestekrefter og skal klare 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Før den, kommer Tonale med 1,5-liters turbomotor og mildt hybrid-system. Her kan det velges mellom 160 eller 130 hestekrefter, og selv om det er et 48V-system, skal bilen kunne kjøre i gang på strøm. Girkassen er en 7-trinns dobbeltclutch-automat.

Det kommer også en dieselversjon med 130 hestekrefter og 6-trinns automat, men om noen av disse, eller det bare er den ladbare hybriden som kommer til Norge, vet vi foreløpig ikke. Ankomst er ventet om et snaut år.

Om kjøreopplevelsen, sier Alfa Romeo at de har siktet mot å sette en ny standard for sportslig følelse for biler i dette segmentet. Tonale har avansert hjuloppheng og skal være utstyrt med svært direkte styring.

Designen følger i storebror Stelvios fotspor, men er betydelig spisset i lyktene både foran og bak – akkurat som på konseptbilen fra 2019. LED Matrix-lys er en del av 3+3-oppsettet for hovedlyset.

På teknologisiden introduserer dessuten Alfa Romeo en verdens-nyhet med Tonale. Dersom eieren selv tillater det, vil alle mulige data fra bilens liv registreres i en fil som ikke lar seg endre. Det vil gi historikk på bilen som er langt grundigere enn hittil sett, som igjen vil kunne øke annenhåndsverdien betydelig. Naturligvis forutsatt at du behandler bilen skikkelig og vedlikeholder som du skal. Dette går altså ikke bare på servicehistorikk, men også hvordan bilen brukes.

Ellers er alt som ventes å være digitalt på en ny modell, digitalt. Instrumenteringen er en skjerm på 12,3 tommer, mens infotainmentsystemets flate måler 10,25. Ved siden av Apple Carplay og Android Auto, har du stemmestyring fra Amazon Alexa. Tonale kan videre oppdateres OTA, og det følger app til bilen.

Alfa Romeo lover også komplett linje aktive sikkerhets- og førerassistanse-systemer av siste slag.