Tesla klarte akkurat ikke å slå Volkswagen, men ble likevel historiske. 2019 så dessuten elbilene øke, bensin og ladbar hybrid falle, og diesel holde uventet stand.
Av David K Andersen
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er klare med tallene for nyregistrerte biler i 2019 i Norge. Markedet totalt, gikk ned med 3,8 % til 142 381 biler.
Etter knallhard kamp om tittelen mest solgte bilmerke, var det til slutt Volkswagen som gikk av med seieren. De leverte 18 949 biler, og slo dermed Tesla. Men bare med fattige 151 eksemplarer. VW ble med det største bilmerke for tiende året på rad.
De elektriske amerikanerne kontret imidlertid med hele 15 683 registrerte Model 3. Som ikke bare gjorde den til landets desidert mest solgte bilmodell, men også den tredje mest solgte modellen i løpet av et år noen gang. Bare slått av Bobla i 1969 og Golf i 2015.
På listen over bilmerker med mest registreringer, fulgte Toyota på tredjeplass, BMW på fjerde og Volvo på femte.
Snakker vi bilmodell, tok Golf andreplassen med 10 025 biler. Deretter finner vi Nissan Leaf, Audi e-Tron og Mitsubishi Outlander i topp 5.
Å kikke på fordelingen basert på drivlinje, er minst like spennende som merker og modeller. Ikke uventet økte salget av elbiler mot fjoråret, og endte på 60 316. Det er en økning på 30,9 % sammenlignet med året før, og betyr at 42,4 % av alle nye biler solgt i Norge i 2019, var elektriske.
For rene bensinbiler, er tallene helt motsatte. Nedgang på 31,4 %, samtidig som dieselbilene bare falt med 13,1, betyr både at den verste dieselskrekken kanskje har lagt seg, og at mange i fjor valgte småbiler med batteri fremfor bensinmotor.
De ladbare hybridene tapte også stort i fjor – ned 27,3 %. Årsaken til det, er antagelig en kombinasjon av midlertidig opphold i salget for flere viktige modeller, og at en ny generasjon plug-in hybrider, med langt bedre rekkevidde, er rett rundt hjørnet. Vent betydelig økning i 2020.
Fullhybridene, økte imidlertid med 7,5 % i 2019. Her er Toyota den suverene aktøren, og helt ny utgave av RAV4, drar betydelig. Den ble sjette mest registrerte modell med 4 977. Toyota leverer også mange Yaris, C-HR og Corolla.
Omtrent halvparten av alle bilene ble for øvrig levert med firehjulsdrift. Æren for det, går igjen til Tesla Model 3, men også til Audi som leverte utrolige 5 377 e-Tron. Det sørget for øvrig for en økning for Audi som merke på hele 53,6 %.
Blant de 20 største merkene, var det Jaguar som økte mest i 2019 – hele 139,9 % opp mot året før. Størst nedgang, hadde Nissan og Mercedes, med henholdsvis 46,7 og 46,1 %. Med det sagt, er fortsatt Nissan Norges sjette mest solgte bilmerke, og Mercedes vil med svært stor sannsynlighet komme kanonsterkt tilbake i år med mange leveringer av EQC og ikke minst en hel armada ladbare hybrider.
Hva skjer i 2020? Enda mer elbil og ekstremt comeback for ladbare hybrider, tror vi.