Tiden er inne for midtlivsoppdatering av Toyota C-HR. Med den, lander 184-hesters hybriden fra Corolla også i den populære crossoveren, og endelig får merket Apple Carplay og Android Auto.

Av David K Andersen

C-HR har vært en stor suksess for Toyota, og selv godt ute i sitt tredje salgsår, figurerer den fortsatt på topp 20-listen i Norge med nesten 2 000 registrerte biler så langt i år.

LES TEST AV C-HR HER!

Nå er det imidlertid snart klart for facelift, som bringer med seg et par interessante nyheter.

Ved siden av at den eksisterende hybride drivlinjen med base i en 1,8-liters motor effektiviseres for lavere forbruk og utslipp, introduseres et kraftigere alternativ.

Det er såklart snakk om samme 2-liters hybrid som vi nylig stiftet bekjentskap med i nye Corolla (les test i denne linken).

Uten at vi har kjørt C-HR med denne nye drivlinjen foreløpig, kan vi temmelig forbeholdsløst anta at det vil gjøre den kompakte crossoveren betydelig kjappere og mer kjøreglad enn den har vært til nå.

Det er i alle fall tilfelle for Corollas del, som med 122-hesteren er tilstrekkelig rask, mens den er nede på rundt 8 sekunder i 0-100-sprinten med den store. De fleste biler føles bedre med et aldri så lite kraftoverskudd, og det kommer nå da også til C-HR.

En annen nokså stor greie er at C-HR blir en av de første Toyotaene med Apple Carplay og Android Auto. Uten at det er offisielt, har vi de siste årene fått en forståelse av at Toyota har vært litt redde for å slippe disse gigantene til i bilene sine, rett og slett fordi det er viktig for merket å sikre kundene 100% med tanke på datasikkerhet og den slags. Uten en tredjepart inne i pakken, har man vært istand til å kontrollere alt bedre.

Samtidig er det ikke til å komme utenom at mange setter pris på, og bruker denne formen for smarttelefon-integrasjon mye av tiden, så vi ønsker nyheten velkommen også hos Toyota.

De to systemene vil poppe opp i et nytt og bedre infotainmentsystem, som vi regner med har bedre skjerm med høyere oppløsning enn tidligere. Bilen kommer seg dessuten på nett, sånn at eksempelvis kartsystemene i navigasjonen automatisk oppdateres.

Ellers vil C-HR få oppgraderte dempere, bedre lydisolering og selvfølgelig nye LED-lys med ny design i begge ender, samt en del andre mindre ting.