Det dukket opp bilder av nye Kia Sportage allerede i juni, men det er først nå den Europeiske versjonen er offisiell. Med det kommer også flere detaljer.
Av David K Andersen
Ladbar hybrid
Den viktigste av dem, er at bilen blir ladbar. Det kommer ikke som noe sjokk, men nå vet vi i alle fall at Sportage får samme plug-in hybrid-system som storebror Sorento.
Her er det altså snakk om 1,6-liters turbo bensinmotor sammen med elmotor på 91 hestekrefter. Det gir systemeffekt på 265 hester.
Batteripakken er på 13,8 kWt, men hvor langt strømmen rekker er foreløpig ikke oppgitt. Vi kan imidlertid anta et par ting ved å kikke på nye Hyundai Tucson. Den har elektrisk rekkevidde på 62 km, og klarer for øvrig 0-100 km/t på 8,2 sekunder.
Denne ladbare varianten blir for øvrig versjonen som kommer til Norge.
Nye kjøremodus
Bilen er basert på den nye N3-plattformen, og Kia sier at en mer underholdende kjøreopplevelse var ett av tre hovedfokus under utviklingen.
Med på å dra det lasset må vi anta adaptive dempere er, det er første gang Sportage får det.
Også nytt, er et terrengmodus som kan velges, men som deretter automatisk tilpasser seg underlaget, enten det er snø, gjørme eller sand. Det finnes i tillegg en vanlig kjøreprogramvelger hvor du kan plukke mellom Eco, Comfort eller Sport.
Annerledes utseende
Design er det andre av de tre fokusområdene, det er ikke så vanskelig å se. Sportage har faktisk en viss tradisjon å ta vare på her, den tredje generasjonen (det er femte vi ser på her), ble sett på som svært vellykket og egentlig litt av en revolusjon for Kia den gangen den kom.
Like radikal for sin tid er kanskje ikke denne, men samtidig er det liten tvil om at den skiller seg ut. Jeg kikket nærmere på bilen under en bilutstilling i Barcelona nylig, dette ser virkelig bra ut.
Fronten er ultraskarp og inkluderer den klassiske «Tiger-nose»-designen på en helt ny måte. Sammen med den utradisjonelle formen på de store luftinntakene, og den spennende lys-designen, er dette kult.
Frontlysene har forresten LED Matrix-teknologi, sånn at de er fullautomatiske med evne til aktivt å blokke ut andre trafikanter med du beholder fulltlys på ellers.
Langs sidene er også Sportage spennende, den kombinerer bølgete linjer med skarphet på en ny måte.
Bakenden på sin side side, henter tydelig inspirasjon fra EV6, og så er det en morsom detalj at den blanke nedre vinduslinjen tas igjen av en blank øvre linje helt bakerst.
Nye Kia Sportage øker med 3,5 cm på lengden, og 1 på akselavstand. Kia sier imidlertid at plassforholdene er bedre enn før, spesielt i baksetet, hvor den skal være blant de beste i klassen.
Bagasjerommet tar 591 liter, og så tipper jeg tilhengervekten havner på 1 300 til 1 400 kg.
Buet skjerm
Tredje fokusområde er avansert teknologi. Det treffer deg antagelig når du setter deg inn, og ser den buede skjermløsningen over store deler av dashbordet. Her skal det meste være på plass, og Sportage er på nett hele tiden så du kan bruke app på telefonen.
Designen innvendig er helt tydelig fra samme skole som Sorento, men utformingen er samtidig annerledes. Blant annet får Sportage de samme berørings-knappene som EV6.
Lyden leveres av Harman Kardon, og Kia lover den kan nytes i et interiør med bedre materialvalg enn tidligere.
Som vanlig er om dagen, er de aktive sikkerhetssystemene omfattende, og inkluderer flere autobremsfunksjoner, aktiv styring som holder deg på veien, fartsholder som kan følge lovlig hastighet på stedet, og mer.
Det er dessuten gledelig å registrere at også Sportage får det geniale systemet som viser kamerabildet i den digitale instrumenteringen når du skrur på blinklyset. Da har du kontroll på blindsonen når du skifter felt.
Lansering i Norge skjer på nyåret.