Inspirert av LeMans-racerne fra 50-tallet, blir endelig konseptbilen fra Aston Martins 100-års jubileum i 2013 til virkelighet. Bare 88 eksemplarer skal bygges av den ekstreme toseteren.
Av David K Andersen
-Ikke tak, ikke frontrute, stor motor, lav med brede skuldre, overdrevet og følelsesladet design med doble «pukler», og fysisk skille mellom fører og passasjer. Slik oppsummerer Aston Martin Lagondas sjefdesigner Miles Nurnberger monster-roadsteren du ser her.
Det er DBR1, som vant 24-timersløpet i LeMans i 1959 som er hovedinspirasjonen, men den har også trekk fra DB3S fra 53. Det hele ble vist i en konseptbil tilbake i 2013 som het CC100 Speedster.
Siden den gang er det legendariske britiske merket, av mange forbundet med James Bond, godt i gang med «Q by Aston Martin», som er en egen avdeling som bygger helt spesielle modeller – gjerne i henhold til helt spesielle bestillinger.
Det er her V12 Speedster har blitt utviklet det siste året, og skal bygges.
Målet er å kombinere ekstrem design med ekstrem kjøreopplevelse, i en bil laget for merkets mest krevende og entusiastiske kunder.
Elementer fra DBS Superleggera og Vantage ligger til grunn i konstruksjonen, som har Aston Martins nyeste aluminiums-struktur i bunnen. Den avanserte plattformen er utstyrt med doble triangellenker foran og multilink bakhjulsoppheng. Adaptive dempere gir valgene Sport, Sport+ og Track i kjøreprogramvelgeren.
Felgene i smidd aluminium måler 21 tommer og har senterbolt. Bak dem befinner karbon-keramiske bremser seg, skivene måler 410 mm foran og 360 bak.
Karosseriet er i karbonfiber, mens interiøret kombinerer tradisjonelle materialer som håndsydd sal-lær og siste skrik innen karbon-fiber-teknologi. Krom, aluminium og 3D-printet gummi, er også å finne på innsiden.
Istedet for hanskerom leveres bilen med en skinn-bag som kan tas ut, og det er ekstra bagasjeplass under «puklene» bak.
Under det store panseret hviler en 5,2-liters V12 med to turboer. Den er plassert så langt bak at den klassifiseres som front-midt-montert. Effekten er på 700 hestekrefter og momentet på 753 Nm.
Via velkjent 8-trinns ZF-automat settes kreftene i bakken, sånn at V12 Speedster klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder.
Topphastigheten er på 300 km/t, vi antar det da blåser relativt frisk i den åpne kupéen uten frontrute.
Skulle du ha interesse av å sikre deg et av de 88 eksemplarene, er prisen satt til rett under 10 millioner norske kroner. Før avgifter. De første kundene vil etter planen få levert bilene sine i starten av 2021.